PEDEUTOLOGIA - WYKŁAD V.docx

(123 KB) Pobierz

PEDEUTOLOGIA – WYKŁAD IV:

ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA:

Rozwój jest to „proces kierunkowych przemian,

w którego toku obiekty przechodzą od form lub stanów prostszych,

mniej doskonałych do form lub stanów bardziej złożonych,

doskonalszych pod określonym względem;
tak rozumiane pojęcie jest ściśle związane z pojęciem postępu”

 

Zawód jest to „określony zespół czynności wyodrębnionych

w ramach społecznego podziału pracy, wymagający odpowiedniego

przygotowania (kwalifikacji), wykonywany przez jednostkę stale

lub dorywczo i stanowiący dla niej źródło utrzymania.

Zawód jest jednym z czynników kształtujących osobowość jednostki,
określa jej intelektualny rozwój, wyznacza miejsce w społecznym

podziale pracy i w skali prestiżu, określa przyjmowane systemy

wartości, wzory zachowania, wpływa na aspiracje i ambicje życiowe.”

 

Rozwój wg Eriksona:

Na podstawie klinicznych obserwacji nad dziećmi, dorastającą

młodzieżą, studentami wyższych uczelni oraz starszymi osobami

Erikson wzbogacił teorię rozwoju osobowości o 3 ważne idee:

Przez analogię do stadiów psychoseksualnych postulował

psychospołeczne stadia rozwoju ego, w których jednostka

kształtuje nowe nastawienia wobec siebie samej i innych ludzi

ze swojego otoczenia,

Rozwój osobowości rozpatrywał jako proces trwający nieustannie

przez wszystkie fazy życia, a nie jako proces zakończony w okresie

niemowlęctwa,

Każde z tych stadiów wymaga nowego poziomu interakcji społecznej,

co może zmienić przebieg rozwoju osobowości albo w kierunku pozytywnym

albo negatywnym.

 

Erikson zidentyfikował 8 stadiów rozwoju psychospołecznego,

określających cykl ludzkiego życia od niemowlęctwa do starości.

W każdym stadium najważniejsze znaczenie ma pewien szczególny konflikt.

Nigdy nie zostaje on rozwiązany raz na zawsze, to jednak musi być on rozwiązany

w takim stopniu, aby dana jednostka mogła uporać się skutecznie z konfliktami

powstającymi w późniejszych stadiach.

1. Zaufanie czy nieufność ( 1 rok życia)

2. Autonomia czy zwątpienie ( 2 i 3 rok życia )

3. Inicjatywa czy poczucie winy (4 i 5 rok życia)

4. Pracowitość czy poczucie niższości (od 6 do 11 roku życia)

5. Tożsamość czy przemieszczanie ról (okres dorastania

    od 12 do 18 roku życia)

6. Intymność czy izolacja (dojrzała młodość)

7. Wielkoduszność czy zaabsorbowanie sobą (wiek średni)

8. Poczucie spełnienia czy rozpacz (wiek starczy)

 





Rozwój wg Eriksona

STADIUM I – Zależnie od jakości opieki, jaką otrzymuje niemowlę,

uczy się ono ufać swemu otoczeniu, spostrzegać je jako uporządkowane

i przewidywalne lub też uczy się być podejrzliwe, lękliwe i nieufne

wobec chaosu i nieprzewidywalności otoczenia.

Dzięki interakcji nacechowanej zaufaniem tworzą się podstawy zaufania

do samego siebie.

STADIUM II –Zależnie od przebiegu rozwoju zdolności ruchowych

i umysłowych oraz tego, czy dziecko miało sposobność do manipulowania

oraz badania otoczenia, powstaje tego poczucie autonomii, adekwatności

i autokontroli. Nadmierny krytycyzm lub ograniczanie możliwości ćwiczenia

się dziecka w eksploracji sprawia, że staje się ono nieśmiałe i wątpi

we własną adekwatność.

STADIUM III – Zależnie od sposobu w jaki rodzice reagują na inicjowaną

przez dziecko aktywność będzie ono albo samodzielne i przedsiębiorcze,

albo też pełne poczucia winy i przekonane, że jest niezręcznym intruzem

w świecie dorosłych.

STADIUM IV – Zainteresowanie dziecka, tym jak wszystko działa i jak

ono samo powinno działać, prowadzi do ukształtowania się pracowitości

oraz pilności. Można wywołać poczucie niższości u dziecka, gdy te jego

wysiłki są odrzucane jako niemądre, złośliwe czy też kłopotliwe.

W tym właśnie stadium oddziaływania spoza domu zaczynają wywierać

większy wpływ na rozwój dziecka.

STADIUM V – Człowiek nabywa zdolności postrzegania zjawisk w ich

zróżnicowaniu, przyjmowania punktu widzenia innych osób,

odgrywania różnych ról. W efekcie jednostka ma szansę stworzyć

zintegrowane poczucie własnej tożsamości odrębnej od innych,

lecz spójnej i akceptowalnej. Jeśli nie dokona się taka „integracja”

tożsamości, to pojawia się następująca alternatywa:

albo dana jednostka nie wie, kim właściwie jest, albo też przybiera

negatywną tożsamość” – jakąś rolę społecznie nieakceptowaną,

jak na przykład „dziwaka – narkomana” lub też błazna klasowego.

STADIUM VI – Gdy jednostka osiągnie wiek dojrzały, to jej usiłowania

zmierzające do nawiązania kontaktu z innymi ludźmi mogą doprowadzić

do intymności lub do izolacji – braku bliskich stosunków personalnych.

STADIUM VII – W tym okresie doświadczenia życiowe jednostki mogą

rozszerzyć zakres jej zainteresowań tak, by nie ograniczały się do niej

samej, lecz objęły rodzinę, społeczeństwo lub przyszłe pokolenia.

Taka przyszłościowa orientacja może się nie rozwinąć i zamiast tego

dana osoba może interesować się tylko sprawami materialnymi i własnym

dobrobytem.

STADIUM VIII – W tym ostatnim stadium życia człowiek spogląda

wstecz i w przód – na niewiadomą śmierci . W wyniku rozwiązań dokonanych

na każdym z poprzednich stadiów może cieszyć się spełnieniem życia,

mając poczucie zadowolenia z siebie. Alternatywą jest rozpacz i strach

związany ze świadomością, że nie starczy już czasu, by naprawić błędy

poprzednich etapów.

 

Sposób w jaki człowiek będzie rozwijał się dalej, w każdym sensie, zależy

w znacznym stopniu od każdego z etapów. Już początki rozwoju mają

znaczący wpływ na późniejszą drogę zawodową .

 

Niepomyślne rozwiązanie początkowych kryzysów życia w konsekwencji

niesie zaburzenia na dalszych etapach rozwoju – również rozwoju zawodowego.

Wykształcona nieufność w rozwoju osobistym skutkuje nieufnością współpracy

z zawodzie (z rodzicami czy innymi nauczycielami).

Wykształcone w 3 stadium poczucie winy wiąże się z obwinianiem

się za wszystkie niepowodzenia pedagogiczne (nawet te, które nie zależą

od osoby nauczyciela).

Niekorzystne wyniki kryzysów na płaszczyźnie rozwoju osobistego mają

także negatywne konsekwencje i wpływają na pole kryzysów rozwoju zawodowego.

Wszystkie negatywne skutki rozwojowe odbijają się więc na pracy zawodowej

albo wcześniej na jej złym wyborze.

 

Rozwój zawodowy – to proces rośnięcia i uczenia się, któremu podporządkowane

są wszelkie przejawy zachowania zawodowego, stopniowy wzrost i zmiany

zdolności jednostki do określonych rodzajów zachowania zawodowego .

Rozwój zawodowy należy pojmować jako naturalny, integralny składnik

rozwoju ogólnego – nie mogę rozwijać się zawodowo, a zarazem nie dbać

i nie zajmować się innymi obszarami swojego życia.

 

PODSTAWOWE FUNKCJE ROZWOJU  ZAWODOWEGO:

poszerzanie wiedzy  - pomocnej w sytuacjach problemowych,

zwłaszcza w pracy koncepcyjnej;

uczenie się na podstawie doświadczeń - zdobywanie wiedzy

praktycznej poprzez obserwację siebie i innych pracowników

oraz wdrażanie nowych rozwiązań do wykonywanej pracy;

rozwój nowych postaw i przekonań  - zmiana dotychczasowych

poglądów, przeformułowywanie systemu wartości, zasad i norm postępowania;

możliwość odbudowywania kwalifikacji zawodowych  - dotyczy wymiaru

jednostkowego i odnosi się do indywidualnych kompetencji pracownika,

ich diagnozowania i podnoszenia na wyższy poziom;

współpraca i wkład w rozwój personelu  - dzielenie się wiedzą

i umiejętnościami, korzystanie z zasobów wiedzy innych pracowników,

wzajemne uczenie się i działanie (coaching, mentoring, peertutoring).

 

OKRESY ROZWOJU ZAWODOWEGO  WG  K. CZARNECKIEGO:

1. Okres preorientacji zawodowej dzieci

(od urodzenia do 10 roku życia)

2. Okres orientacji zawodowej młodzieży

(od 11 do 15 roku życia)

3. Okres szkolnego uczenia się zawodu

(od 16 do 25 roku życia)

4. Okres kwalifikowanej pracy zawodowej dorosłych

(od 18 do 70 roku życia)

5. Okres reminiscencji i refleksji  społeczno – zawodowej emerytów

(po przejściu  na emeryturę)

 

 

 

 

 

 

 

OKRES PREORIENTACJI ZAWODOWEJ DZIECI:

Obserwacja i naśladownictwo prostych czynności zawodowych

Rozwój wiedzy o zawodach

Rozwój wiedzy o czynnościach zawodowych

Rozwój wiedzy o prostych narzędziach pracy człowieka

Prozawodowe marzenia i nastawienia  dziecięce

Rozwój wiedzy o źródłach zawodu i pracy człowieka

 

OKRES ORIENTACJI ZAWODOWEJ MŁODZIEŻY:

Rozwój zainteresowań i zamiłowań zawodowych

Ujawnianie się zdolności i uzdolnień  kierunkowych

Rozwój i dojrzewanie motywacji wyboru  dziedziny

Rozwój i dojrzewanie decyzji wyboru zawodu

Decyzja wyboru zawodu

 

OKRES SZKOLNEGO UCZENIA SIĘ ZAWODU:

Adaptacja,  identyfikacja i stabilizacja szkolno -zawodowa

Recepcja treści kształcenia zawodowego

Strukturyzacja i interioryzacja treści kształcenia  zawodowego

Sukcesy  szkolno - zawodowe

Kwalifikacje i kompetencje  szkolno - zawodowe

Plany dalszego rozwoju społeczno - zawodowego

 

OKRES KWALIFIKOWANEJ PRACY ZAWODOWEJ DOROSŁYCH:

Dojrzewanie decyzji podjęcia pracy zawodowej

Decyzja pracy zawodowej

Adaptacja społeczno  - zawodowa

Identyfikacja i stabilizacja społeczno  - zawodowa

Dokształcanie i doskonalenie się społeczno  - zawodowe

Rekwalifikacja społeczno - zawodowa

Szczytowe osiągnięcia społeczno  - zawodowe stopniowy

  regres aktywności społeczno  - zawodowej

Wycofanie się z pracy społeczno – zawodowej

 

OKRES REMINISCENCJI I REFLEKSJI
SPOŁECZNO - ZAWODOWEJ EMERYTÓW:

Adaptacja do zmienionej sytuacji społeczno  - zawodowej

Dominacja reminiscencji i refleksji społeczno  - zawodowej

Schyłek życia pozawodowego

 

ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA:

Rozwój nauczycieli ma znaczenie dla ich życia osobistego

i zawodowego, a także dla polityki edukacyjnej i otoczenia szkolnego,

w którym pracują. Na każdym etapie życia i kariery nauczyciele znajdują

się w szczególnej fazie rozwoju osobistego i zawodowego.

Uczenie się zawodu przez profesjonalistów jest częścią ich szerszego rozwoju,

ważne jest, by rozpoznać pozytywne i negatywne wpływy, które mogą być

z nimi związane. Istnieją pewne teorie dotyczące umiejętności zawodowych,

które opisują i wyjaśniają różnice między nauczycielami.

Powszechnie przyjmuje się pogląd, że nauczyciele uczą się poprzez zdobywanie

doświadczenia.

 

Rozwój zawodowy nauczyciela – to uporządkowany, systematyczny

proces zmian w obszarach jego postaw osobistych, koncepcji

wychowawczo – dydaktycznych, wiedzy, umiejętności i praktycznego

funkcjonowania, zmierzający do optymalizacji jego efektywności zawodowej

i osobistej satysfakcji z pracy.

 

ROZWÓJ OSOBISTY, A ZAWODOWY NAUCZYCIELA:

Rozwój zawodowy jest istotnie związany z procesem rozwoju osobistego .

Związek ten wydaje się być dwukierunkowy.

1. Poziom osobistej dojrzałości nauczycieli decyduje o wielu aspektach

ich pracy w szkole np.:

Wiarygodności w oczach wychowanków .

Zdolności oddziaływania na ich postawy poprzez modelowanie.

Poziomie współpracy w zespole nauczycielskim, w tym zwłaszcza

wsparciu, jakie nauczyciele mogą sobie wzajemnie świadczyć.

Zdolności do dawania sobie rady z osobistymi problemami i emocjami,

oddzieleniu problemów w pracy od życia osobistego, zdolności radzenia

sobie ze stresem i zjawiskami związanymi z wypaleniem zawodowym.

2 . Postępy w rozwoju zawodowym wpływają na nauczyciela
na poziomie osobistym np..:

Pomagają weryfikować potencjał osobisty

Stymulują rozwój umiejętności

Mogą wpływać na zmianę postaw wobec siebie i otoczenia

w kierunku większej dojrzałości. Relacja pomiędzy rozwojem

osobistym i zawodowym nauczycieli ma charakter cyrkularny,

polega na wzajemnej stymulacji.

 

MODEL ROZWOJU ZAWODOWEGO  NAUCZYCIELA WG R. HARRE:

W koncepcji tej rozwój zawodowy ujmuje się w 2 obszarach:

Umiejętności podejmowania działań niezbędnych do skutecznego

wykonywania zadań zawodowych

Umiejętności bycia – postaw (emocji, motywacji i teorii)

dotyczących stosunku do siebie oraz możliwości kierowania

swoim rozwojem.

 

Rozwój zawodowy wypływa z rozwoju osobistego i polega

przede wszystkim na rosnącej niezależności w myśleniu

i działaniu oraz indywidualizacji.

 

PROCES ROZWOJU SKŁADA SIĘ Z 4 ETAPÓW:

 

ETAP I Konwencjonalizacja:

Nauczyciel przechodzi od przygotowywania się do zawodu

do stawania się nauczycielem.

Posługuje się nabytymi uprzednio procedurami i nawykami,

podporządkowuje się zewnętrznym autorytetom i zaleceniom,

poddawany jest zewnętrznym ocenom.

Bycie nauczycielem oznacza posiadanie wiedzy i napotykanie

na duże trudności w jej zastosowaniu.

 

 

 

ETAP II Przyswajanie:

Nauczyciel ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin