Sage Angie SH 05 Zemsta Syreny.pdf

(2222 KB) Pobierz
Angie Sage
Septimus Heap - Księga Piąta.
Zemsta Syreny
Tłumaczenie Jacek Drewnowski
Tytuł oryginału Syren
Wydanie oryginalne 2009
Wydanie polskie 2011
Spis treści:
Prolog: Skrzyżowanie ścieżek.
...........................................................................................................................................................
3
1. Awans.
............................................................................................................................................................................................
5
2. Chata Dozorczyni.
..........................................................................................................................................................................
7
3. Barney Pot.
...................................................................................................................................................................................
10
4. Wybrany.
......................................................................................................................................................................................
14
5. 412 i 409.
......................................................................................................................................................................................
16
6. Jim Knee.
.....................................................................................................................................................................................
19
7. Sklep z plackami.
.........................................................................................................................................................................
22
8. Zbór Wiedźm Portowych.
.............................................................................................................................................................
24
9. Ponurak.
.......................................................................................................................................................................................
28
10. Ucieczka z kotła.
........................................................................................................................................................................
32
11. W Porcie.
....................................................................................................................................................................................
34
12. Z deszczu pod rynnę.
.................................................................................................................................................................
36
13. Lot na smoku.
.............................................................................................................................................................................
40
14. Faktoria.
.....................................................................................................................................................................................
42
15. Cerys.
.........................................................................................................................................................................................
45
16. Urząd Gołębiej Poczty.
...............................................................................................................................................................
49
17. Skrzynia.
.....................................................................................................................................................................................
52
18. Przedstawienie.
..........................................................................................................................................................................
55
19. Sztorm.
.......................................................................................................................................................................................
59
20. Miarr.
..........................................................................................................................................................................................
61
21. Ogon.
..........................................................................................................................................................................................
62
22. Wyspa.
.......................................................................................................................................................................................
66
23. Wiadra.
.......................................................................................................................................................................................
69
24. Poczta.
.......................................................................................................................................................................................
72
25. Drogi Czarodziejki.
.....................................................................................................................................................................
75
26. Drogi Czarownicy.
......................................................................................................................................................................
78
27. Do Latarni.
..................................................................................................................................................................................
83
28. Cap-kleszcze.
.............................................................................................................................................................................
86
29. Niewidzialni.
...............................................................................................................................................................................
88
30. Czerwona Tuba.
.........................................................................................................................................................................
91
31. Syrah Syara.
...............................................................................................................................................................................
94
32. MyśloTarcza.
..............................................................................................................................................................................
98
33. Iglica.
........................................................................................................................................................................................
102
34. Syrena.
.....................................................................................................................................................................................
106
35. Głębiny.
....................................................................................................................................................................................
109
36. Starszy kadet.
...........................................................................................................................................................................
111
37. Książka Syry Syreny.
...............................................................................................................................................................
114
38. Projekcje.
..................................................................................................................................................................................
119
- 1 -
1305536261.048.png 1305536261.049.png 1305536261.050.png 1305536261.051.png 1305536261.001.png 1305536261.002.png 1305536261.003.png 1305536261.004.png 1305536261.005.png 1305536261.006.png 1305536261.007.png 1305536261.008.png 1305536261.009.png 1305536261.010.png 1305536261.011.png 1305536261.012.png 1305536261.013.png 1305536261.014.png 1305536261.015.png 1305536261.016.png 1305536261.017.png 1305536261.018.png 1305536261.019.png 1305536261.020.png 1305536261.021.png 1305536261.022.png 1305536261.023.png 1305536261.024.png 1305536261.025.png 1305536261.026.png 1305536261.027.png 1305536261.028.png 1305536261.029.png 1305536261.030.png 1305536261.031.png 1305536261.032.png 1305536261.033.png 1305536261.034.png 1305536261.035.png
39. Wachta Nicka.
..........................................................................................................................................................................
123
40. Na mieliźnie.
.............................................................................................................................................................................
127
41. Ładownia.
.................................................................................................................................................................................
130
42. Bananowy facet.
.......................................................................................................................................................................
133
43. Oswobodzenie.
........................................................................................................................................................................
136
44. Dżiny.
.......................................................................................................................................................................................
140
45. Żółw i mrówki.
...........................................................................................................................................................................
144
46. Srebrny Wąż.
............................................................................................................................................................................
148
47. Do Zamku.
................................................................................................................................................................................
151
48. Dzięki macce.
...........................................................................................................................................................................
155
49. Powroty.
...................................................................................................................................................................................
161
Historie i wydarzenia.
.....................................................................................................................................................................
166
Dla Eunice, która była na początku i zawsze
- 2 -
1305536261.036.png 1305536261.037.png 1305536261.038.png 1305536261.039.png 1305536261.040.png 1305536261.041.png 1305536261.042.png 1305536261.043.png 1305536261.044.png 1305536261.045.png 1305536261.046.png 1305536261.047.png
Prolog: Skrzyżowanie ścieżek.
To pierwsza noc Nicka po wyjściu z Domu Foryksów i Jenna uważa, że chłopak zaczyna trochę
wariować. Kilka godzin wcześniej, po naleganiach Nicka Septimus i Ogniopluj zabrali Jennę, Nicka,
Snorri, Ullra i Beetle'a do Faktorii - długiego rzędu przystani na skraju krainy, w której kryje się Dom
Foryksów. Nicko rozpaczliwie pragnął jeszcze raz zobaczyć morze i nikt, nawet Marcia, nie potrafił mu
odmówić.
Septimus sprzeciwiał się temu pomysłowi nieco dłużej niż pozostali. Jego smok był wystarczająco
zmęczony po uciążliwym locie z Zamku do Domu Foryksów, a na dodatek obydwu czekała jeszcze
długa podróż do domu. Poza tym mieli przecież pod opieką cierpiącego na groźną chorobę Ephaniaha
Greba. Nicko jednak okazał się nieugięty. Musiał koniecznie dotrzeć do sypiącej się szopy na sieci w
Przystani Numer Trzy, jednej z najmniejszych przystani w całej Faktorii, z której korzystały głównie
miejscowe łodzie rybackie. Wyjaśnił im, że szopa należy do bosmana ze statku, którym on i Snorri
pływali przez wszystkie te przeszłe lata z Portu do Faktorii. W połowie któregoś rejsu Nicko ocalił
statek od katastrofy, naprędce reperując złamany maszt. Na znak wdzięczności bosman, niejaki pan
Higgs, dał mu klucz do szopy, mówiąc, że chłopak, jeśli tylko znajdzie się w Faktorii, może - a
właściwie musi - mieszkać właśnie tam.
Gdy Septimus zauważył, że minęło pięćset lat i propozycja może się okazać nieaktualna, a i sama
szopa może już nie istnieć, Nicko odparł, że budynek bez wątpienia jeszcze stoi, a podobna
propozycja to nie byle co. Stwierdził, że chce tylko znowu znaleźć się w pobliżu łodzi, jeszcze raz
usłyszeć morze i poczuć sól w powietrzu. Septimus nie spierał się dłużej. No bo i jak ktokolwiek z nich
mógł odmówić Nickowi?
A zatem, z pewnymi obawami, Septimus zostawił swych towarzyszy w obskurnym zaułku, który
zdaniem Nicka prowadził do szopy na sieci pana Higgsa. Sam zaś wrócił na grzbiecie Ogniopluja do
zaśnieżonego domku na drzewie nieopodal Domu Foryksów, by odwieźć do Zamku czekających tam
Ephaniaha Grebe'a, Marcie i Sarę Heap.
Jednakże po odlocie Septimusa nie wszystko poszło najlepiej. Nicko - zaskoczony, że klucz nie
pasuje - musiał włamać się do szopy, a to, co zastali wewnątrz, na nikim nie zrobiło dobrego wrażenia.
Szopa cuchnęła. Na dodatek była ciemna, wilgotna, zimna i zapewne wykorzystywano ją jako
wysypisko rybich odpadów, bo pod małym, pozbawionym szyb oknem, piętrzyła się sterta zgniłych
ryb. Jak z rozdrażnieniem zauważyła Jenna, nie było tam gdzie spać, bo dwie górne kondygnacje były
mocno zdewastowane, dzięki czemu mieli świetny widok na dużą dziurę w dachu, z której miejscowa
populacja mew zrobiła sobie wychodek. Mimo to Nicko się nie zrażał. Gdy jednak Beetle przeleciał
przez zgniłą podłogę i zawisł na pasku nad piwnicą pełną bliżej niezidentyfikowanego szlamu,
postanowili się zbuntować.
I z tego oto powodu widzimy teraz Jennę, Nicka, Snorri, Ullra i Beetle'a, jak stoją przed podejrzaną
knajpą przy Przystani Numer Jeden - czyli przed najbliższym miejscem, w którym można coś zjeść - i
patrzą na nabazgraną kredą na tablicy ofertę, składającą się z trzech rodzajów ryby, czegoś
nazwanego „potrawką dnia" oraz kotleta ze zwierzęcia, o którym nikt z nich nigdy nie słyszał.
Jenna mówi, że nie dba, jakie to zwierzę, byle nie był to foryks. Nicko oświadcza, że też go to nie
obchodzi - spróbuje po jednej porcji wszystkiego. Mówi, że po pięciuset latach postu naprawdę
zgłodniał. Nie sposób się z nim spierać.
W knajpie nikt im nie wchodzi w drogę, możliwe, że z powodu dużej, zielonookiej pantery, która
niczym cień podąża za wysoką, jasnowłosą dziewczyną i wydaje z siebie niski, dudniący pomruk, gdy
tylko ktoś się zbliży. Jenna bardzo się cieszy z towarzystwa Ullra - lokal wygląda groźnie, jest pełen
żeglarzy, rybaków i przeróżnych kupców, a wszyscy przypatrują się grupce czworga nastolatków
siedzących przy stole obok drzwi. Ullr trzyma ludzi na dystans, nie może jednak powstrzymać
bezustannych, nieprzyjemnych spojrzeń.
Wszyscy wybierają potrawkę dnia, ale, jak zauważa Beetle, to nie jest ich dzień. Nicko spełnia
swoją groźbę i pochłania całe menu. Pozostali patrzą, jak chłopak opróżnia liczne talerze z ryb o
dziwnych kształtach, przybranych różnymi wodorostami i bierze się za gruby, czerwony kotlet z białą
szczeciną na brzegu, którym po jednym kęsie postanawia nakarmić Ullra. Wreszcie Nicko zjada swoje
ostatnie danie - podłużną, białą rybę o licznych drobnych ościach i pogardliwym choć martwym
spojrzeniu. Jenna, Beetle i Snorri właśnie skończyli wspólnie porcję deseru portowego - pieczone
jabłka ze słodką posypką i polewą czekoladową. Jenna ma zawroty głowy. Tak naprawdę chce się
tylko położyć i wystarczy jej nawet sterta wilgotnych sieci rybackich w cuchnącej szopie. Nie zauważa,
- 3 -
że wszyscy wokół zamilkli i patrzą na niezwykle bogato odzianego kupca, który właśnie wszedł do
gospody. Kupiec omiata spojrzeniem pogrążone w mroku wnętrze. Nie widzi tego, kogo spodziewa się
zobaczyć... lecz nagle dostrzega kogoś, kogo bez wątpienia zobaczyć się nie spodziewał: swoją
córkę.
- Jenna! - wykrzykuje Milo Banda. - Co ty tu robisz?
Jenna zrywa się na równe nogi.
- Milo! - woła. - A ty? Co tu robisz... - Milknie. Czuje się wprawdzie zaskoczona, ale po chwili
stwierdza, że właśnie tutaj można się było go spodziewać. W portowej knajpie, pełnej dziwnych ludzi,
z atmosferą podejrzanych interesów i niewypowiedzianych gróźb.
Milo odsuwa sobie krzesło i przysiada się do nich. Chce wszystko wiedzieć - co robią, skąd się
wzięli i gdzie mieszkają. Jenna odmawia wyjaśnień. To historia Nicka, a nie jej, i nie chce, żeby
podsłuchał ją cały lokal, a tak by się z pewnością stało.
Milo nalega, by zapłacić rachunek, po czym popędza ich na ruchliwe nabrzeże.
- Nie mam pojęcia, czemu tu jesteście - mówi z dezaprobatą. - Nie możesz tu zostać ani chwili
dłużej. To nieodpowiednie miejsce. Nie powinnaś przebywać wśród tego rodzaju ludzi, Jenno.
Jenna nie odpowiada. Powstrzymuje się od stwierdzenia, że Milo chętnie obracał się w takim
towarzystwie. Mężczyzna mówi dalej:
- Faktoria to nie miejsce dla uzbrojonych dzieci...
- Nie jesteśmy... - protestuje Jenna.
- Prawie. Wszyscy pójdziecie na mój statek.
Jenna nie lubi, kiedy jej mówią, co ma robić, chociaż myśl o ciepłym łóżku wydaje się niezwykle
kusząca.
- Nie, dzięki - mówi jednak chłodno.
- Co masz na myśli? - pyta Milo z niedowierzaniem. - Nie pozwolę, żebyście włóczyli się tu sami
nocą.
- Nie włóczymy się... - zaczyna Jenna, ale Nicko szybko jej przerywa.
- Jaki to statek? - pyta.
- Barkentyna - odpowiada mężczyzna.
- Pójdziemy - oświadcza Nicko.
I tak zapada decyzja, że spędzą noc na statku Mila. Jenna odczuwa ulgę, chociaż jej nie okazuje.
Beetle odczuwa ulgę i jej nie kryje. Szeroki uśmiech rozpromienia jego twarz i nawet Snorri lekko się
uśmiecha, podążając w ślad za Milem. Ullr nie odstępuje jej na krok.
Milo prowadzi ich na tył knajpy, a dalej przez drzwi w murze do ciemnej alei, która ciągnie się
wzdłuż tętniących życiem przystani. Z tego skrótu niejeden korzysta za dnia, ale nocą większość woli
trzymać się jasnych świateł portu - chyba że trzeba załatwić jakąś potajemną sprawę. Gdy pokonali
ledwie kilka metrów alei, podbiega do nich jakaś ciemna postać. Milo tarasuje jej drogę.
- Spóźniłeś się - warczy.
- P... przepraszam - mówi tamten. - Ja... - Urywa, by zaczerpnąć tchu.
- Tak? - ponagla Milo.
- Mamy to.
- Naprawdę? Nietknięte?
- Tak, tak.
- Nikt was nie nakrył? - W głosie Mila brzmi niepokój.
- Eee, nie, panie... Nikt. Zupełnie nikt, prawdę mówię, świętą prawdę, panie.
- Dobrze, dobrze, wierzę ci. Kiedy przybędzie?
- Jutro, panie.
Milo z zadowoleniem kiwa głową i podaje tamtemu małą sakiewkę z monetami.
- To za fatygę. Reszta po dostawie. Bezpiecznej i dyskretnej.
- Dziękuję, panie. - Mężczyzna kłania się i już go nie ma. Wtapia się w mrok.
Milo spogląda na zaintrygowanych świadków.
- Interesy. Coś dość niezwykłego dla mojej księżniczki. - Uśmiecha się czule do Jenny.
- 4 -
Dziewczyna odpowiada półuśmiechem. W pewnym sensie lubi sposób bycia Mila..., a w pewnym
sensie nie lubi. Czuje się zagubiona.
Gdy docierają na Cerys, jak nazywa się statek Mila, nie czuje się już tak zagubiona. Cerys to
najwspanialsza łajba, jaką w życiu widziała, i nawet Nicko musi przyznać, że to lepsze miejsce niż
śmierdząca szopa na sieci.
1. Awans.
Septimus Heap, Uczeń Czarodziejki Nadzwyczajnej, zbudził się, gdy jego Mysz Domowa zostawiła
liścik na poduszce. Otworzył zaspane oczy i z ulgą przypomniał sobie, gdzie jest - znów w sypialni na
szczycie Wieży Czarodziejów, po zakończonej Wyprawie. A potem uświadomił sobie, że Jenna, Nicko,
Snorri i Beetle nie wrócili jeszcze do domu. Usiadł, ocknąwszy się gwałtownie. Niezależnie od tego, co
powie Marcia, dzisiaj poleci i przywiezie ich z powrotem.
Wziął liścik, strzepując z poduszki mysie odchody. Ostrożnie rozwinął kawalątek papieru i
przeczytał:
Z GABINETU
MARCII OVERSTRAND
CZARODZIEJKI NADZWYCZAJNEJ
Septimusie,
bardzo bym chciała spotkać się z tobą
w południe w moim gabinecie.
Mam nadzieję, że ci to odpowiada.
Marcia
Septimus cicho gwizdnął. Chociaż był Uczniem Marcii już niemal trzy lata, nigdy dotąd nie zaprosiła
go na spotkanie. Jeśli pragnęła rozmawiać z Septimusem, przerywała mu, nieważne, co akurat robił, i
po prostu mówiła. Septimus zaś musiał natychmiast porzucić wykonywane czynności i słuchać.
Dzisiaj jednak, drugiego dnia po powrocie z Wyprawy, zdawało się, że coś się zmieniło. Gdy
chłopak czytał liścik powtórnie, tak dla pewności, przez okno dobiegło odległe bicie zegara na Placu
Sukienników. Policzył uderzenia - jedenaście - i odetchnął z ulgą. Niedobrze byłoby spóźnić się na
pierwsze umówione spotkanie z Marcia. Długo spał, ale na jej własne polecenie. Powiedziała mu też,
że nie musi tego ranka sprzątać Biblioteki. Popatrzył na tęczowy snop światła słonecznego,
przesączający się przez fioletową szybę w oknie, i pokręcił z uśmiechem głową - mógł się do tego
przyzwyczaić.
Godzinę później, ubrany w nowy komplet zielonych szat Ucznia, które zostawiono mu w pokoju,
Septimus zapukał uprzejmie w drzwi Marcii.
- Wejdź, Septimusie - głos Marcii przeniknął grube, dębowe deski. Chłopiec pchnął skrzypiące
skrzydło i wszedł do środka. W małym, wyłożonym drewnem gabinecie znajdowało się duże biurko,
ustawione pod oknem, a w powietrzu unosiła się mgiełka Magii, od której Septimus dostawał gęsiej
skórki. Na licznych półkach tłoczyły się przeżarte przez mole, oprawne w skórę księgi, pliki pożółkłych
papierów, związane fioletowymi wstążkami, a także miriady brązowych i czarnych szklanych słoików,
zawierających prastare przedmioty - nawet Marcia nie wiedziała, co z nimi zrobić. Między nimi ujrzał
przedmiot dumy swojego brata Simona - drewnianą skrzynkę ze słowem „Szpicel", wypisanym
charakterystycznym, pełnym zawijasów pismem Heapów. Septimus mimowolnie wyjrzał przez
- 5 -
Zgłoś jeśli naruszono regulamin