CZYTELNICTWO, 12.11.2013, godz. 9.45 – 11.15
Czytelnictwo w perspektywie socjologicznej.
Do czytelnictwa można podejść w bardzo różny sposób. Można sprawdzać skalę tego zjawiska, czy czytających coś wiąże oraz jakie są skutki czytania.
Czytanie jako zjawisko społeczne
· skala zjawiska
· czytanie - pisanie w Internecie
· narracja vs. analiza
· opowiadanie o czytaniu
· odnoszenie tekstów do tekstów
Produkt społeczny – czytelnictwo jako wytwór człowieka/zbiorowości/społeczeństw
· Produkt kultury
· Zmiany w literaturze – schematy audiowizualne
· Pisanie książek czy produkcja książek
Czytanie to złożony proces społeczny i kulturowy (S. Siekierski). Ma charakter dynamiczny, który cały czas się zmienia. Dużą rolę odgrywają tutaj uczestnicy życia kulturowego i ich wiedza. To także forma obycia, kojarzenia różnych tekstów; wiele krytyków buduje swą pozycję na kojarzeniu różnych tekstów. Nie wszystko trzeba przeczytać, czasem wystarczy wiedza, że dany tekst powstał.
Badania z pogranicza bibliologii i kulturoznawstwa.
Media audiowizualne kształtują sposób pisania, np. film jako ekranizacja danej książki, choć obecnie często bywa odwrotnie (cykl „Gwiezdnych Wojen”, „Siedlisko” – występuje tam zapis dialogów. Poszczególne rozmowy są napisane tak, jak prezentowali to bohaterowie filmu. Bardzo ciężko czyta się takie nowe twory, chociażby w odniesieniu do powieści). Rozwija się kultura audiowizualna, a więc równorzędne funkcjonowanie tekstów i produktów wizualnych.
Socjologiczny punkt widzenia – opis różnych grup społecznych.
Zbiorowość – dowolna liczba jednostek, połączonych trwale lub przejściowo określonym rodzajem więzi społecznej lub zbieżnością zainteresowań bądź zachowań. Procesy czytelnicze, w zależności jak duża będzie grupa, będą miały różną intensywność realizacji:
ü mała grupa – wyraźne oddziaływanie mechanizmów wewnętrznych, możliwość kontaktu wszystkich członków (np. Dyskusyjny Klub Książki). Cechuje wspólna wartość, akcentowanie odrębności, silne wpływy aktywizujące członków.
ü publiczność (wielka grupa) – zbiorowość odbiorców, czyli osób z dyspozycją do odbioru określonego rodzaju przekazu, w ujęciu dystrybutywnym (zbiór indywidualności) lub integratywnym (grupa społeczna).
Różne definicje publiczności.
· publiczność - wtedy, kiedy mamy odbiorców należących do tego samego społeczeństwa i tworzących jednorodną zbiorowość. Bierzemy pod uwagę więzi społeczne. (Janusz Lalewicz)
· publiczność - całość społeczna. Istnieje podział ról komunikacyjnych, obieg informacji odbywa się nie tylko wewnątrz grup, ale również między grupami. Nie jest to obiekt zamknięty, przez co staje się łatwy do badania; sytuacja bardziej dynamiczna. (Tomasz Goban – Klas)
· publiczność stanowią nie tylko odbiorcy, ale również nadawcy danego tekstu, upowszechniający go. (S. Żółkiewski)
· warunkiem należenia do publiczności jest posiadanie potencjalnej gotowości do odbioru. Nie tylko rozumienie jako stan pewnej przychylności psychicznej, ale umiejętność zaznajamiania się z przekazami. (J. Ankudowicz)
Normy i wzory społeczne.
Modele zachowań:
· czytanie jako powinność (szkolna, zawodowa)
· czytanie prestiżowo – poznawcze
· czytanie jako sposób zbliżenia się do modelowego wzorca osobowości, gdzie wzorce osobowe funkcjonują jako fikcjonalne modele postaci literackich
· czytanie ludyczne – czytanie dla przyjemności.
Spadek czytelnictwa widoczny jest obecnie w przypadku czytania książek i dłuższych tekstów u osób zajmujących stanowiska kierownicze; lekarzy, prawników, osób z mniejszych miast i mniej wykształconych w dalszej kolejności. Zmienia się model zdobywania informacji (obecnie Internet i komputer).
W przypadku służby zdrowia i lekarzy – informacje podawane w formie tabelek, które opisują dane wyniki badań; konkretne odpowiedzi na konkretne pytania.
Współczesne bycie rodzicem – również widoczny zanik czytania. Rodzic wcale nie musi czytać, ponieważ wszystko dostępne jest online. To pesymistyczna wersja przyszłości. Czytanie jest nierozerwalnie związane z obowiązkiem edukacyjnym.
Czytelnictwo jako zjawisko społeczne i kulturowe – to obszar wieloznaczny i rozbudowany; jest formą uczestnictwa w kulturze.
· Układ kulturalny (A. Kłoskowska)
o układ 1 - stosunków i przekazu bezpośredniego
o układ 2 – odbiorca nie jest sformalizowany, jesteśmy odbiorcami bezpośredniego przekazu książki i jej instytucji; tutaj znajduje się też upowszechnianie książki
o układ 3 – ośrodki centralne przekazu pośredniego
Społeczne uwarunkowania czytelnictwa
· wykształcenie
· zawód
· miejsce zamieszkania
· dochód
· cechy demograficzne
„Klasa czytająca”
· czytelnictwo wspierane przez technologię (duże okna w budynkach, czasw podróżach kolejowych, e-booki, pozytywna korelacja Internetu i czytania)
· status ekonomiczny
· rasa
· płeć
· rodzina (wykształcenie rodziców)
Czytanie jest umiejętnością przekazywaną z pokolenia na pokolenie, dlatego pojawia się często jako zjawisko klasy czytającej. Jednym z ważniejszych nurtów zainteresowań Polaków w latach 70. XX wieku było poznawanie historii najnowszej; to bezpośredni wynik wcześniejszych przemian ustrojowych.
Czynniki kształtujące czytelnictwo (K.Wolss, 2006)
· wartość i reforma edukacji (które lektury usunąć, a które zostawić)
· zmiany demograficzne (starzenie się społeczeństwa - pojawiają się trudnościw związku z problemami ze wzrokiem; mniejszości narodowe)
· zmiany ekonomiczne i kryzys
· zatrudnienie i rozwarstwienie społeczne (20% klasy niższej, klasa średnia 78%, klasa wyższa 1,5% i najwyższa)
· regionalizacja (stare problemy i nowe podziały)
· nowe technologie
· kultura (zacieranie granicy między produktami kultury wysokiej, (np. Sienkiewicz,a więc coś, co łączyło kiedyś ludzi) a popkulturą (im większa różnorodność, tym trudniej jest budować kanon lektur wspólnych dla pewnego środowiska, a nie pokoleń)
Czytanie defensywne (E. Jabłońska – Stefanowicz, 2011)
· czas lektury intensywnej (do polowy XVIII w.) – niewiele, wolno, wielokrotnie, na głos.
· czas lektury ekstensywnej – zmiana proporcji między literaturą religijną i filozoficzną a beletrystyką na rzecz tej ostatniej – więcej dla przyjemności i rozrywki.
· czytanie defensywne (dziś) – przeglądanie tekstów, korzystanie z informacji wstępnych, indeksów, streszczeń.
· nie-czytanie – reakcja obronna, świadoma rezygnacja z pewnych tekstów, których nie jesteśmy w stanie przeczytać ze względu na ogrom innych książek.
7 sposobów czytania
· potrzeba uczestnictwa w kulturze oficjalnej
· literatura kształtująca punkt widzenia w życiu pewnych ludzi (liderzy, źródło inicjacji, postawa patriotyczna, społeczna)
· samokształcenie, kształtowanie własnej osobowości (głównie młodzież)
· dla rozrywki i przyjemności
· przezwyciężanie jakichś przeżyć, szukanie współczucia
· zaspokajanie czasu wolnego
· spełnianie obowiązku edukacyjnego
Czytanie Polaków w XX w. (S. Siekierski) – próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego ludzie czytają i jakie to przynosi skutki, zwłaszcza przy tekstach o różnej formie i tematyce. Przedstawiony jest w tym miejscu dwojaki punkt widzenia: potrzeba dostosowania się do norm uznawanych w środowisku i sprzeciwianiu się im.
Szlachta
· literatura nobilitowała i sakralizowała przeszłość
· akceptowany sposób...
attina