OSNOWA METODYKA WF.doc

(44 KB) Pobierz
TEMAT:

Justyna Zajdlicz grupa 1a   I USM.

Temat:  Kształtowanie zdolności motorycznych wykorzystując posiadane umiejętności ruchowe z zakresu gimnastyki oraz gier zespołowych (siatkówka i koszykówka).

 

CELE LEKCJI

 

·        Umiejętności: Uczeń doskonali  wybrane elementy gimnastyki, potrafi trafnie dobrać obciążenie i tempo ćwiczeń do swoich możliwości, wykazuje się twórczością w doborze ćwiczeń.

·        Motoryczność: Wzmacnianie mięśni ramion, nóg i brzucha, doskonalenie szybkości oraz zwinności, poprawa czasu reakcji na sygnał startowy, kształtowanie orientacji przestrzennej.

·        Wiadomości: Uczeń wie jak przydatne w życiu są zdolności motoryczne i ogólna sprawność fizyczna, która ułatwia nam funkcjonowanie.

·        Akcent wychowawczy: Współpraca w grupie, zachowanie dyscypliny na lekcji oraz stosowanie się do zasad bezpieczeństwa na lekcji w- f, samokontrola.

Miejsce zajęć:  

Sala gimnastyczna

 

Liczba uczniów:

12

Klasa:   

II gimnazjum

Przybory:

 

piłki do siatkówki, piłki do koszykówki, piłki lekarskie, pachołki, dwa poziomy skrzyni, szarfy, handelki, woreczki, pachołki, stoper, materace, kratka gimnastyczna, drabinki, ławeczki, laski gimnastyczne.

 

 

Tok lekcji

 

Zadania szczegółowe

lekcji 1

Zadania szczegółowe

lekcji 2

Zadania szczegółowe

lekcji 3

1.       Zorganizowanie grupy

 

 

1.zbiórka w dwuszeregu

2.powitanie

3.sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

1.zbiórka w dwuszeregu

2.powitanie

3.sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

1.zbiórka w dwuszeregu

2.powitanie

3.sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

2.       Motywacja do zajęć w lekcji

1.Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji

2.Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji

1.Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji

2.Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji

1.Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji

2.Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji

3.       Rozgrzewka, psychmotoryka, profialktyka

1. Bieg dookoła sali.

 

Przy ostatnim okrążeniu uczniowie pobierają piłkę od N.

 

Ustawienie w dwóch rzędach:

1. Krążenie PR w przód, LR kozłowanie.

2. jw zmiana RR.

3. Krążenie PR w tył, LR kozłowanie.

4. jw zmiana RR.

5. Trucht, podrzuty piłki nad siebie.

6. Krok odstawno – dostawny.

7. Przekładanka, RR w bok.

8. Marsz z wypadem LN/PN w przód, przekładanie piłki pod kolanami.

9. Skip A, RR z piłką w przodzie.

10. Skip C, RR z piłką w przodzie.

11. Toczenie piłki po podłożu.

12. Piłka między stawami skokowymi, przejście w podskokach na drugą stronę.

 

 

Ustawienie w kole:

12. Pozycja stojąc w rozkroku, skłon T do PN, do środka i do LN, piłka w RR.

13. Krążenia T z piłką w RR.

14. Siad rozkroczny. Toczenie piłki na  zewnątrz od PN/LN.

15. jw. Toczenie piłki w przód poprzez skłony T.

16. Leżenie tyłem – toczenie piłki pod biodrami.

17. Leżenie tyłem, piłka między stawami skokowymi, NN ugięte w stawach kolanowych, 15 skłonów w przód.

17. Leżenie przodem – toczenie piłki przed klatką piersiową.

18. Leżenie przodem – piłka w RR wyprostowanych przed sobą, wznosy T w tył.

19. Krążenia w stawach skokowych.

1.Zabawa ożywiająca berek  w parach z kozłowaniem piłką. Uczniowie biegają kozłując piłkę i starają się wybić ją innym uczniom.

 

 

Rozgrzewka przeprowadzona przez uczniów. Nauczyciel podaje grupy mięśniowe, na które  uczniowie wymyślają ćwiczenia. Zgodnie z systematyką ćwiczeń w rozgrzewce. Uczniowie mają do wykorzystania piłki koszykowe.

1. Bieg dookoła sali, na sygnał wykonują polecenie N. (zmiana kierunku, bieg tyłem, przysiad i wyskok w górę, skip A, skip C).

 

 

Rozgrzewka przeprowadzona przez uczniów dobranych w pary. Każda para wymyśla po 2 ćwiczenia do grupy mięśniowej podanej przez nauczyciela.

4. Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności fizycznej

Prowadzenie zajęć metodą odtwórczą.

Wszyscy uczniowie dzielą się na trzy 4- osobowe grupy. Odtwarzają dokładnie ćwiczenia przygotowane przez prowadzącego :

I.                     Obwód ćwiczebny

Celem jest wzmacnianie poszczególnych partii mięśniowych. Przez 1,5 min uczniowie wykonują ćwiczenia na 1 punkcie po tym czasie przechodzą na kolejne stanowisko.

A-wzmacnianie mm. Brzucha- w leżeniu tyłem, wznos tułowia

B- wzmacnianie mm. Nóg- przeskoki obunóż na skakance

C-wzmacnianie mm. Ramion- w pozycji stojącej wznos RR z handelkami w górę

D-wzmacnianie mm. Grzbietu w leżeniu przodem wznos tułowia w tył-grzbiety

II.                   Forma pracy w zespołach

Celem jest poprawa zwinności i szybkości reakcji

Na brzegach kwadratu rozstawione są pachołki, przy każdym są 3 woreczki. Zadaniem pierwszego ucznia jest przebiec ze środka do 1 pachołka-> zabrać 1 woreczek-> przenieść go do środka i biec do kolejnego pachołka. Uwaga: uczeń za jednym razem może zabrać tylko 1 woreczek. Zadaniem 2 ćw. jest kontrola czy wykonujący zadani przestrzega zasad. Trzeci uczeń mierzy stoperem czas w jakim uczeń wykona 3 okrążenia( czyli przeniesie wszystkie woreczki do środka).

III.                 Tor przeszkód

Celem jest poprawa koordynacji siła, szybkość.

Uczniowie w ciągu 8 minut mają za zadanie kilkakrotnie pokonać jeden za  drugim przygotowany tor przeszkód składający się z następujących ćwiczeń:

1.Na sygnał startu w podporze przodem przejść po slalomie wytyczonym z pachołków

2.Przewrót w przód z miejsca na materacu.

3.Przeskoki przez ławeczkę obunóż.

4.Wejście na drabinki i przejście na drugą stronę z podporem  nogami.

5.Chwyt piłki i odbicia piłki nad sobą w marszu na drugą stronę.

6. Przejście równoważne po ławeczce.

7.Przeskoki zawrotne przez jeden poziom skrzyni.

8.Przejście nad płotkami.

9.Przeskok przez 2 materace jednonóż(na szer.).

10.Przejście do mety w podporze tyłem.

Prowadzenie zajęć metodą programowego usprawniania się.

Na każdej ze stacji jest  informacja w jaki sposób należy wykonać ćwiczenie na poszczególnych stanowiskach.

I.                     Obwód ćwiczebny

Ćwiczący A wzmacnia mięśnie brzucha mając do wyboru dwa sposoby:

1. jak na lekcji poprzedniej ( w leżeniu tyłem wznos tułowia)

2.w leżeniu tyłem skręty tułowia ( lewe ramie do prawej nogi) nogi są ugięte w stawach.

Ćwiczący B wzmacnia mięśnie nóg na dwa sposoby:

1.przeskoki na skakance obunóż albo

2.przysiady z piłką lekarską trzymaną w rękach przy kl. Piersiowej.

Ćwiczący C wzmacnia mięśnie ramion poprzez:

1.wznos RR trzymających handelki albo

2. w podporze przodem, tułów w jednej linii (pompki).

Ćwiczący D wzmacnia mięśnie grzbietu poprzez

1.Grzbiety w leżeniu przodem albo

2.W leżeniu przodem wznos tułowia i przeniesienie laski gimnastycznej sprzed  głowy do tyłu i przytrzymanie.

       II.     Forma pracy w zespołach

Pachołki są oddalone od siebie, a pomiędzy nimi znajdują się materace. Uczeń podczas pokonywania długości od rożnego pachołka- > środkowego ma do wyboru :

1.bieg tyłem z przeniesieniem woreczka ze środkowego pachołka do pachołka rożnego lub

2. bieg przodem, przewrót w przód przez materac i przeniesienie woreczka do zewn. pachołka.

W tym czasie ćw. B kontroluje poprawność wykonania zadania,

Ćw. C mierzy czas wykonania zadania.

 

I.                     Tor przeszkód

Uczeń podczas pokonywania toru przeszkód ma utrudnione wykonanie kilku stacji. Przed pokonaniem  danej przeszkody ma do wyboru łatwiejsze bądź trudniejsze jej pokonanie:

1.bez zmian

2.przewrót w przód z rozbiegu.

3.Przeskoki przez ławeczkę jedną nogą prawą lub lewą ( w kolejnej kolejce zmiana nogi).

4.Przejście przez drabinki bez podporu nogami.

5.bez zmian

6.Przejście równoważne po piłkach lekarskich

7.Przeskoki zawrotne przez 2 poziomy skrzyni

8.Przejście raz nad i raz pod płotkami (naprzemiennie).

9.Przeskok przez 2 materace (na długość).

10.bez zmian

Prowadzenie zajęć metodą kreatywną (twórczą).

Uczeń rozwija swoją twórczość i kształtuje umiejętność doboru ćwiczeń do celu jaki trzeba zrealizować. Na kartkach uczniowie otrzymują zadanie problemowe i sami mają znaleźć rozwiązanie tego zadania czyli jak wykonać dane ćwiczenie.

I.                     Obwód ćwiczebny

Każdy uczeń na swoim stanowisku dobiera ćwiczenia tak aby realizowały cel, lub wybiera ćwiczenie z lekcji te które najbardziej mu się podobały, ale kolejny ćwiczący nie może powtórzyć ćwiczenia, które już zostało wykonane. Np.

Ćw. A wymyśla ćw. na wzmacnianie mięśni brzucha

Ćw. B na wzmacnianie mięśni nóg

Ćw. C na wzmacnianie mięśni ramion

Ćw. D na wzmacnianie mięśni grzbietu

 

 

 

 

 

 

II.                   Forma pracy w zespołach

Uczniowie mają do wyboru sposób wykonania zadania, mając do dyspozycji pełen zasób przyborów i ćwiczeń które były wykorzystane podczas wcześniejszych lekcji. Sami decydują o intensywności i obciążeniu danego ćwiczenia.

 

 

 

 

 

 

III.                 Tor przeszkód

Uczniowie w sowich grupach sami tworzą tor przeszkód, który pokonają jeden za drugim. Tor powinien składać się od 7- 10 przeszkód stworzonych i dostosowanych do ich możliwości mając do dyspozycji wszystkie dostępne przybory

5. Uspokojenie organizmu.

 

6. Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

 

 

 

 

 

 

7. Nastawienie do samodzielnej pracy w czasie wolnym.

1. Zabawa uspokajająca „Kto zmienił miejsce”.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin