Obliczenia -przyczółek.doc

(1864 KB) Pobierz
1

1. Opis techniczny

1.1 Dane ogólne

1.1.1 Przedmiot opracowania

Przedmiotem niniejszego opracowania jest projekt przyczółka  mostu przez rzekę Tristram w  ciągu drogi wojewódzkiej nr 118 Celezja - Denamis.

Zakres projektu obejmuje  rozwiązanie zagadnień technicznych i konstrukcyjnych.

 

1.1.2. Podstawa i materiały do opracowania

Jako podstawę do opracowania przyjęto:

Ø      obowiązujące przepisy, wytyczne i normatywy

Ø      pomiary uzupełniające sytuacyjno wysokościowe terenu wokół istniejącego mostu, wykonane przez zespół projektujący.

 

1.1.3 Cel i zakres opracowania

Celem opracowania jest przedstawienie rozwiązań projektowych związanych z budową przedstawionego przyczółka mostowego.

Na niniejsze opracowanie składają się następujące elementy:

Ø      opis techniczny

Ø      część obliczeniowa

Ø      część rysunkowa zawierająca rozwiązania techniczne poszczególnych

elementów konstrukcji

 

1.2 Opis obiektu.

1.2.1 Lokalizacja obiektu

Istniejący obiekt stanowi przejście drogi wojewódzkiej nr 118 Celezja - Denamis przez rzekę Tristram.

Most jednoprzęsłowy o konstrukcji :

dźwigary główne żelbetowe, pomost płytowy - żelbetowy, podpory - przyczółki żelbetowe.

1.2.2 Podstawowe parametry geometryczne:

Ø      całkowita długość konstrukcji niosącej – 30,30 m.

Ø      rozpiętość teoretyczna przęsła – 29,70 m.

Ø      całkowita szerokość konstrukcji niosącej – 11,32  m.

Most posiada następującą charakterystykę geometryczną:

Ø      szerokość jezdni – 7,50m.

Ø      szerokość chodnika – 0,75m.

 

1.2.3 Nośność mostu

Obiekt spełnia wymagania nośności dla klasy obciążenia D.

1.3 Most

1.3.1. Ustrój nośny

Składa się z 4 dźwigarów betonowych o wymiarach 70x177 cm oraz 70x180 cm w rozstawie osiowym co 280 cm.

Dźwigary wykonane są z betonu klasy B40. Są to dźwigary kablobetonowe.

 

1.3.2 Nawierzchnia

Nawierzchnię na moście zaprojektowano jako następującą:

Ø      warstwa ścieralna                            4 cm

Ø      warstwa ochronna                             4 cm

Ø      izolacja przeciwwodna               1 cm

Ø      płyta pomostu                                       19-24cm

 

1.3.3 Poręcze

Proponuje się następującą konstrukcję poręczy :

Ø      słupek o wymiarach 4x4 cm i wysokości 117 cm i pochwyt o wymiarach 3x8 cm. Całkowita wysokości poręczy 120 cm.

Dodatkowo, w celu oddzielenia pasów ruchu samochodowego od pasów ruchu pieszego stosuje się barierę energochłonną o wysokości 75 cm.

 

1.3.4 Chodnik

Chodnik składa się z dwóch pasów ruchu pieszego, każdy o szerokości 0,75 m. Nie projektuje się pasów ruchu rowerowego. Grubość kapy chodnikowej – żelbetowej wynosi 24 cm.

 

1.4. Przyczółki

Zaprojektowano przyczółki żelbetowe. Proponuje się zastosowanie łożysk elastomerowych AlgaBloc, które przenoszą obciążenia pionowe i jednocześnie ograniczone przemieszczenia w każdym kierunku oraz obroty wokół dowolnej osi. W celu ograniczenia odkształceń oraz zwiększenia nośności łożyska, guma jest zbrojona zwulkanizowanymi przekładkami stalowymi. Celem przeniesienia sił poziomych lub reakcji ujemnych łożyska mogą być zaopatrzone w pręty kotwowe lub zewnętrzne płyty żłobkowane wulkanizowane z gumą.

 

 

1.5. Dylatacja

Zaprojektowano dylatację bitumiczną, która dzięki swoim właściwościom użytkowym zapewnia najwyższy komfort przejazdu dzięki całkowitej eliminacji nierówności jezdni, drgań i hałasu. Wypełnienie jest w pełni wodoszczelne, zapobiega wnikaniu brudu, wody i soli do przerwy dylatacyjnej. Przenosi względne ruchy krawędzi konstrukcji do ± 20 mm. Dodatkowymi zaletami tego rozwiązania są szybkość wykonania i minimalna ilość prac utrzymaniowych.

1.6.Informacja dotycząca bezpieczeństwa i ochrony zdrowia

 

1.6.1 Zakres robót i związane z nimi zagrożenia.

Przed przystąpieniem do robót drogowych należy:

Ø      poinformować zainteresowane przedsiębiorstwa i instytucje o rozpoczęciu robót drogowych i mieszkańców o związanych z tym utrudnieniach ruchowych,

Ø      teren budowy oznakować i zabezpieczyć

Ø      upewnić się o zakończeniu wszystkich robót związanych z uzbrojeniem podziemnym.

 

W rejonie spodziewanego istniejącego uzbrojenia podziemnego roboty należy prowadzić ręcznie i pod nadzorem użytkownika.

Elementy uzbrojenia sieci wodociągowej (zasuwy, studzienki, hydranty) należy przed rozpoczęciem robót zinwentaryzować przy udziale użytkownika, a podczas wykonywania prac budowlanych dostosować do rzędnej projektowanej niwelety.

Roboty należy prowadzić zgodnie z odpowiednimi normami i warunkami technicznymi dla poszczególnych rodzajów robót przy zachowaniu przepisów BHP.

 

1.6.2 Sposób prowadzenia instruktażu pracowników przed przystąpieniem do prowadzenia   robót.

 

Ø      Wykonawca przed przystąpieniem do wykonywania robót budowlanych jest obowiązany opracować instrukcję ich bezpiecznego wykonania i zaznajomić z nią pracowników.

Ø      Przed przystąpieniem do poszczególnych etapów robót pracownicy winni mieć oprócz „instruktażu ogólnego” szkolenia stanowiskowe w zakresie występowania zagrożeń i przepisów BHP na stanowisku pracy, oraz powinni być poinstruowani o konieczności stosowania środków ochrony osobistej, oraz wyposażeni w odpowiednią odzież ochronną.

Ø      Bezpośredni nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy sprawują odpowiednio kierownik robót oraz mistrz budowlany, stosownie do zakresu obowiązków.

Ø      Wszyscy pracownicy na budowie powinni legitymować się aktualnymi zaświadczeniami odbycia właściwych szkoleń bhp, przechowywanych w aktach osobowych pracownika.

Ø      Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach operatorów maszyn budowlanych i innych maszyn o napędzie silnikowym powinni posiadać wymagane kwalifikacje.

 

1.6.3 Środki techniczne i organizacyjne.

Przed przystąpieniem do robót należy zapewnić środki techniczne i organizacyjne zapobiegające niebezpieczeństwom wynikającym z wykonywania robót budowlanych w strefach szczególnego zagrożenia zdrowia lub w ich sąsiedztwie, sąsiedztwie tym zapewniających bezpieczną i sprawną komunikację, umożliwiającą szybką ewakuację na wypadek pożaru, awarii i innych zagrożeń, zgodnie z:

Ø      Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26.09.1997r. (w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy Dz. U. Nr 129/97 poz. 844 i Dz. U. 03.169.1650 – tekst jednolity),

Ø      Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 06 lutego 2003 (w sprawie B i HP podczas wykonywania robót budowlanych Dz. U. 03.47.401)

Ø      Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dn. 20.09.2001r. (Dz. U. Nr 118, poz. 1263).

 

Maszyny i inne urządzenia techniczne oraz narzędzia zmechanizowane powinny być monitowane, eksploatowane i obsługiwane zgodnie z instrukcją producenta oraz winny spełniać wymagania określone w przepisach dotyczących systemu oceny zgodności.

Maszyny i inne urządzenia techniczne, podlegające dozorowi technicznemu, mogą być używane na terenie budowy tylko wówczas, jeżeli wystawiono dokumenty uprawniające do ich eksploatacji.

Operatorzy maszyn budowlanych, kierowcy wózków i innych maszyn o napędzie silnikowym powinni posiadać wymagane kwalifikacje.

 

W razie konieczności mogą być stosowane na budowie przenośne źródła światła sztucznego. Ich konstrukcja i obudowa oraz sposób zasilania w energię elektryczną nie może powodować zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym.

 

Sztuczne oświetlenie stosowane na budowie nie może powodować: wydłużonych cieni, olśnienia wzroku, zmiany barw znaków lub zakłóceń odbioru i postrzegania sygnałów oraz znaków stosowanych w transporcie, zjawisk stroboskopowych.

 

 

 

 

 

 

2.    Ciężar własny  przyczółka

 

 

 

 

 

             

P1 = 7,4m*0,7m*1,0m*25kN/m3 = 129,50 kN

P2 = 3,9m*0,5m*1,0m*25kN/m3 = 48,75 kN

P3 = 0,5*0,5m*1,0m*25kN/m3 = 12,5 kN

P4 = 1,50m*1,0m*1,0m*25kN/m3 = 37,5 kN

P5 = 2,03m*0,3m*1,0m*25kN/m3 = 15,22 kN

P6 = 0,023m2*1,0m*25kN/m3 = 0,58 kN

Suma = 244,05kN

Nr elem.

Siła charak.

e

M

 

[kN]

[m]

[kNm]

1

2

3

4=[2]*[3]

P1

129.5

0

0.0

P2

48.75

1.20

58.5

P3

12.5

1.20

15.0

P3a

3.13

0.78

2.4

P3b

3.13

1.62

5.1

P4

37.5

1.2

45.00

P5

15.22

0.6

9.1

P6

0.58

0.4

0.23

S

250

0.5

135

 

Przyjęto do obliczeń: N=

250

kN

M=

135

kNm

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin