Pozegnanie_starszakow.pdf

(2119 KB) Pobierz
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
Uroczystość:
Pożegnanie „starszaków”
Temat:
Żegnaj przedszkole
Miejsce spotkania:
sala przedszkolna
Czas trwania:
90 minut
Irena Kamieńska – absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, nauczyciel dyplomowany
przedszkola
Dzień pożegnania „starszaków” jest ogromnym wydarzeniem w życiu każdego przedszkola. Jest
on bardzo ważny dla wszystkich: my, nauczycielki, żegnamy się z dziećmi, z którymi pracowały-
śmy cztery lata; rodzice odczuwają dumę z osiągnięć swoich pociech, a przedszkolaki cieszą się,
że po wakacjach będą uczniami.
Dzieci spędziły w przedszkolu ponad połowę swojego dotychczasowego życia. Psychologowie
uważają, że nasze pierwsze wspomnienia dotyczą właśnie wieku przedszkolnego. Zadbajmy
więc o to, aby utrwalać dziecięce wspomnienia, szczególnie te, które kojarzą się z miłymi odczu-
ciami.
Jeśli kiedykolwiek zapytacie dzieci w czerwcu, co najlepiej pamiętają z minionego roku, okaże
się, że tych zdarzeń jest stosunkowo niewiele. Nieraz opowiadają o spotkaniach z rodzicami, wy-
cieczce czy balu karnawałowym. Powinnyśmy zadbać o to, by tych wspomnień było więcej i były
bardziej różnorodne. Możemy się postarać, aby rodzice i dzieci „zobaczyli” zmiany, jakie zaszły
w przedszkolakach w ciągu tych czterech lat. Działania, jakie proponuję w niniejszym scenariu-
szu, mają właśnie temu służyć. Dobrze więc zrobić wszystko, aby dzień pożegnania „starszaków”
był naprawdę wyjątkowy i pozostał w pamięci zainteresowanych na długo. Przygotowania warto
zacząć już od pierwszego spotkania z dziećmi i rodzicami nowej grupy. Działania, które proponu-
ję, można wykonać zarówno w ciągu czterech lat, jak i jednego roku – w zależności od tego, jak
długo pracujemy z daną grupą. Niektóre zajęcia są do przeprowadzenia z całą grupą, inne – in-
dywidualnie. Są również takie, które trzeba wykonać samodzielnie. Wymaga to systematyczności
i odrobiny żyłki kolekcjonerskiej. Wysiłek na pewno się opłaci, a pożegnanie „starszaków” również
dla nas, nauczycielek, będzie wielkim świętem.
Uroczystości i imprezy w przedszkolu
1
1251067851.067.png 1251067851.077.png 1251067851.088.png 1251067851.098.png 1251067851.001.png 1251067851.012.png 1251067851.020.png 1251067851.021.png 1251067851.022.png
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
I. Przygotowania do uroczystości pożegnania „starszaków”
Te zajęcia proponuję przeprowadzić na początku pracy z naszymi dziećmi.
1. „Jaki jestem duży!” – praca z dziećmi
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
paski papieru szerokości 2 cm i długości 150 cm (dla każdego
dziecka), flamaster
dodatkowe:
Paski papieru podpisz imionami swoich dzieci i przypnij je do ściany, zwracając uwa-
gę na to, aby dolny koniec był przy samej podłodze.
Zaplanuj zajęcia, podczas których będzie można mierzyć wzrost dzieci. Możesz wprowadzić je
w temat, czytając bajki, w których mowa o krasnoludkach, wielkoludach. Porozmawiajcie o tym,
kto z rodziców czy rodzeństwa jest wyższy, kto niższy. Postaraj się, aby każde dziecko mogło po-
wiedzieć, od kogo jest niższe i od kogo jest wyższe (np. „Jestem niższy od mamy, ale wyższy od
brata”). Jeśli dziecko nie ma młodszego rodzeństwa, może porównać swój wzrost z kimś z grupy.
Na zakończenie zaproponuj swoim przedszkolakom pomiar wzrostu. Poproś, aby kolejno usta-
wiały się przy „swoich” paskach papieru, flamastrem zaznacz ich wzrost. Potem przy każdej kresce
zapisz datę pomiaru. Paski zostaw na ścianie na 2–3 dni. Zobaczysz, jak chętnie dzieci porównują
swój wzrost. Po kilku dniach zbierz „miarki” i schowaj jako dokumentację.
Tego rodzaju zajęcia przeprowadzaj na początku każdego roku pracy z grupą;
w „starszakach” również pod koniec roku. Sama będziesz zdziwiona, jak bardzo dzie-
ci urosły.
W kolejnych latach pretekstem do pomiaru wzrostu dzieci mogą być tematy związane z zawodami
sportowymi czy Igrzyskami Olimpijskimi. Można także zmierzyć przedszkolaki przy okazji omawia-
nia zagadnień z zakresu wychowania zdrowotnego.
Uroczystości i imprezy w przedszkolu
2
1251067851.023.png 1251067851.024.png 1251067851.025.png 1251067851.026.png 1251067851.027.png 1251067851.028.png 1251067851.029.png 1251067851.030.png 1251067851.031.png 1251067851.032.png 1251067851.033.png 1251067851.034.png 1251067851.035.png 1251067851.036.png 1251067851.037.png 1251067851.038.png 1251067851.039.png 1251067851.040.png 1251067851.041.png 1251067851.042.png 1251067851.043.png 1251067851.044.png
 
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
2. „To jest moja dłoń” – praca z dziećmi
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
kartony, ołówki, kredki, wizytówki z imionami
dodatkowe:
Te zajęcia warto zrealizować, jeśli prowadzisz grupę dłużej niż jeden rok. W grupie
najmłodszej możesz posłużyć się scenariuszami Raabe dla dzieci młodszych – „Moje
ręce”. W „starszakach” punktem wyjścia mogą być zajęcia dotyczące orientacji
w przestrzeni, a w szczególności orientacji w schemacie własnego ciała.
W wybranym przez siebie momencie cyklu zajęć zaproponuj dzieciom odrysowanie swojej lewej
dłoni. Poproś, żeby pokolorowały rysunek i dorysowały paznokcie. Starsze dziewczynki chętnie
„pomalują” paznokcie oraz dorysują pierścionki i bransoletki. Dzieci starsze, jeśli potrafią, mogą
własnoręcznie podpisać swoje dłonie. Jeżeli wprowadziłaś wizytówki z imionami, dzieci mogą
samodzielnie wybrać swoją wizytówkę i nakleić. Przygotowane w ten sposób odrysowane dłonie
schowaj do swojej dokumentacji. Powtórz działania w grupie najstarszej.
3. „Tak wygląda człowiek” – praca z dziećmi
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
kartony, kredki, E. Gruszczyk-Kolczyńska i E. Zielińska, Wspoma-
ganie rozwoju umysłowego dzieci trzyletnich i dzieci starszych
wolniej rozwijających się, WSiP, Warszawa 2000
dodatkowe:
W każdej grupie prowadzimy zajęcia plastyczne, podczas których dzieci rysują postać człowie-
ka. W grupach młodszych, zanim dzieci zaczną rysować, omów wygląd człowieka, zwracając
uwagę na najważniejsze części ciała. Pobaw się z przedszkolakami w pokazywanie poszczegól-
nych części ciała. Możesz w tym celu skorzystać z propozycji zabaw znajdujących się w książce
Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się Edyty
Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Poproś dzieci o ułożenie podpisu do swojej pracy i zapisz
to na odwrotnej stronie kartki. Kolekcjonuj takie prace (każdego dziecka), przynajmniej po jednej
w ciągu roku.
4. Rozmowy z naszymi dziećmi – praca nauczyciela
Bardzo często rozmowy z dziećmi wywołują nasz uśmiech. Podobnie dzieje się, gdy słuchamy
dyskusji przedszkolaków, szczególnie podczas zabaw dowolnych. Warto jest zapisywać treść tych
rozmów w specjalnie do tego przeznaczonym notesie. Przydadzą się podczas przygotowania
uroczystości pożegnania „starszaków”. Proponuję również notowanie śmiesznych czy nieocze-
Uroczystości i imprezy w przedszkolu
3
1251067851.045.png 1251067851.046.png 1251067851.047.png 1251067851.048.png 1251067851.049.png 1251067851.050.png 1251067851.051.png 1251067851.052.png 1251067851.053.png 1251067851.054.png 1251067851.055.png 1251067851.056.png 1251067851.057.png 1251067851.058.png 1251067851.059.png 1251067851.060.png 1251067851.061.png 1251067851.062.png 1251067851.063.png 1251067851.064.png 1251067851.065.png 1251067851.066.png 1251067851.068.png 1251067851.069.png
 
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
kiwanych powiedzonek, zdarzeń, zabaw dzieci. Pod koniec każdego roku zachęcam do prze-
czytania tych notatek, a wówczas okaże się, że dzieci mają fantazję i potrafią tworzyć wspaniałe
neologizmy.
5. Codzienne przedszkolne życie – praca nauczyciela
Pomoce dydaktyczne
kronika lub duże kartony, zdjęcia, prace dzieci
dodatkowe:
W większości placówek jest kronika przedszkolna. My, nauczycielki, często do niej zaglądamy,
wspominając różne wydarzenia i dzieci, z którymi kiedyś pracowałyśmy. Proponuję, aby utworzyć
kronikę swojej grupy, szczególnie jeśli pracujemy z nią dłużej niż rok. Najważniejszym elementem
kroniki powinny być zdjęcia przedstawiające zarówno ważne wydarzenia, jak i codzienne życie
– zabawy dzieci, zajęcia, posiłki. Na pewno pojawią się tu wpisy osób odwiedzających przedszko-
le. Można dołączyć wybrane prace plastyczne, które najbardziej interesowały dzieci ze względu
na tematykę lub technikę wykonania.
Można też na uroczystość przygotować plansze ze zdjęciami (liczba plansz zależy do tego, jak
długo pracowałyśmy z daną grupą – jedna plansza na jeden rok pracy). Zdjęcia można opatrzyć
żartobliwymi podpisami.
6. Gazetka Twojej grupy – praca nauczyciela
Pomoce dydaktyczne
dodatkowe:
gazetka przedszkolna
W wielu przedszkolach nauczycielki tworzą gazetki informujące rodziców o działalności placówki,
o interesujących zajęciach, o najważniejszych wydarzeniach, konkursach, zabawach itp. Jeśli taka
gazetka jest również w Twoim przedszkolu, na uroczystość pożegnania „starszaków” przygotuj
specjalne wydanie. Wymień wycieczki, imprezy, itp., w których braliście udział podczas lat spędzo-
nych razem. Możesz opisać śmieszne czy ciekawe wydarzenia z życia Waszej grupy. Warto zacy-
tować powiedzonka lub rozmowy dzieci (skorzystaj z notatek robionych w ciągu pracy). Może uda
Ci się zeskanować kilka zdjęć grupy z różnych lat. Serdecznie podziękuj rodzicom za współpracę.
7. Prezent od pięciolatków – praca nauczyciela
Warunki realizacji:
Pomoce dydaktyczne
instrukcja wykonania ramki (zał. 1–2)
załączone:
Uroczystości i imprezy w przedszkolu
4
1251067851.070.png 1251067851.071.png 1251067851.072.png 1251067851.073.png 1251067851.074.png 1251067851.075.png 1251067851.076.png 1251067851.078.png 1251067851.079.png 1251067851.080.png 1251067851.081.png 1251067851.082.png 1251067851.083.png 1251067851.084.png 1251067851.085.png 1251067851.086.png 1251067851.087.png 1251067851.089.png 1251067851.090.png 1251067851.091.png 1251067851.092.png 1251067851.093.png 1251067851.094.png 1251067851.095.png 1251067851.096.png 1251067851.097.png
 
Uroczystości i imprezy przedszkolne związane z kalendarzem
brystol – przycięty na prostokąty trochę większe niż zdjęcia gru-
powe, 4 paski brystolu szerokości ok. 1,5 cm (na jedną ramkę),
masa papierowa, klej Wikol, farby, małe guziczki, małe muszel-
ki, koraliki itp., sznurek, zdjęcia grupy o wymiarach 10 × 15
dodatkowe:
Poproś koleżankę pracującą w grupie pięciolatków, aby przygotowała z dziećmi pre-
zenty dla sześciolatków, mogą to być np. ramki do zdjęć (patrz: zał. 1–2).
Przygotuj zdjęcia „starszaków” na tle Waszego przedszkola (tyle, ile jest dzieci). Najkorzystniej wy-
konać je w słoneczny dzień, wówczas całe zdjęcie będzie radosne. Aby wykonać ramkę do zdjęć,
należy wyciąć 4 paski o szerokości 1,5 cm (ramkę) z grubego kartonu. Następnie przykleić na nie
ugniecioną masę papierową (tutaj nie potrzeba używać kleju, przyklei się sama). Masę papierową
można kupić lub zrobić samemu. Po wyschnięciu trzeba pomalować masę papierową farbami
plakatowymi – najlepiej jednym kolorem. Następnie przygotowane trzy paski przykleić na bokach
odpowiednio przyciętych kartkach brystolu tak, aby można tam było wsunąć zdjęcie. Czwarty pa-
sek (górny) należy przykleić tylko po bokach. Na masę papierową należy przykleić klejem koraliki,
muszelki, guziczki lub inne drobne elementy. Gdy wszystko wyschnie, od tyłu przymocowuje się
sznureczek do powieszenia i wsuwa zdjęcie „starszaków”. Tak przygotowany prezent jest gotowy
do wręczenia. Przedszkole może zakupić też bukieciki kwiatów, które pięciolatki wręczą „starsza-
kom”.
8. Przygotowanie tarczy szkolnej – praca z dziećmi
Pomoce dydaktyczne
szablon tarczy (zał. 3)
załączone:
biały brystol, ołówki, granatowe kredki, kolorowa, cienka wstąż-
ka, agrafki (tyle, ile jest dzieci), tarcza szkolna
dodatkowe:
Poinformuj dzieci, że ich rodzice chodząc do szkoły, przypinali do ubrania tarczę. Była symbolem
szkoły, posiadała numer oraz oznaczenia, czy była to szkoła podstawowa czy średnia. Jeśli po-
siadasz taką tarczę, pokaż ją dzieciom. Poproś, żeby wykonały takie tarcze, odrysowały i wycięły
z kartonu jej kształt (patrz: zał. 3), a potem granatowymi kredkami pokolorowały jej tło. Dowiedz
się, do których szkół pójdą dzieci z Twojej grupy. Numery szkół wpisz na tarcze. Do gotowych tarcz
przyczep kolorowe kokardki agrafkami tak, żeby potem można je było łatwo przypiąć do bluzek.
9. Pamiątki dla „starszaków”
Znakomitą tradycją jest wręczanie dyplomów ukończenia przedszkola oraz pamiątek. Proponu-
ję przygotowanie (przez wybrany zakład fotograficzny) na jednym arkuszu zdjęć poszczególnych
dzieci i nauczycielek z grupy, podpisanych imieniem i nazwiskiem. Praktycznym upominkiem jest
książka dla dzieci. Nauczycielki mogą wpisać na pierwszej stronie dedykację, sentencję lub przy-
słowie.
Uroczystości i imprezy w przedszkolu
5
1251067851.099.png 1251067851.100.png 1251067851.101.png 1251067851.102.png 1251067851.103.png 1251067851.104.png 1251067851.105.png 1251067851.106.png 1251067851.107.png 1251067851.108.png 1251067851.002.png 1251067851.003.png 1251067851.004.png 1251067851.005.png 1251067851.006.png 1251067851.007.png 1251067851.008.png 1251067851.009.png 1251067851.010.png 1251067851.011.png 1251067851.013.png 1251067851.014.png 1251067851.015.png 1251067851.016.png 1251067851.017.png 1251067851.018.png 1251067851.019.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin