4. ELEMENTY INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ
4.1 Elementy instalacji elektrycznej i ich przeznaczenie
Instalacja elektryczna maszyn składa się z (rys. 4.1):
a) źródeł prądu elektrycznego:
Ø akumulator lub zespół akumulatorów);
Ø alternatora lub prądnicy;
b) odbiorników prądu elektrycznego:
Ø rozrusznik;
Ø silniki elektryczne: wycieraczek, dmuchawy nagrzewnicy, podgrzewania oleju;
Ø żarówki lamp: drogowych, postojowych, mijania, „stop”, kierunkowskazów, pozycyjnych, oświetlenia kabiny, reflektora-szperacza, lamp oświetlających miejsce pracy;
Ø żarówki przyrządów kontrolno-pomiarowych;
Ø czujniki: temperatury płynu chłodzącego, temperatury oleju silnikowego, temperatury oleju hydraulicznego, ciśnienia powietrza;
Ø sygnał elektryczny;
Ø świeca żarowa (żarnik świecy płomiennej);
Ø licznik motogodzin;
Ø obrotomierz;
Ø woltomierz;
Ø amperomierz;
c) przyrządów pomocniczych:
Ø regulator napięcia;
Ø bezpieczniki;
Ø wyłączniki, przyciski, przełączniki;
Ø gniazda wtykowe;
Ø stacyjka;
d) przewodów elektrycznych.
W celu ułatwienia identyfikacji przewodów łączących różne urządzenia elektryczne, położone w różnych częściach maszyny stosuje się różnokolorowe izolacje tych przewodów, których barwy podają fabryczne schematy instalacji elektrycznej.
Do oznaczenia przewodów używa się siedmiu podstawowych kolorów:
Ø brązowy – w obwodzie akumulatora, „biegnie” on od akumulatora lub elektromagnetycznego wyłącznika rozrusznika do amperomierza lub regulatora zespolonego, a następnie do wyłącznika zapłonu i świateł;
Rys. 4.1. Elementy instalacji elektrycznej
Ø żółty – w obwodzie prądnicy (alternatora), łączy on zacisk d prądnicy z odpowiednim zaciskiem regulatora oraz lampką kontrolną pracy prądnicy;
Ø biały – w obwodzie zapłonu i do wszystkich urządzeń elektrycznych będących pod napięciem dopiero po włączeniu zapłonu, ale nie wymagających bezpieczników;
Ø zielony – w podstawowych obwodach zasilanych prądem przez wyłącznik zapłonu i chronionych przez bezpiecznik obwodu zapłonu, np. światła hamulcowe, kierunkowskazy, wycieraczka;
Ø niebieski – w obwodzie świateł głównych;
Ø czerwony – w obwodzie świateł pozycyjnych lub postojowych, przeciwmgielnych, oświetlenia tablicy rozdzielczej itp.;
Ø czarny – połączenie z masą, jeśli niektóre urządzenia nie są wewnętrznie połączone z masą, należy przewodem połączyć je do odpowiedniego punktu nadwozia.
Ścisłe trzymanie się wyżej przedstawionych zasad znacznie ułatwia orientowanie się w schematach połączeń elektrycznych.
4.2. Źródła prądu
Prądnice prądu stałego
W pojazdach mechanicznych stosuje się – obecnie już rzadko – samowzbudne bocznikowe prądnice prądu stałego, przystosowane do pracy w instalacji jednoprzewodowej.
We wnętrzu cylindrycznego korpusu prądnicy są przykręcone 2 lub 4 nabiegunniki (rys. 4.2). Zarówno korpus, jak nabiegunniki są wykonane ze stali o dużej przenikalności magnetycznej. Na każdym nabiegunniku znajduje się cewka uzwojenia wzbudzenia. Cewki te są połączone szeregowo bądź szeregowo i równolegle. Jeden koniec uzwojenia wzbudzenia jest wyprowadzony na zewnątrz i oznaczony jako złącze wzbudzenia, a drugi połączony ze szczotką prądową lub szczotką uziemioną, zależnie od stosowanego systemu regulacji prądu wzbudzenia.
Korpus prądnicy z obu stron jest zamknięty pokrywami wykonanymi z materiału nie przewodzącego strumienia magnetycznego (przeważnie z żeliwa lub stopów aluminium), w które są wciśnięte łożyska kulkowe twornika, na ogół wyposażone w blaszane osłony chroniące przed zanieczyszczeniami. Korpus wraz z pokrywami i uzwojeniami wzbudzenia stanowi nieruchomą część prądnicy, zwaną stojanem.
Rys. 4.2. Prądnica prądu
stałego:
1 – korpus
2 – nabiegunnik
3 – uzwojenie
wzbudzenia
4 – twornik
5 – uzwojenie twornika
6 – komutator
7 – szczotka
8, 9 – pokrywy
W stojanie jest ułożyskowany wał twornika, na który z kolei wciśnięty jest pakiet odizolowanych od siebie krążków z blachy magnetycznej, z wycięciami w kształcie teowych żłobków. Jest to rdzeń twornika. Wewnątrz żłobków, wyłożonych ceratą izolacyjną, są ułożone zwoje cewek stanowiących uzwojenia twornika, w których powstaje prąd. Przed wypadnięciem zwoje te są zabezpieczone za pomocą listewek. Aby pulsacja prądu wytwarzanego przez prądnicę była stosunkowo mała, w tworniku umieszcza się kilka, a nawet kilkanaście cewek przesuniętych względem siebie o kąt 360°: i (gdzie i – liczba cewek).
Zakończenia zwojów cewek są przylutowane do odpowiednich działek komutatora, wykonanego z miedzianych płytek odizolowanych od siebie. Komutator ma tyle działek, ile jest cewek uzwojenia twornika. Do każdej działki komutatora jest przylutowany koniec uzwojenia jednej cewki i początek uzwojenia drugiej (sąsiedniej), tak że tworzą one zamknięty obwód.
W przypadku przewodzenia dużego prądu w połączeniu komutator-szczotka występuje iskrzenie, zwłaszcza przy dużej prędkości poślizgu szczotek. Ogranicza to maksymalną prędkość obrotową prądnic do 10 000 obr/min. Charakterystykę prądnicy, tzn. zależność napięcia od prędkości obrotowej, ilustruje rys. 4.3. W instalacji elektrycznej pojazdu konieczne jest zastosowanie urządzenia wyłączającego, które odcina przepływ prądu z akumulatora do prądnicy w okresie, gdy jej napięcie jest niższe od napięcia Uzn akumulatora. Powodowałoby to bowiem zniszczenie uzwojeń prądnicy i rozładowanie akumulatora. Prądnica nie może też pracować bez urządzeń regulacyjnych, ograniczających nadmierny wzrost jej napięcia przy dużej prędkości obrotowej.
Regulator napięcia spełnia następujące zadania:
Ø odłącza prądnicę od instalacji, gdy jej napięcie jest niższe od napięcia akumulatora;
Ø utrzymuje stałe napięcie prądnicy w całym zakresie prędkości obrotowej;
Ø ogranicza maksymalną wartość prądu wytwarzanego przez prądnicę.
Rys. 4.3. Charakterystyka prądnicy
Prądnice prądu przemiennego (alternatory)
Obecnie stosuje się trójfazowe synchroniczne prądnice prądu przemiennego, zwane alternatorami. Wyposażone są w półprzewodnikowe prostowniki, niezbędne do zasilania prądem stałym współpracującej z akumulatorem instalacji pojazdu.
Budowę alternatora przedstawia rys. 4.4. Twornik stojana, w postaci pakietu blach transformatorowych, jest umieszczony między dwiema pokrywami łożyskowymi, odlanymi ze stopu aluminiowego. W rowkach stojana znajduje się 18 cewek uzwojenia trójfazowego. W każdej gałęzi jest szeregowo połączonych 6 cewek, tj. tyle, ile par biegunów magnetycznych ma wirnik. Sąsiednie cewki fazowe są przesunięte o kąt odpowiadający 1/3 kąta rozstawienia biegunów jednej nakładki, tzn. w przypadku sześciu biegunów o kąt 20°. Uzwojenie twornika jest połączone w układ gwiazdy lub w układ trójkąta.
1 – twornik stojana
2 – uzwojenie twornika
3 – uzwojenie wzbudzenia
elektromagnesu
4 –nakładka wirnika
5 – pokrywa
6 – końcówka złącza konwektorowego
7 – szczotko-trzymacz
8 – złącze prądowe
9 – łożysko
10 – wał wirnika
11 – pierścienie ślizgowe
12 – dioda
13 – płytka z diodami prostownika
14 – śruba
15 – pokrywa
16 – wentylator
17 – łożysko
18 – koło pasowe
19 – nakrętka mocująca koło pasowe
Rys. 4.4.B. Alternator
W uzwojeniach twornika powstaje prąd przemienny trójfazowy. Do przekształcenia go w prąd stały służy wbudowany w alternator prostownik, pracujący na diodach krzemowych. Schemat elektryczny alternatora oraz przebieg indukowanej w nim siły elektromotorycznej pokazano na rys. 4.5.
Rys. 4.5. Schemat elektryczny prądnicy trójfazowej oraz wykres SEM
W alternatorze napięcie alternatora rośnie proporcjonalnie do prędkości obrotowej i wymaga regulacji, podobnie jak w prądnicach prądu stałego. Nie wymagają stosowania wyłączników prądu zwrotnego, gdyż ich rolę odgrywają diody dodatnie prostownika.
Uwaga!
W maszynach z alternatorem nie należy podczas pracy silnika odłączać końcówek akumulatora, ponieważ uszkodzeniu mogą ulec diody prostownicze, na skutek tłumienia przepięć przechodzących z układu zapłonu. Nie należy również odłączać zacisku prądowego alternatora od sieci elektrycznej bez uprzedniego odłączenia cewki (uzwojenia) wzbudzenia, gd...
szormy