1. Opis techniczny
1.1 Dane ogólne
1.1.1 Przedmiot opracowania
Przedmiotem niniejszego opracowania jest projekt przyczółka mostu przez rzekę Tristram w ciągu drogi wojewódzkiej nr 118 Celezja - Denamis.
Zakres projektu obejmuje rozwiązanie zagadnień technicznych i konstrukcyjnych.
1.1.2. Podstawa i materiały do opracowania
Jako podstawę do opracowania przyjęto:
Ø obowiązujące przepisy, wytyczne i normatywy
Ø pomiary uzupełniające sytuacyjno wysokościowe terenu wokół istniejącego mostu, wykonane przez zespół projektujący.
1.1.3 Cel i zakres opracowania
Celem opracowania jest przedstawienie rozwiązań projektowych związanych z budową przedstawionego przyczółka mostowego.
Na niniejsze opracowanie składają się następujące elementy:
Ø opis techniczny
Ø część obliczeniowa
Ø część rysunkowa zawierająca rozwiązania techniczne poszczególnych
elementów konstrukcji
1.2 Opis obiektu.
1.2.1 Lokalizacja obiektu
Istniejący obiekt stanowi przejście drogi wojewódzkiej nr 118 Celezja - Denamis przez rzekę Tristram.
Most jednoprzęsłowy o konstrukcji :
dźwigary główne żelbetowe, pomost płytowy - żelbetowy, podpory - przyczółki żelbetowe.
1.2.2 Podstawowe parametry geometryczne:
Ø całkowita długość konstrukcji niosącej – 30,30 m.
Ø rozpiętość teoretyczna przęsła – 29,70 m.
Ø całkowita szerokość konstrukcji niosącej – 11,32 m.
Most posiada następującą charakterystykę geometryczną:
Ø szerokość jezdni – 7,50m.
Ø szerokość chodnika – 0,75m.
1.2.3 Nośność mostu
Obiekt spełnia wymagania nośności dla klasy obciążenia D.
1.3 Most
1.3.1. Ustrój nośny
Składa się z 4 dźwigarów betonowych o wymiarach 70x177 cm oraz 70x180 cm w rozstawie osiowym co 280 cm.
Dźwigary wykonane są z betonu klasy B40. Są to dźwigary kablobetonowe.
1.3.2 Nawierzchnia
Nawierzchnię na moście zaprojektowano jako następującą:
Ø warstwa ścieralna 4 cm
Ø warstwa ochronna 4 cm
Ø izolacja przeciwwodna 1 cm
Ø płyta pomostu 19-24cm
1.3.3 Poręcze
Proponuje się następującą konstrukcję poręczy :
Ø słupek o wymiarach 4x4 cm i wysokości 117 cm i pochwyt o wymiarach 3x8 cm. Całkowita wysokości poręczy 120 cm.
Dodatkowo, w celu oddzielenia pasów ruchu samochodowego od pasów ruchu pieszego stosuje się barierę energochłonną o wysokości 75 cm.
1.3.4 Chodnik
Chodnik składa się z dwóch pasów ruchu pieszego, każdy o szerokości 0,75 m. Nie projektuje się pasów ruchu rowerowego. Grubość kapy chodnikowej – żelbetowej wynosi 24 cm.
1.4. Przyczółki
Zaprojektowano przyczółki żelbetowe. Proponuje się zastosowanie łożysk elastomerowych AlgaBloc, które przenoszą obciążenia pionowe i jednocześnie ograniczone przemieszczenia w każdym kierunku oraz obroty wokół dowolnej osi. W celu ograniczenia odkształceń oraz zwiększenia nośności łożyska, guma jest zbrojona zwulkanizowanymi przekładkami stalowymi. Celem przeniesienia sił poziomych lub reakcji ujemnych łożyska mogą być zaopatrzone w pręty kotwowe lub zewnętrzne płyty żłobkowane wulkanizowane z gumą.
1.5. Dylatacja
Zaprojektowano dylatację bitumiczną, która dzięki swoim właściwościom użytkowym zapewnia najwyższy komfort przejazdu dzięki całkowitej eliminacji nierówności jezdni, drgań i hałasu. Wypełnienie jest w pełni wodoszczelne, zapobiega wnikaniu brudu, wody i soli do przerwy dylatacyjnej. Przenosi względne ruchy krawędzi konstrukcji do ± 20 mm. Dodatkowymi zaletami tego rozwiązania są szybkość wykonania i minimalna ilość prac utrzymaniowych.
1.6.Informacja dotycząca bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
1.6.1 Zakres robót i związane z nimi zagrożenia.
Przed przystąpieniem do robót drogowych należy:
Ø poinformować zainteresowane przedsiębiorstwa i instytucje o rozpoczęciu robót drogowych i mieszkańców o związanych z tym utrudnieniach ruchowych,
Ø teren budowy oznakować i zabezpieczyć
Ø upewnić się o zakończeniu wszystkich robót związanych z uzbrojeniem podziemnym.
W rejonie spodziewanego istniejącego uzbrojenia podziemnego roboty należy prowadzić ręcznie i pod nadzorem użytkownika.
Elementy uzbrojenia sieci wodociągowej (zasuwy, studzienki, hydranty) należy przed rozpoczęciem robót zinwentaryzować przy udziale użytkownika, a podczas wykonywania prac budowlanych dostosować do rzędnej projektowanej niwelety.
Roboty należy prowadzić zgodnie z odpowiednimi normami i warunkami technicznymi dla poszczególnych rodzajów robót przy zachowaniu przepisów BHP.
1.6.2 Sposób prowadzenia instruktażu pracowników przed przystąpieniem do prowadzenia robót.
Ø Wykonawca przed przystąpieniem do wykonywania robót budowlanych jest obowiązany opracować instrukcję ich bezpiecznego wykonania i zaznajomić z nią pracowników.
Ø Przed przystąpieniem do poszczególnych etapów robót pracownicy winni mieć oprócz „instruktażu ogólnego” szkolenia stanowiskowe w zakresie występowania zagrożeń i przepisów BHP na stanowisku pracy, oraz powinni być poinstruowani o konieczności stosowania środków ochrony osobistej, oraz wyposażeni w odpowiednią odzież ochronną.
Ø Bezpośredni nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy sprawują odpowiednio kierownik robót oraz mistrz budowlany, stosownie do zakresu obowiązków.
Ø Wszyscy pracownicy na budowie powinni legitymować się aktualnymi zaświadczeniami odbycia właściwych szkoleń bhp, przechowywanych w aktach osobowych pracownika.
Ø Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach operatorów maszyn budowlanych i innych maszyn o napędzie silnikowym powinni posiadać wymagane kwalifikacje.
1.6.3 Środki techniczne i organizacyjne.
Przed przystąpieniem do robót należy zapewnić środki techniczne i organizacyjne zapobiegające niebezpieczeństwom wynikającym z wykonywania robót budowlanych w strefach szczególnego zagrożenia zdrowia lub w ich sąsiedztwie, sąsiedztwie tym zapewniających bezpieczną i sprawną komunikację, umożliwiającą szybką ewakuację na wypadek pożaru, awarii i innych zagrożeń, zgodnie z:
Ø Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26.09.1997r. (w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy Dz. U. Nr 129/97 poz. 844 i Dz. U. 03.169.1650 – tekst jednolity),
Ø Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 06 lutego 2003 (w sprawie B i HP podczas wykonywania robót budowlanych Dz. U. 03.47.401)
Ø Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dn. 20.09.2001r. (Dz. U. Nr 118, poz. 1263).
Maszyny i inne urządzenia techniczne oraz narzędzia zmechanizowane powinny być monitowane, eksploatowane i obsługiwane zgodnie z instrukcją producenta oraz winny spełniać wymagania określone w przepisach dotyczących systemu oceny zgodności.
Maszyny i inne urządzenia techniczne, podlegające dozorowi technicznemu, mogą być używane na terenie budowy tylko wówczas, jeżeli wystawiono dokumenty uprawniające do ich eksploatacji.
Operatorzy maszyn budowlanych, kierowcy wózków i innych maszyn o napędzie silnikowym powinni posiadać wymagane kwalifikacje.
W razie konieczności mogą być stosowane na budowie przenośne źródła światła sztucznego. Ich konstrukcja i obudowa oraz sposób zasilania w energię elektryczną nie może powodować zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym.
Sztuczne oświetlenie stosowane na budowie nie może powodować: wydłużonych cieni, olśnienia wzroku, zmiany barw znaków lub zakłóceń odbioru i postrzegania sygnałów oraz znaków stosowanych w transporcie, zjawisk stroboskopowych.
2. Ciężar własny przyczółka
P1 = 7,4m*0,7m*1,0m*25kN/m3 = 129,50 kN
P2 = 3,9m*0,5m*1,0m*25kN/m3 = 48,75 kN
P3 = 0,5*0,5m*1,0m*25kN/m3 = 12,5 kN
P4 = 1,50m*1,0m*1,0m*25kN/m3 = 37,5 kN
P5 = 2,03m*0,3m*1,0m*25kN/m3 = 15,22 kN
P6 = 0,023m2*1,0m*25kN/m3 = 0,58 kN
Nr elem.
Siła charak.
e
M
[kN]
[m]
[kNm]
1
2
3
4=[2]*[3]
P1
129.5
0
0.0
P2
48.75
1.20
58.5
P3
12.5
15.0
P3a
3.13
0.78
2.4
P3b
1.62
5.1
P4
37.5
1.2
45.00
P5
15.22
0.6
9.1
P6
0.58
0.4
0.23
S
250
0.5
135
Przyjęto do obliczeń: N=
kN
M=
kNm
sawinn