Czytelnictwo 2.docx

(25 KB) Pobierz

CZYTELNICTWO, 12.11.2013, godz. 9.45 – 11.15

Czytelnictwo w perspektywie socjologicznej.

Do czytelnictwa można podejść w bardzo różny sposób. Można sprawdzać skalę tego zjawiska, czy czytających coś wiąże oraz jakie są skutki czytania.

 

Czytanie jako zjawisko społeczne

·         skala zjawiska

·         czytanie - pisanie w Internecie

·         narracja vs. analiza

·         opowiadanie o czytaniu

·         odnoszenie tekstów do tekstów

 

Produkt społeczny – czytelnictwo jako wytwór człowieka/zbiorowości/społeczeństw

·         Produkt kultury

·         Zmiany w literaturze – schematy audiowizualne

·         Pisanie książek czy produkcja książek

 

Czytanie to złożony proces społeczny i kulturowy (S. Siekierski). Ma charakter dynamiczny, który cały czas się zmienia. Dużą rolę odgrywają tutaj uczestnicy życia kulturowego i ich wiedza. To także forma obycia, kojarzenia różnych tekstów; wiele krytyków buduje swą pozycję na kojarzeniu różnych tekstów. Nie wszystko trzeba przeczytać, czasem wystarczy wiedza, że dany tekst powstał.

 

Badania z pogranicza bibliologii i kulturoznawstwa.

Media audiowizualne kształtują sposób pisania, np. film jako ekranizacja danej książki, choć obecnie często bywa odwrotnie (cykl „Gwiezdnych Wojen”, „Siedlisko” występuje tam zapis dialogów. Poszczególne rozmowy są napisane tak, jak prezentowali to bohaterowie filmu. Bardzo ciężko czyta się takie nowe twory, chociażby w odniesieniu do powieści). Rozwija się kultura audiowizualna, a więc równorzędne funkcjonowanie tekstów i produktów wizualnych.

 

Socjologiczny punkt widzenia opis różnych grup społecznych.

Zbiorowość dowolna liczba jednostek, połączonych trwale lub przejściowo określonym rodzajem więzi społecznej lub zbieżnością zainteresowań bądź zachowań. Procesy czytelnicze, w zależności jak duża będzie grupa, będą miały różną intensywność realizacji:

ü      mała grupa – wyraźne oddziaływanie mechanizmów wewnętrznych, możliwość kontaktu wszystkich członków (np. Dyskusyjny Klub Książki). Cechuje wspólna wartość, akcentowanie odrębności, silne wpływy aktywizujące członków.

ü      publiczność (wielka grupa) – zbiorowość odbiorców, czyli osób z dyspozycją do odbioru określonego rodzaju przekazu, w ujęciu dystrybutywnym (zbiór indywidualności) lub integratywnym (grupa społeczna).

 

 

 

 

Różne definicje publiczności.

·         publiczność - wtedy, kiedy mamy odbiorców należących do tego samego społeczeństwa i tworzących jednorodną zbiorowość. Bierzemy pod uwagę więzi społeczne. (Janusz Lalewicz)

·         publiczność - całość społeczna. Istnieje podział ról komunikacyjnych, obieg informacji odbywa się nie tylko wewnątrz grup, ale również między grupami. Nie jest to obiekt zamknięty, przez co staje się łatwy do badania; sytuacja bardziej dynamiczna. (Tomasz Goban – Klas)

·         publiczność stanowią nie tylko odbiorcy, ale również nadawcy danego tekstu, upowszechniający go. (S. Żółkiewski)

·         warunkiem należenia do publiczności jest posiadanie potencjalnej gotowości do odbioru. Nie tylko rozumienie jako stan pewnej przychylności psychicznej, ale umiejętność zaznajamiania się z przekazami. (J. Ankudowicz)

 

Normy i wzory społeczne.

Modele zachowań:

·         czytanie jako powinność (szkolna, zawodowa)

·         czytanie prestiżowo – poznawcze

·         czytanie jako sposób zbliżenia się do modelowego wzorca osobowości, gdzie wzorce osobowe funkcjonują jako fikcjonalne modele postaci literackich

·         czytanie ludyczne – czytanie dla przyjemności.

 

Spadek czytelnictwa widoczny jest obecnie w przypadku czytania książek i dłuższych tekstów u osób zajmujących stanowiska kierownicze; lekarzy, prawników, osób z mniejszych miast i mniej wykształconych w dalszej kolejności. Zmienia się model zdobywania informacji (obecnie Internet i komputer).

W przypadku służby zdrowia i lekarzy – informacje podawane w formie tabelek, które opisują dane wyniki badań; konkretne odpowiedzi na konkretne pytania.

Współczesne bycie rodzicem – również widoczny zanik czytania. Rodzic wcale nie musi czytać, ponieważ wszystko dostępne jest online. To pesymistyczna wersja przyszłości. Czytanie jest nierozerwalnie związane z obowiązkiem edukacyjnym.

 

Czytelnictwo jako zjawisko społeczne i kulturowe – to obszar wieloznaczny i rozbudowany; jest formą uczestnictwa w kulturze.

·         Układ kulturalny (A. Kłoskowska)

o       układ 1  - stosunków i przekazu bezpośredniego

o       układ 2 – odbiorca nie jest sformalizowany, jesteśmy odbiorcami bezpośredniego przekazu książki i jej instytucji; tutaj znajduje się też upowszechnianie książki

o       układ 3 – ośrodki centralne przekazu pośredniego

 

Społeczne uwarunkowania czytelnictwa

·         wykształcenie

·         zawód

·         miejsce zamieszkania

·         dochód

·         cechy demograficzne

„Klasa czytająca”

·         czytelnictwo wspierane przez technologię (duże okna w budynkach, czas
w podróżach kolejowych, e-booki, pozytywna korelacja Internetu i czytania)

·         wykształcenie

·         status ekonomiczny

·         rasa

·         płeć

·         rodzina (wykształcenie rodziców)

 

Czytanie jest umiejętnością przekazywaną z pokolenia na pokolenie, dlatego pojawia się często jako zjawisko klasy czytającej. Jednym z ważniejszych nurtów zainteresowań Polaków w latach 70. XX wieku było poznawanie historii najnowszej; to bezpośredni wynik wcześniejszych przemian ustrojowych.

 

Czynniki kształtujące czytelnictwo (K.Wolss, 2006)

·         wartość i reforma edukacji (które lektury usunąć, a które zostawić)

·         zmiany demograficzne (starzenie się społeczeństwa - pojawiają się trudności
w związku z problemami ze wzrokiem; mniejszości narodowe)

·         zmiany ekonomiczne i kryzys

·         zatrudnienie i rozwarstwienie społeczne (20% klasy niższej, klasa średnia 78%, klasa wyższa 1,5% i najwyższa)

·         regionalizacja (stare problemy i nowe podziały)

·         nowe technologie

·         kultura (zacieranie granicy między produktami kultury wysokiej, (np. Sienkiewicz,
a więc coś, co łączyło kiedyś ludzi) a popkulturą (im większa różnorodność, tym trudniej jest budować kanon lektur wspólnych dla pewnego środowiska, a nie pokoleń)

 

Czytanie defensywne (E. Jabłońska – Stefanowicz, 2011)

·         czas lektury intensywnej (do polowy XVIII w.) – niewiele, wolno, wielokrotnie, na głos.

·         czas lektury ekstensywnej – zmiana proporcji między literaturą religijną i filozoficzną a beletrystyką na rzecz tej ostatniej – więcej dla przyjemności i rozrywki.

·         czytanie defensywne (dziś) – przeglądanie tekstów, korzystanie z informacji wstępnych, indeksów, streszczeń.

·         nie-czytanie – reakcja obronna, świadoma rezygnacja z pewnych tekstów, których nie jesteśmy w stanie przeczytać ze względu na ogrom innych książek.

 

7 sposobów czytania

·         potrzeba uczestnictwa w kulturze oficjalnej

·         literatura kształtująca punkt widzenia w życiu pewnych ludzi (liderzy, źródło inicjacji, postawa patriotyczna, społeczna)

·         samokształcenie, kształtowanie własnej osobowości (głównie młodzież)

·         dla rozrywki i przyjemności

·         przezwyciężanie jakichś przeżyć, szukanie współczucia

·         zaspokajanie czasu wolnego

·         spełnianie obowiązku edukacyjnego

Czytanie Polaków w XX w. (S. Siekierski) – próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego ludzie czytają i jakie to przynosi skutki, zwłaszcza przy tekstach o różnej formie i tematyce. Przedstawiony jest w tym miejscu dwojaki punkt widzenia: potrzeba dostosowania się do norm uznawanych w środowisku i sprzeciwianiu się im.

 

Szlachta

·         literatura nobilitowała i sakralizowała przeszłość

·         akceptowany sposób...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin