1.Wymień rodzaje jednostek ładunkowych (palety, kontenery….)
Opakowania muszą być sztywne i wytrzymałe oraz powinny odpowiadać wymiarowo jednostkom ładunkowym takim jak: pojemniki, palety, pakiety i kontenery.
Ø drewniane,
Ø metalowe,
Ø papierowo-tekturowe,
Ø szklane,
Ø ceramiczne,
Ø tekstylne,
Ø z tworzyw sztucznych.
Pojemniki ładunkowe, czyli opakowania transportowo-ochronne, przystosowane są zarówno do przeładunków ręcznych jak i mechanicznych. Występuje możliwość ich spiętrzania. Najczęściej pojemniki wykonywane są w formie skrzynek: drewnianych, z tworzyw sztucznych, blaszanych lub drucianych.
Ø sztywne pojemniki z laminatów,
Ø sztywne pojemniki z drewna i sklejek,
Ø składane pojemniki z drutu,
Ø składane pojemniki z duraluminium,
Ø składane pojemniki z blach aluminiowych.
Paletowe jednostki ładunkowe:
specjalizowane
skrzynkowe
słupkowe
płaskie
Ø Palety płaskie wykorzystywane są głównie do formowania zbiorczych jednostek ładunkowych z materiałów niewrażliwych na spiętrzanie. Materiały umieszczone na paletach płaskich opinane są taśmami lub foliami termokurczliwymi.
Ø Palety słupkowe mają zastosowanie przy transporcie materiałów wrażliwych na ściskanie.
Ø Palety skrzyniowe lub specjalizowane - do tworzenia paletowych jednostek ładunkowych z ładunków drobnowymiarowych lub nieregularnych.
Pakietowe jednostki ładunkowe
· formowane są z ładunków sztukowych.
· Do formowania pakietów używane są elementy łączące oraz dystansujące ładunki (jarzma, obejmy, taśmy, przekładki itp).
· Pakiety należą do bezpaletowych jednostek ładunkowych.
· Ich długość i szerokość zależy od wymiarów danego materiału i zazwyczaj przekracza wymiar palet gabarytowych.
· Przyjmuje się, iż wysokość takiego pakietu nie powinna przekraczać 1 m.
ościeżnice
Pakietowe jednostki ładunkowe:
blacha płaska
rury
Szkło płaskie
Kontenerowe jednostki ładunkowe:
Ø małe - o masie brutto do 2,5 t i pojemności do 5 m3,
Ø średnie - o masie brutto od 2,5 - 10 t i pojemności do 14 m3,
Ø wielkie - o masie brutto powyżej 10 t i pojemności ponad 14 m3.
Rozróżniamy dwa typy kontenerów.
· Kontenery uniwersalne (rys. 1.3.), które mają drzwi w ścianie czołowej lub w ścianach bocznych.
· Kontenery specjalizowane są kryte lub otwarte. Wykorzystywane są do przewozu:
o materiałów sypkich i zbrylonych (samowyładowcze);
o ładunków płynnych, gazowych i sproszkowanych (zbiornikowe).
3.Technologie transportu
Technologia zunifikowana
· stosowana jest do transportu materiałów kawałkowych i sztukowych.
· zastosowanie kontenerów oraz innych zbiorczych jednostek ładunkowych
· Przy zastosowaniu technologii zunifikowanej wykorzystywane są trzy podstawowe typy kontenerów:
o uniwersalne - przeznaczone do przewozu najszerszej asortymentowo grupy ładunków o stałej konsystencji w sztukach, w opakowaniach lub bez opakowań,
o uniwersalne specjalizowane - przeznaczone do przewozu określonych grup ładunków,
o specjalne - stosowane do przewozu ściśle określonych ładunków (nie mają zastosowania w budownictwie).
Technologia specjalizowana
· Opiera się na środkach transportu dostosowanych do wymogów technologicznych ładunków.
· stosowana jest do transportu masowych materiałów budowlanych, takich jak: ziemia, kruszywo budowlane, materiały wiążące luzem, półpłynne i ciastowate mieszanki betonowe, prefabrykaty betonowe itp.
· Do transportu stosowane są różnego rodzaju tabory samowyładowcze oraz zbiornikowe.
· Tabory zbiornikowe stosowane do transportu materiałów sproszkowanych. Transport samochodowy ma ściśle określone przeznaczenie, np. do przewozu mieszanek betonowych, wielkowymiarowych elementów prefabrykowanych w kontenerach, dłużycy, ładunków ciężkich i ponadgabarytowych.
Technologia uniwersalna stosowana jest do przewozu luźnych ładunków sztukowych i kawałkowych, w przypadku gdy znaczną część załadunku i wyładunku odbywa się ręcznie. Do transportu wykorzystywane są uniwersalne tabory skrzyniowe. Z uwagi na dużą pracochłonność, a zarazem niską wydajność technologia ta ma coraz rzadsze zastosowanie.
5. Marszruty ładunków
a) promienisty
· krótkie odległości;
· przewozy nieregularne;
· połowiczne wykorzystanie środka transportu (wraca pusty)
b) wahadłowy
· przy masowym transporcie od 1 pktu nadawczego do 1go pktu przyjmującego;
· stosowany przy masowych robotach;
· przy rozładunku transportów kolejowych lub statków;
· w czasie wykonywania procesów betonowania konstrukcji
c) obwodowy
· przewozi się ład od kilku nadawców do kilku odbiorców w ciągu ustalonego czasu pracy;
· kolejność dowozu ustala się matematycznie lub ?;
· jak największe wykorzystanie ładowności (grafy i sieci)
L.p.
Grupa materiałowa
Rodzaj materiału
Sposób
Składowiska
składowania
O
PO
Z
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Cement
worki
X
luzem
Ciasto wapienne
doły
Cacek93