sprawozdanie 35- silnik jednofazowy.odt

(100 KB) Pobierz

 

I. Program ćwiczenia

 

                      Odczytanie rezystancji uzwojeń.

                      Wyznaczenie charakterystyki biegu jałowego.

                      Pomiar charakterystyk stanu zwarcia.

                      Pomiar momentu rozruchowego dla różnych impedancji włączonych w obwód uzwojenia pomocniczego.

 

II. Przebieg ćwiczenia

 

      1. Schematy pomiarowe:



Rys.1 Schemat pomiarowy do wyznaczenia charakterystyki biegu jałowego             



Rys.2 Schemat pomiarowy do wyznaczenia charakterystyki stanu obciążenia i zwarcia

 

 

 

 

 

              2. Tabele pomiarowe

 

Tab. 1 Odczytanie rezystancji uzwojeń.


W ćwiczeniu nie wykonywaliśmy pomiarów rezystancji uzwojeń. Odczytaliśmy ich wartości z tablicy w laboratorium.

 

Uzwojenia stojana

Uzwojenie wirnika

Rf

Silnik asynchroniczy  jednofazowy

Ru

Rv

Rw

Ru

Rv

Rw

 

 

10,32 Ω

-

-

-

-

-

206,1 Ω

 

 

 

Tab.2



      Tab.3



 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Tab.4



 

Tab.5 Pomiar momentu rozruchowego dla różnych impedancji włączonych w obwód uzwojenia dodatkowego. Parametry kondensatora znamionowego: 10uF, 500V.



 

              3. Przykłady obliczeń

 

Pomiar charakterystyk biegu jałowego:

Tab.2, pomiar 1.

 

 

obr/min=25,0 obr/s

 

 

Pomiar charakterystyk stanu zwarcia:

Tab.3, pomiar 1.

 

 

Pomiar charakterystyk stanu obciążenia:

Tab.4, pomiar 1

 

P2= 2*π*M*n

P2= 2*3,14*2,25*22,23= 314,16 W

 

 

              4. Charakterystyki

 

Załącznik 1.

 

III. Wnioski i spostrzeżenia

 

Silnik asynchroniczny jednofazowy przy pracy w stanie jałowym posiada niewielki poślizg (przy 260V, 3,5A wynosi 0,011). Wnika to z faktu, że obciążeniem przy takiej pracy jest opór powietrza i opory łożysk. Przy zmniejszaniu napięcia zasilania wystąpił nieliniowy wzrost współczynnika mocy. Mimo znacznego zmniejszenia wartości napięcia zasilającego o blisko 79% z 260V, spadek obrotów był zaledwie o 5,6% z 1483 obr. W mniejszych silnikach prąd biegu jałowego może sięgać około 0,7In. U nas wyniósł ok 0,8In. Może to wynikać z faktu, że w silniku znajduje się gruba przerwa powietrzna między stojanem a wirnikiem. Im większa jest reluktancja szczeliny prąd jałowy będzie większy.

Przy stanie zwarcia cała moc jest tracona na straty w uzwojeniach. Maksymalna wartość podanego napięcie jest niższa od wartości znamionowej i nosi nazwę napięcia zwarcia. To wartość napięcia przy której w uzwojeniach stojana płynie prąd znamionowy. Współczynnik mocy w tym stanie  niewiele odbiega od znamionowego (różnica ok. 2,3-11%). Prąd zwarcia jest funkcją liniową.

Przy stanie obciążenia najlepsze parametry silnika zostały uzyskane dla napięcia i prądu znamionowego przy obciążeniu momentem 2,25 N*m. Sprawność wyniosła 62% a cosφ=0,93.

Zastosowanie dodatkowego kondensatora połączonego szeregowo z kondensatorem rozruchowym spowodowało zwiększenie momentu rozruchowego o 43% w stosunku do układu z jednym kondensatorem. Zwiększył się również pobór prądu.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin