Menedżer zawartości serwisów internetowych
(262205)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Menedżer zawartości serwisów internetowych (262205)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-078-8 (78)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 7
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 9
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 10
3. Opis kompetencji zawodowych 11
3.1. Pozyskiwanie informacji na potrzeby serwisów internetowych Kz1 11
3.2. Zarządzanie zawartością serwisów internetowych Kz2 12
3.3. Kompetencje społeczne KzS 13
4. Profil kompetencji kluczowych 14
5. Słownik 15
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
262205 Menedżer zawartości serwisów internetowych
Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).
Grupa elementarna 2622 – Bibliotekoznawcy i specjaliści zarządzania informacją (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2622 Librarians and related information professionals).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja J. Informacja i komunikacja, Dział 63. Działalność usługowa w zakresie informacji, Grupa 63.11. Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 11 przedsiębiorstwach (średnie – 1, małe − 2, mikro − 8, w tym handlowe – 2, usługowe − 9) przeprowadzonych w marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Łukasz Gierucki – Heuristic w Krośnie,
· Jarosław Wojciechowski – 4commerce.pl w Pabianicach,
· Sebastian Stencel – Infobrokering w Gdańsku,
· Jarosław Kaczyński – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
· Piotr Bereziewicz – Aberit Agencja Interaktywna w Rzeszowie,
· Danuta Wojtkiewicz – Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa w Katowicach.
Recenzenci:
· Rafał Rodziewicz – Technitel w Łodzi,
· Agnieszka Molga – Uniwersytet Techniczno-Humanistyczny w Radomiu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Bogdan Pawłowicz (przewodniczący) – IAA International Advertising Association Polska w Warszawie,
· Beata Ostrowska – Polskie Towarzystwo Informatyczne w Łodzi,
· Katarzyna Pietrzak – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,
· Dariusz Brus – Przedstawiciel pracodawców, Lenovo Polska w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 07.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Menedżer zawartości serwisów internetowych pozyskuje, weryfikuje, przetwarza i optymalizuje informacje oraz publikuje je w serwisach internetowych.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Menedżer zawartości serwisów internetowych jest zawodem o charakterze usługowym. Celem pracy menedżera jest pozyskanie informacji, ich selekcja, przetworzenie oraz opublikowanie na stronie internetowej. Menedżer pozyskuje informacje z różnych dostępnych mu źródeł, np. innych działów organizacji lub wyszukuje je w źródłach internetowych za pomocą narzędzi wyszukiwawczych, w zasobach ogólnodostępnych oraz płatnych i wymagających uprawnień dostępu. Treści otrzymane w formie tradycyjnej (drukowanej) zamienia na postać cyfrową, korzystając z edytorów tekstów oraz skanerów. Menedżer zapoznaje się z pozyskanymi informacjami oraz dokonuje ich selekcji pod kątem merytorycznym i rodzajowym ze względu na misję organizacji. Wyselekcjonowane treści przechowuje (kataloguje), wykorzystując dostępne narzędzia informatyczne (dokumenty, bazy danych). Otrzymane treści przetwarza (optymalizuje) na potrzeby Internetu zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek internetowych oraz publikuje na stronie internetowej zgodnie z otrzymanymi wytycznymi. Menedżer odpowiedzialny jest za właściwe wykorzystanie pozyskanych lub otrzymanych informacji, dba o to, aby treści, które publikuje były zgodne ze statusem organizacji oraz zgodne z prawem. Do publikowania treści wykorzystuje dostępne narzędzia informatyczne tj. systemy zarządzania treścią (CMS), języki opisu strony internetowej (np.: HTML, PHP). Menedżer odpowiada również za poprawność językową, zgodność tekstów z zasadami gramatycznymi i interpunkcyjnymi oraz za wykorzystanie treści zgodnie z prawem autorskim i prawami pokrewnymi.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Analityk zatrudniony jest zwykle w firmach świadczących usługi w zakresie tworzenia i zarządzania serwisami internetowymi oraz w firmach, które we własnym zakresie zarządzają własnymi stronami internetowymi. Miejscem pracy menedżera zawartości serwisów internetowych są pomieszczenia biurowe. Głównym narzędziem pracy menedżera jest komputer podłączony do infrastruktury teleinformatycznej dostępnej w organizacji oraz Internetu. Korzysta głównie z oprogramowania biurowego oraz edytorów i procesorów tekstu, formularzy HTML, systemów do zarządzania zawartością stron internetowych (CMS). Menedżer pracuje samodzielnie lub w zespole, gdzie jego praca jest nadzorowana. Praca wykonywana jest w środowisku zmiennym, tj. zadania przyjmowane od przełożonego mogą mieć różny zakres, jednak charakter wykonywanych czynności jest stały. Praca menedżera wykonywana jest zwykle w systemie jednozmianowym ale zawód może być wykonywany również w systemie telepracy, tj. np. z miejsca zamieszkania menedżera. Zagrożenia nie wykraczają poza typowe dla osób pracujących przy stanowisku komputerowym: podrażnienia błony śluzowej oczu, zespół cieśni nadgarstka, dolegliwości kręgosłupa i pleców.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Zawód menedżera zawartości serwisów internetowych wymaga umiejętności syntetycznego, analitycznego i logicznego myślenia, dzięki któremu menedżer dokonuje doboru optymalnych informacji i treści. Zawód wymaga spostrzegawczości, która umożliwia szybkie wyszukiwanie istotnych informacji. Wymagane są również takie cechy, jak samodyscyplina, rzetelność i dokładność konieczne, aby czynności wykonywane był...
bhp.KarolKa