TRB transport teoria kolos 2.docx

(915 KB) Pobierz

 

1.Wymień rodzaje jednostek ładunkowych (palety, kontenery….)

 

Opakowania muszą być sztywne i wytrzymałe oraz powinny odpowiadać wymiarowo jednostkom ładunkowym takim jak: pojemniki, palety, pakiety i kontenery.

Ø      drewniane,

Ø      metalowe,

Ø      papierowo-tekturowe,

Ø      szklane,

Ø      ceramiczne,

Ø      tekstylne,

Ø      z tworzyw sztucznych.

 

Pojemniki ładunkowe, czyli opakowania transportowo-ochronne, przystosowane są zarówno do przeładunków ręcznych jak i mechanicznych. Występuje możliwość ich spiętrzania. Najczęściej pojemniki wykonywane są w formie skrzynek: drewnianych, z tworzyw sztucznych, blaszanych lub drucianych.

Ø      sztywne pojemniki z laminatów,

Ø      sztywne pojemniki z drewna i sklejek,

Ø      składane pojemniki z drutu,

Ø      składane pojemniki z duraluminium,

Ø      składane pojemniki z blach aluminiowych.

 

Paletowe jednostki ładunkowe:

specjalizowane

skrzynkowe

słupkowe

płaskie

 

Ø      Palety płaskie wykorzystywane są głównie do formowania zbiorczych jednostek ładunkowych z materiałów niewrażliwych na spiętrzanie. Materiały umieszczone na paletach płaskich opinane są taśmami lub foliami termokurczliwymi.

Ø      Palety słupkowe mają zastosowanie przy transporcie materiałów wrażliwych na ściskanie.

Ø      Palety skrzyniowe lub specjalizowane - do tworzenia paletowych jednostek ładunkowych z ładunków drobnowymiarowych lub nieregularnych.

 

 

 

 

Pakietowe jednostki ładunkowe

·         formowane są z ładunków sztukowych.

·         Do formowania pakietów używane są elementy łączące oraz dystansujące ładunki (jarzma, obejmy, taśmy, przekładki itp).

·         Pakiety należą do bezpaletowych jednostek ładunkowych.

·         Ich długość i szerokość zależy od wymiarów danego materiału i zazwyczaj przekracza wymiar palet gabarytowych.

·         Przyjmuje się, iż wysokość takiego pakietu nie powinna przekraczać 1 m.

 

ościeżnice

Pakietowe jednostki ładunkowe:

blacha płaska

rury

Szkło płaskie

 

Kontenerowe jednostki ładunkowe:

Ø      małe - o masie brutto do 2,5 t i pojemności do 5 m3,

Ø      średnie - o masie brutto od 2,5 - 10 t i pojemności do 14 m3,

Ø      wielkie - o masie brutto powyżej 10 t i pojemności ponad 14 m3.

 

Rozróżniamy dwa typy kontenerów.

·         Kontenery uniwersalne (rys. 1.3.), które mają drzwi w ścianie czołowej lub w ścianach bocznych.

·         Kontenery specjalizowane są kryte lub otwarte. Wykorzystywane są do przewozu:

o        materiałów sypkich i zbrylonych (samowyładowcze);

o        ładunków płynnych, gazowych i sproszkowanych (zbiornikowe).

 

 


3.Technologie transportu

Technologia zunifikowana

·       stosowana jest do transportu materiałów kawałkowych i sztukowych.

·       zastosowanie kontenerów oraz innych zbiorczych jednostek ładunkowych

·       Przy zastosowaniu technologii zunifikowanej wykorzystywane są trzy podstawowe typy kontenerów:

o        uniwersalne - przeznaczone do przewozu najszerszej asortymentowo grupy ładunków o stałej konsystencji w sztukach, w opakowaniach lub bez opakowań,

o        uniwersalne specjalizowane - przeznaczone do przewozu określonych grup ładunków,

o        specjalne - stosowane do przewozu ściśle określonych ładunków (nie mają zastosowania w budownictwie).

Technologia specjalizowana

·         Opiera się na środkach transportu dostosowanych do wymogów technologicznych ładunków.

·         stosowana jest do transportu masowych materiałów budowlanych, takich jak: ziemia, kruszywo budowlane, materiały wiążące luzem, półpłynne i ciastowate mieszanki betonowe, prefabrykaty betonowe itp.

·         Do transportu stosowane są różnego rodzaju tabory samowyładowcze oraz zbiornikowe.

·         Tabory zbiornikowe stosowane do transportu materiałów sproszkowanych. Transport samochodowy ma ściśle określone przeznaczenie, np. do przewozu mieszanek betonowych, wielkowymiarowych              elementów prefabrykowanych w kontenerach, dłużycy, ładunków ciężkich i ponadgabarytowych.

 

Technologia uniwersalna stosowana jest do przewozu luźnych ładunków sztukowych i kawałkowych, w przypadku gdy znaczną część załadunku i wyładunku odbywa się ręcznie. Do transportu wykorzystywane są uniwersalne tabory skrzyniowe. Z uwagi na dużą pracochłonność, a zarazem niską wydajność technologia ta ma coraz rzadsze zastosowanie.


5. Marszruty ładunków
 

a) promienisty

·         krótkie odległości;

·         przewozy nieregularne;

·         połowiczne wykorzystanie środka transportu (wraca pusty)

b) wahadłowy

·         przy masowym transporcie od 1 pktu nadawczego do 1go pktu przyjmującego;

·         stosowany przy masowych robotach;

·         przy rozładunku transportów kolejowych lub statków;

·         w czasie wykonywania procesów betonowania konstrukcji

c) obwodowy

·         przewozi się ład od kilku nadawców do kilku odbiorców w ciągu ustalonego czasu pracy;

·         kolejność dowozu ustala się matematycznie lub ?;

·         jak największe wykorzystanie ładowności (grafy i sieci)

 

 

 


L.p.

Grupa materiałowa

Rodzaj materiału

Sposób

Składowiska

składowania

O

PO

Z

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

 

 

Cement

worki

 

 

X

 

 

luzem

 

 

X

 

 

Ciasto wapienne

doły

X

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin