Justyna Zajdlicz grupa 1a I USM.
Temat: Kształtowanie zdolności motorycznych wykorzystując posiadane umiejętności ruchowe z zakresu gimnastyki oraz gier zespołowych (siatkówka i koszykówka).
CELE LEKCJI
· Umiejętności: Uczeń doskonali wybrane elementy gimnastyki, potrafi trafnie dobrać obciążenie i tempo ćwiczeń do swoich możliwości, wykazuje się twórczością w doborze ćwiczeń.
· Motoryczność: Wzmacnianie mięśni ramion, nóg i brzucha, doskonalenie szybkości oraz zwinności, poprawa czasu reakcji na sygnał startowy, kształtowanie orientacji przestrzennej.
· Wiadomości: Uczeń wie jak przydatne w życiu są zdolności motoryczne i ogólna sprawność fizyczna, która ułatwia nam funkcjonowanie.
· Akcent wychowawczy: Współpraca w grupie, zachowanie dyscypliny na lekcji oraz stosowanie się do zasad bezpieczeństwa na lekcji w- f, samokontrola.
Miejsce zajęć:
Sala gimnastyczna
Liczba uczniów:
12
Klasa:
II gimnazjum
Przybory:
piłki do siatkówki, piłki do koszykówki, piłki lekarskie, pachołki, dwa poziomy skrzyni, szarfy, handelki, woreczki, pachołki, stoper, materace, kratka gimnastyczna, drabinki, ławeczki, laski gimnastyczne.
Zadania szczegółowe
lekcji 2
lekcji 3
1. Zorganizowanie grupy
1.zbiórka w dwuszeregu
2.powitanie
3.sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć
2. Motywacja do zajęć w lekcji
1.Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji
2.Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji
3. Rozgrzewka, psychmotoryka, profialktyka
1. Bieg dookoła sali.
Przy ostatnim okrążeniu uczniowie pobierają piłkę od N.
Ustawienie w dwóch rzędach:
1. Krążenie PR w przód, LR kozłowanie.
2. jw zmiana RR.
3. Krążenie PR w tył, LR kozłowanie.
4. jw zmiana RR.
5. Trucht, podrzuty piłki nad siebie.
6. Krok odstawno – dostawny.
7. Przekładanka, RR w bok.
8. Marsz z wypadem LN/PN w przód, przekładanie piłki pod kolanami.
9. Skip A, RR z piłką w przodzie.
10. Skip C, RR z piłką w przodzie.
11. Toczenie piłki po podłożu.
12. Piłka między stawami skokowymi, przejście w podskokach na drugą stronę.
Ustawienie w kole:
12. Pozycja stojąc w rozkroku, skłon T do PN, do środka i do LN, piłka w RR.
13. Krążenia T z piłką w RR.
14. Siad rozkroczny. Toczenie piłki na zewnątrz od PN/LN.
15. jw. Toczenie piłki w przód poprzez skłony T.
16. Leżenie tyłem – toczenie piłki pod biodrami.
17. Leżenie tyłem, piłka między stawami skokowymi, NN ugięte w stawach kolanowych, 15 skłonów w przód.
17. Leżenie przodem – toczenie piłki przed klatką piersiową.
18. Leżenie przodem – piłka w RR wyprostowanych przed sobą, wznosy T w tył.
19. Krążenia w stawach skokowych.
1.Zabawa ożywiająca berek w parach z kozłowaniem piłką. Uczniowie biegają kozłując piłkę i starają się wybić ją innym uczniom.
Rozgrzewka przeprowadzona przez uczniów. Nauczyciel podaje grupy mięśniowe, na które uczniowie wymyślają ćwiczenia. Zgodnie z systematyką ćwiczeń w rozgrzewce. Uczniowie mają do wykorzystania piłki koszykowe.
1. Bieg dookoła sali, na sygnał wykonują polecenie N. (zmiana kierunku, bieg tyłem, przysiad i wyskok w górę, skip A, skip C).
Rozgrzewka przeprowadzona przez uczniów dobranych w pary. Każda para wymyśla po 2 ćwiczenia do grupy mięśniowej podanej przez nauczyciela.
4. Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności fizycznej
Prowadzenie zajęć metodą odtwórczą.
Wszyscy uczniowie dzielą się na trzy 4- osobowe grupy. Odtwarzają dokładnie ćwiczenia przygotowane przez prowadzącego :
I. Obwód ćwiczebny
Celem jest wzmacnianie poszczególnych partii mięśniowych. Przez 1,5 min uczniowie wykonują ćwiczenia na 1 punkcie po tym czasie przechodzą na kolejne stanowisko.
A-wzmacnianie mm. Brzucha- w leżeniu tyłem, wznos tułowia
B- wzmacnianie mm. Nóg- przeskoki obunóż na skakance
C-wzmacnianie mm. Ramion- w pozycji stojącej wznos RR z handelkami w górę
D-wzmacnianie mm. Grzbietu w leżeniu przodem wznos tułowia w tył-grzbiety
II. Forma pracy w zespołach
Celem jest poprawa zwinności i szybkości reakcji
Na brzegach kwadratu rozstawione są pachołki, przy każdym są 3 woreczki. Zadaniem pierwszego ucznia jest przebiec ze środka do 1 pachołka-> zabrać 1 woreczek-> przenieść go do środka i biec do kolejnego pachołka. Uwaga: uczeń za jednym razem może zabrać tylko 1 woreczek. Zadaniem 2 ćw. jest kontrola czy wykonujący zadani przestrzega zasad. Trzeci uczeń mierzy stoperem czas w jakim uczeń wykona 3 okrążenia( czyli przeniesie wszystkie woreczki do środka).
III. Tor przeszkód
Celem jest poprawa koordynacji siła, szybkość.
Uczniowie w ciągu 8 minut mają za zadanie kilkakrotnie pokonać jeden za drugim przygotowany tor przeszkód składający się z następujących ćwiczeń:
1.Na sygnał startu w podporze przodem przejść po slalomie wytyczonym z pachołków
2.Przewrót w przód z miejsca na materacu.
3.Przeskoki przez ławeczkę obunóż.
4.Wejście na drabinki i przejście na drugą stronę z podporem nogami.
5.Chwyt piłki i odbicia piłki nad sobą w marszu na drugą stronę.
6. Przejście równoważne po ławeczce.
7.Przeskoki zawrotne przez jeden poziom skrzyni.
8.Przejście nad płotkami.
9.Przeskok przez 2 materace jednonóż(na szer.).
10.Przejście do mety w podporze tyłem.
Prowadzenie zajęć metodą programowego usprawniania się.
Na każdej ze stacji jest informacja w jaki sposób należy wykonać ćwiczenie na poszczególnych stanowiskach.
Ćwiczący A wzmacnia mięśnie brzucha mając do wyboru dwa sposoby:
1. jak na lekcji poprzedniej ( w leżeniu tyłem wznos tułowia)
2.w leżeniu tyłem skręty tułowia ( lewe ramie do prawej nogi) nogi są ugięte w stawach.
Ćwiczący B wzmacnia mięśnie nóg na dwa sposoby:
1.przeskoki na skakance obunóż albo
2.przysiady z piłką lekarską trzymaną w rękach przy kl. Piersiowej.
Ćwiczący C wzmacnia mięśnie ramion poprzez:
1.wznos RR trzymających handelki albo
2. w podporze przodem, tułów w jednej linii (pompki).
Ćwiczący D wzmacnia mięśnie grzbietu poprzez
1.Grzbiety w leżeniu przodem albo
2.W leżeniu przodem wznos tułowia i przeniesienie laski gimnastycznej sprzed głowy do tyłu i przytrzymanie.
Pachołki są oddalone od siebie, a pomiędzy nimi znajdują się materace. Uczeń podczas pokonywania długości od rożnego pachołka- > środkowego ma do wyboru :
1.bieg tyłem z przeniesieniem woreczka ze środkowego pachołka do pachołka rożnego lub
2. bieg przodem, przewrót w przód przez materac i przeniesienie woreczka do zewn. pachołka.
W tym czasie ćw. B kontroluje poprawność wykonania zadania,
Ćw. C mierzy czas wykonania zadania.
I. Tor przeszkód
Uczeń podczas pokonywania toru przeszkód ma utrudnione wykonanie kilku stacji. Przed pokonaniem danej przeszkody ma do wyboru łatwiejsze bądź trudniejsze jej pokonanie:
1.bez zmian
2.przewrót w przód z rozbiegu.
3.Przeskoki przez ławeczkę jedną nogą prawą lub lewą ( w kolejnej kolejce zmiana nogi).
4.Przejście przez drabinki bez podporu nogami.
5.bez zmian
6.Przejście równoważne po piłkach lekarskich
7.Przeskoki zawrotne przez 2 poziomy skrzyni
8.Przejście raz nad i raz pod płotkami (naprzemiennie).
9.Przeskok przez 2 materace (na długość).
10.bez zmian
Prowadzenie zajęć metodą kreatywną (twórczą).
Uczeń rozwija swoją twórczość i kształtuje umiejętność doboru ćwiczeń do celu jaki trzeba zrealizować. Na kartkach uczniowie otrzymują zadanie problemowe i sami mają znaleźć rozwiązanie tego zadania czyli jak wykonać dane ćwiczenie.
Każdy uczeń na swoim stanowisku dobiera ćwiczenia tak aby realizowały cel, lub wybiera ćwiczenie z lekcji te które najbardziej mu się podobały, ale kolejny ćwiczący nie może powtórzyć ćwiczenia, które już zostało wykonane. Np.
Ćw. A wymyśla ćw. na wzmacnianie mięśni brzucha
Ćw. B na wzmacnianie mięśni nóg
Ćw. C na wzmacnianie mięśni ramion
Ćw. D na wzmacnianie mięśni grzbietu
Uczniowie mają do wyboru sposób wykonania zadania, mając do dyspozycji pełen zasób przyborów i ćwiczeń które były wykorzystane podczas wcześniejszych lekcji. Sami decydują o intensywności i obciążeniu danego ćwiczenia.
Uczniowie w sowich grupach sami tworzą tor przeszkód, który pokonają jeden za drugim. Tor powinien składać się od 7- 10 przeszkód stworzonych i dostosowanych do ich możliwości mając do dyspozycji wszystkie dostępne przybory
5. Uspokojenie organizmu.
6. Czynności organizacyjno – porządkowe.
7. Nastawienie do samodzielnej pracy w czasie wolnym.
1. Zabawa uspokajająca „Kto zmienił miejsce”.
...
Aguuul6