Asystent nauczyciela przedszkola
(531202)
Pracownicy usług i sprzedawcy
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Asystent nauczyciela przedszkola (531202)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-163-1 (163)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Wykonywanie czynności opiekuńczo-wychowawczych w stosunku do dzieci Kz1 10
3.2. Współdziałanie z nauczycielem w realizacji procesu wychowawczo-dydaktycznego Kz2 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS 12
4. Profil kompetencji kluczowych 13
5. Słownik 14
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
531202 Asystent nauczyciela przedszkola
Grupa wielka 5 – Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 3).
Grupa elementarna 5312 – Asystenci nauczycieli (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5312 Teachers’ Aides).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja P. Edukacja, Dział 85. Edukacja, Grupa 85.1. Wychowanie przedszkolne.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 6 przedszkolach (placówki: jednooddziałowa – 1, dwuoddziałowa – 1, czterooddziałowa – 1, pięciooddziałowa – 1, siedmiooddziałowa – 1, ośmiooddziałowa – 1, w tym 6 usługowych), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Katarzyna Grabowska – Przedszkole Nr 50 w Warszawie,
· Barbara Napierała – Przedszkole Nr 184 w Warszawie,
· Zofia Muszyńska – Szkoła Podstawowa Nr 76 w Warszawie,
· Urszula Jastrzębska – Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 w Warszawie.
Ewaluatorzy:
· Hanna Pasterska – Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 1 „Pod Topolą” w Raszynie,
· Aleksandra Czajka – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Perfect School S.C. w Łazach.
Recenzenci:
· Lidia Klaro-Celej – Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczo-Re-walidacyjnych Nr 1 w Warszawie, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń w Warszawie,
· Monika Koczańska – Publiczne Przedszkole Nr 17 w Radomiu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Anna Wróbel (przewodnicząca) – Przedszkole Nr 31 im. Z. Witwickiego w Warszawie,
· Katarzyna Zielińska – Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy w Warszawie,
· Dorota Michalak – Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 08.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Asystent nauczyciela przedszkola pomaga nauczycielowi w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Asystent nauczyciela przedszkola jest zawodem o charakterze usługowym. Swoje zadania zawodowe asystent nauczyciela przedszkola wykonuje w stosunku do dzieci w wieku przedszkolnym. Istotą jego pracy jest pomoc nauczycielowi przedszkola i współpraca z nim w zakresie sprawowania właściwej opieki nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu. Pomaga on dzieciom przy spożywaniu posiłków, a także w sprzątaniu po zajęciach. Czynnie uczestniczy w ubieraniu i rozbieraniu dzieci w szatni oraz przed i po leżakowaniu. Opiekuje się dziećmi podczas spacerów, wycieczek, zajęć i zabaw na powietrzu. Wspiera dzieci w czynnościach higieniczno-sanitarnych. Wspólnie z nauczycielem uczy dzieci dbałości o higienę osobistą, czystość i porządek. Uczestniczy w przygotowywaniu zajęć objętych planem pracy przedszkola i wraz z nauczycielem koordynuje ich właściwą realizację.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy asystenta nauczyciela przedszkola jest przedszkole, oddział przedszkolny, szkoła podstawowa oraz inne placówki wychowania przedszkolnego (punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego), w szczególności sale pobytu dzieci, pomieszczenia sanitarne, sala gimnastyczna, szatnia, ogród oraz plac zabaw. Wykonuje również swoją pracę podczas wycieczek i wyjazdów dzieci poza teren przedszkola. Wymaga się od niego respektowania przepisów Konwencji o Prawach Dziecka oraz przestrzegania zasad higieniczno-sanitarnych, zaleceń Sanepidu oraz przepisów BHP i ochrony ppoż. Jego praca przebiega w systemie jednozmianowym. Stanowisko asystenta nauczyciela przedszkola nie jest stanowiskiem samodzielnym. Wszelkie jego działania podejmowane wobec dzieci muszą być uzgadniane z nauczycielem.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu asystenta nauczyciela przedszkola wymaga nienagannej postawy społecznej i przestrzegania podstawowych zasad moralnych. Asystent nauczyciela przedszkola powinien cechować się empatią, życzliwością, cierpliwością i wysoką kulturą osobistą, a także pogodnym usposobieniem i optymizmem. Powinien lubić dzieci i być dla nich wzorem do naśladowania. Wykazywać się gotowością do wykonywania wszelkich czynności pielęgnacyjnych w stosunku do dziecka i akceptować doznania związane z jego naturalnymi procesami fizjologicznymi. Powinien posiadać zdolności organizacyjne, posługiwać się poprawną polszczyzną i ...
bhp.KarolKa