163_531202_asystent_nauczyciela_przedszkola.doc

(233 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Asystent nauczyciela przedszkola

(531202)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy usług i sprzedawcy

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Asystent nauczyciela przedszkola (531202)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN               978-83-7951-163-1 (163)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6             

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Wykonywanie czynności opiekuńczo-wychowawczych w stosunku do dzieci Kz1                             10

3.2.               Współdziałanie z nauczycielem w realizacji procesu wychowawczo-dydaktycznego Kz2                             11

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             12

4.              Profil kompetencji kluczowych                            13

5.              Słownik                            14

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

531202 Asystent nauczyciela przedszkola

Grupa wielka 5 Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 3).

Grupa elementarna 5312Asystenci nauczycieli (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5312 Teachers’ Aides).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja P. Edukacja, Dział 85. Edukacja, Grupa 85.1. Wychowanie przedszkolne.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 6 przedszkolach (placówki: jednooddziałowa – 1, dwuoddziałowa 1, czterooddziałowa 1, pięciooddziałowa 1, siedmiooddziałowa 1, ośmiooddziałowa 1, w tym 6 usługowych), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Katarzyna Grabowska Przedszkole Nr 50 w Warszawie,

·       Barbara Napierała Przedszkole Nr 184 w Warszawie,

·       Zofia Muszyńska Szkoła Podstawowa Nr 76 w Warszawie,

·       Urszula Jastrzębska Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 w Warszawie.

Ewaluatorzy:

·       Hanna Pasterska – Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 1 „Pod Topolą” w Raszynie,

·       Aleksandra Czajka – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Perfect School S.C. w Łazach.


Recenzenci:

·       Lidia Klaro-Celej Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczo-Re-walidacyjnych Nr 1 w Warszawie, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń w Warszawie,

·       Monika Koczańska Publiczne Przedszkole Nr 17 w Radomiu.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Anna Wróbel (przewodnicząca) Przedszkole Nr 31 im. Z. Witwickiego w Warszawie,

·       Katarzyna Zielińska Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy w Warszawie,

·       Dorota Michalak Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       08.10.2013 r.

 


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Asystent nauczyciela przedszkola pomaga nauczycielowi w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Asystent nauczyciela przedszkola jest zawodem o charakterze usługowym. Swoje zadania zawodowe asystent nauczyciela przedszkola wykonuje w stosunku do dzieci w wieku przedszkolnym. Istotą jego pracy jest pomoc nauczycielowi przedszkola i współpraca z nim w zakresie sprawowania właściwej opieki nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu. Pomaga on dzieciom przy spożywaniu posiłków, a także w sprzątaniu po zajęciach. Czynnie uczestniczy w ubieraniu i rozbieraniu dzieci w szatni oraz przed i po leżakowaniu. Opiekuje się dziećmi podczas spacerów, wycieczek, zajęć i zabaw na powietrzu. Wspiera dzieci w czynnościach higieniczno-sanitarnych. Wspólnie z nauczycielem uczy dzieci dbałości o higienę osobistą, czystość i porządek. Uczestniczy w przygotowywaniu zajęć objętych planem pracy przedszkola i wraz z nauczycielem koordynuje ich właściwą realizację.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy asystenta nauczyciela przedszkola jest przedszkole, oddział przedszkolny, szkoła podstawowa oraz inne placówki wychowania przedszkolnego (punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego), w szczególności sale pobytu dzieci, pomieszczenia sanitarne, sala gimnastyczna, szatnia, ogród oraz plac zabaw. Wykonuje również swoją pracę podczas wycieczek i wyjazdów dzieci poza teren przedszkola. Wymaga się od niego respektowania przepisów Konwencji o Prawach Dziecka oraz przestrzegania zasad higieniczno-sanitarnych, zaleceń Sanepidu oraz przepisów BHP i ochrony ppoż. Jego praca przebiega w systemie jednozmianowym. Stanowisko asystenta nauczyciela przedszkola nie jest stanowiskiem samodzielnym. Wszelkie jego działania podejmowane wobec dzieci muszą być uzgadniane z nauczycielem.


2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Wykonywanie zawodu asystenta nauczyciela przedszkola wymaga nienagannej postawy społecznej i przestrzegania podstawowych zasad moralnych. Asystent nauczyciela przedszkola powinien cechować się empatią, życzliwością, cierpliwością i wysoką kulturą osobistą, a także pogodnym usposobieniem i optymizmem. Powinien lubić dzieci i być dla nich wzorem do naśladowania. Wykazywać się gotowością do wykonywania wszelkich czynności pielęgnacyjnych w stosunku do dziecka i akceptować doznania związane z jego naturalnymi procesami fizjologicznymi. Powinien posiadać zdolności organizacyjne, posługiwać się poprawną polszczyzną i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin