13. Środowiskowe programy pedagogiczne
Przyjaciel rodziny:
· Usuwa tkwiące w rodzinie przeszkody w prawidłowym rozwoju i socjalizacji dziecka,
· Organizuje działania prowadzące do zmiany zaburzonych zachowań i ich modyfikacji u dziecka i rodziny,
· Mediuje w rodzinie,
· Organizuje wszechstronną pomoc w rodzinie (materialna, psychologiczna, terapeutyczne, itp.).
Zadania:
v Poprawa komunikacji i więzi w rodzinie,
v Poprawa komunikacji między rodziną a instytucjami wpierającymi rodzinę,
v Pozytywna zmiana nastawień, wadliwych postaw rodziny, praca nad wyrażaniem emocji,
v Zwiększenie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów przez członków rodziny,
v Ukierunkowanie celów i dążeń na istotne wartości,
v Wskazanie wartości życia, celów i dążeń, poszukiwanie własnych kompetencji przez członków rodziny, prowadzące do wzrostu aspiracji życiowych rodziny,
v Ukulturalnianie członków rodziny,
v Poprawa wizerunku rodziny w środowisku.
Wychowawca podwórkowy (idea tej instytucji sięga okresu międzywojennego)
· Wykorzystuje własną aktywność dzieci i młodzieży w celach profilaktycznych i resocjalizacyjnych,
· Działa w sposób niesformalizowany,
· Łącznik między środowiskiem a placówką opiekuńczo-wychowawczą,
· Urzeczywistnienie pracy integracyjno-wychowawczej w środowisku otwartym,
· Oddziałuje bezpośrednio na wychowanka,
· Stosuje socjotechnikę wewnątrzgrupową,
· Prowadzi lobbing środowiskowy,
· Prowadzi działania o charakterze wychowawczym, korekcyjnym oraz kulturotwórczym,
v Wzmocnienie pozytywnych nastawień dziecka,
v Rozwijanie aspiracji życiowych,
v Rozwijanie potrzeb psychologiczno-fizycznych
v Budowanie pozytywnych więzi ze społeczeństwem.
Przyjaciel dzieci ulicy:
· Celem jego pracy jest eliminacja zagrożeń dzieci ulicy,
· Obserwuje zmianę dynamiki osób na ulicy,
· Udziela wsparcia i pomocy dzieciom ulicy,
· Pracuje z dziećmi od 3 do 20 roku życia,
· Nie zastępuje innych służb,
· Podejmuje interwencje w sytuacjach kryzysowych.
Formy kontaktu i działań:
v Jednorazowe rozmowy,
v Systematyczne spotkania,
v Wspólne wyjścia na imprezy sportowe lub kulturalne,
v Pomoc w rozwiązywaniu problemów (szkolnych, osobistych, prawnych, uzależnień),
v Rozdawanie czystych igieł i strzykawek,
v Organizacja czasu wolnego,
v Rozwój zainteresowań,
v Pomoc rzeczowa.
ailatan1989