1. Polityka spójności ma na celu:
a) wspieranie działań prowadzących do wyrównania warunków ekonomicznych i społecznych we wszystkich regionach Unii Europejskiej
b) zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju regionów
c) wyłącznie pomoc obszarom wiejskim
d) likwidację zacofania najmniej uprzywilejowanych regionów i wysp, w tym obszarów wiejskich.
2.Podstawowymi instrumentami realizacji polityki spójności są:
a) programy operacyjne
b) wyłącznie szwajcarski mechanizm finansowy
c) Europejski Fundusz Rybacki
3. Polityka regionalna Unii Europejskiej to przede wszystkim:
a) pomoc w formie pożyczki dla poszczególnych regionów w Unii Europejskiej
b) pomoc w formie dotacji dla regionów w Unii Europejskiej
c) pomoc humanitarna dla regionów w Unii Europejskiej
4. Polityka regionalna /spójności/ polega na realizacji celów:
a) konwergencji – czyli spójności – Unia Europejska wspiera rozwój infrastruktury oraz potencjału gospodarczego i ludzkiego najbiedniejszych regionów (prawie 82 proc. wszystkich wydatków w ramach funduszy strukturalnych),
b) podniesienia konkurencyjności regionów i zatrudnienia – czyli Unia Europejska wpiera innowacje i badania naukowe, zrównoważony rozwój oraz szkolenia zawodowego w mniej rozwiniętych regionach (prawie 16 proc. wszystkich wydatków w ramach funduszy strukturalnych),
c) europejskiej współpracy terytorialnej – czyli wspieranie, promocja i realizacja wspólnych projektów o charakterze międzynarodowym na terytorium całej Unii Europejskiej
5. Polityka spójności polega na wspieraniu:
a) wzrostu gospodarczego,
b) wzrostu społecznego
6. Polityka spójności na lata 2007-2013:
a) ma na celu zwiększenie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia we wszystkich regionach i miastach Unii Europejskiej
b) realizowana jest przede wszystkim dzięki dwóm funduszom strukturalnym, tj.: Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiemu Funduszowi Społecznemu (EFS) oraz Funduszowi Spójności (FS).
c) realizowana jest wyłącznie przez Fundusz Spójności (FS).
7. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego:
a) wspiera regiony,
b) wyrównuje różnice w stosunku do regionów bogatszych, lepiej rozwiniętych.
c) finansuje wszystkie programy unijne, które mają na celu pomoc opóźnionym w rozwoju regionom.
8. Z EFRR mogą być finansowane następujące dziedziny:
a) inicjatywy na rzecz rozwoju lokalnego oraz zatrudnienia, jak też działalności małych i średnich przedsiębiorstw
b) rentowne inwestycje produkcyjne umożliwiające tworzenie lub utrzymywanie trwałego zatrudnienia,
c) infrastruktura,
d) rozwój turystyki oraz inwestycji w dziedzinie kultury,
e) ochrona i poprawa stanu środowiska,
f) rozwój społeczeństwa informacyjnego.
9. Europejski Fundusz Społeczny:
a) stwarza możliwość finansowania szkoleń, warsztatów, wspieraniem zatrudnienia itp.
b) został stworzony po to, aby poprawić jakość i dostępność miejsc pracy i możliwości zatrudnienia w Unii Europejskiej.
10. EFS zajmuje się następującymi dziedzinami:
a) promocją aktywnej polityki rynku pracy mającą na celu przeciwdziałanie i zapobieganie bezrobociu,
b) przeciwdziałaniem zjawisku wykluczenia społecznego,
c) kształceniem ustawicznym,
d) doskonaleniem kadr gospodarki,
e) rozwojem przedsiębiorczości,
f) zwiększeniem dostępu i uczestnictwa kobiet na rynku pracy
11. Fundusz Spójności wspiera sektory:
a) wyłącznie środowisko
b) środowisko i transport.
12.Fundusz Spójności wspiera następujące dziedziny:
a) poprawa jakości wód powierzchniowych,
b) polepszenie jakości i dystrybucji wody przeznaczonej do picia,
c) racjonalizacja gospodarki odpadami i ochrona powierzchni ziemi,
d) poprawa jakości powietrza,
e) zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego,
f) zapewnienie spójności sieci komunikacyjnej kraju i poszczególnych regionów z innymi krajami Europy,
g) rozwój bezpiecznej infrastruktury drogowej.
13) Fundusz Spójności:
a) jest instrumentem polityki strukturalnej Unii Europejskiej, lecz nie zalicza się do funduszy strukturalnych
b) pomoc z tego funduszu otrzymują kraje, a nie regiony
c) środki Funduszu Spójności są kierowane do państw członkowskich, w których produkt narodowy brutto (PNB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 90 proc. średniej w państwach Unii Europejskiej.
14. Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i Europejski Fundusz Rybacki to:
a) fundusze związane z prowadzeniem Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej
b) fundusze związane z prowadzeniem polityki regionalnej
d) fundusze strukturalne
15. Do Inicjatyw Wspólnoty zaliczamy:
a) Jaspers – zadaniem inicjatywy jest pomoc techniczna w przygotowaniu dużych programów np. w sektorze środowiska ( od 25 mln euro), w sektorze transportu (od 50 mln euro)
b) Jessica – inicjatywa jest poświęcona odnowie i rozwojowi miast
c) Jeremie – zadaniem inicjatywy jest ułatwienie dostępu do kapitału dla mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw poprzez stworzenie fundusz kapitałowych, funduszy doręczeniowych
d) Jawa
16. Klasyfikacja (NTS) to:
a) Nomenklatura Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych
b) ma zastosowanie w procesie zbierania, harmonizacji i udostępniania danych statyk regionalnych krajów unii Europejskiej
17. Nomenklatura Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) dzieli Polskę na terytorialne, hierarchicznie powiązane jednostki na 5 poziomach, z czego:
a) poziom 1- regiony
b) poziom 2- województwa
c) poziom 3- podregiony
d) poziom 4- powiaty
e) poziom 5 – gminy
18. Zasada partnerstwa:
a) polega na tym, że zarówno na etapie programowania, jak i w realizacji, powinni uczestniczyć wszyscy zainteresowani partnerzy społeczni. Wymaga to współpracy pomiędzy Komisją Europejską a odpowiednimi władzami publicznymi danego państwa na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym (tj. gminami, powiatami i województwami), a także współpracy z partnerami gospodarczymi i społecznymi),
b) oznacza, że fundusze Unii Europejskiej powinny uzupełniać środki finansowe poszczególnych państw członkowskich, a nie zastępować je. Działania Unii Europejskiej nie powinny wypierać i zastępować działań na szczeblu krajowym i regionalnym, lecz je wzbogacać i wzmacniać.
19. Przed rokiem 2004:
a) Polska nie korzystała z żadnej pomocy przedakcesyjnej ani z funduszy strukturalnych
b) Polska korzystała z funduszy strukturalnych na prawach członka,
c) Polska korzystała z pomocy przedakcesyjnej
20. W obecnej perspektywie finansowej obowiązuje zasada:
a) wielofunduszowości,
b) jeden program – jeden fundusz
21. Środki, które zostały Polsce przyznane:
a) na lata 2004-2006 należało wykorzystać do końca 2008 roku (czyli można nimi dysponować dwa lata dłużej niż trwa okres, na który zostały przeznaczone - zgodnie z tzw. zasadą n+2),
b) w okresie 2007-2013 dla pierwszych trzech lat wdrażania programów operacyjnych wprowadzono zasadę n+3. (Oznacza to, że środki, które przyznano Polsce na rok 2007 (rok n) można wydatkować do roku 2010 (n+3), środki na rok 2009 – do roku 2012, a środki na rok 2010 – do roku 2013. W kolejnych latach (czyli 2011-2013) ponownie obowiązywać będzie zasada n+2. Po tym okresie różnica między kwotą zarezerwowaną w budżecie wspólnotowym a kwotą wniosków o płatność, jakie spłynęły do Komisji Europejskiej zostanie automatycznie anulowana).
c) w okresie 2007-2013 dla wszystkich lat wdrażania programów operacyjnych wprowadzono zasadę n+5
22. Podstawowymi instrumentami realizacji polityki spójności są:
d) programy operacyjne
e) wyłącznie szwajcarski mechanizm finansowy
f) Europejski Fundusz Rybacki
23. Cross-financing :
a) to narzędzie polityki finansowej, które ma zapewnić elastyczność współfinansowania,
b) daje możliwość dofinansowania w ramach projektu z udziałem środków z EFRR komplementarnych działań wchodzących w zakres EFS oraz dofinansowania w ramach projektu z udziałem środków z EFS komplementarnych działań wchodzących w zakres EFRR.
c) narzędzie to nie ma zastosowania w polityce finansowej dotyczącej funduszy strukturalnych.
24. Do funduszy przedakcesyjnych zaliczamy:
a) PHARE
b)PO innowacyjna Gospodarka
c) ISPA
d) PO Kapitał Ludzki
e) SAPARD
Pytanie opisowe: Proszę wyjaśnić pojęcia: SWW i NSRO
Ważne dokumenty związane z funduszami unijnymi w Polsce
Dokumenty unijne:
Strategiczne Wytyczne Wspólnoty (SWW) stanowią bardzo ważny dokument unijny określający obszary, dla których – według Unii Europejskiej – powinny zostać przeznaczone dotacje unijne. Na podstawie tych Wytycznych opracowywane są Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia.
Dokumenty polskie:
Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO), znane również jako Narodowa Strategia Spójności (NSS), to najważniejszy polski dokument dotyczący dotacji unijnych. Określa, na co powinny zostać wydane pieniądze otrzymane przez Polskę z EFRR, EFS oraz FS. Narodowa Strategia Spójności na lata 2007-2013 stawia sobie za cel tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej.
5
umkc