s13.doc

(36 KB) Pobierz

13. Środowiskowe programy pedagogiczne

Przyjaciel rodziny:

·         Usuwa tkwiące w rodzinie przeszkody w prawidłowym rozwoju i socjalizacji dziecka,

·         Organizuje działania prowadzące do zmiany zaburzonych zachowań i ich modyfikacji u dziecka i rodziny,

·         Mediuje w rodzinie,

·         Organizuje wszechstronną pomoc w rodzinie (materialna, psychologiczna, terapeutyczne, itp.).

Zadania:

v     Poprawa komunikacji i więzi w  rodzinie,

v     Poprawa komunikacji między rodziną a instytucjami wpierającymi rodzinę,

v     Pozytywna zmiana nastawień, wadliwych postaw rodziny, praca nad wyrażaniem emocji,

v     Zwiększenie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów przez członków rodziny,

v     Ukierunkowanie celów i dążeń na istotne wartości,

v     Wskazanie wartości życia, celów i dążeń, poszukiwanie własnych kompetencji przez członków rodziny, prowadzące do wzrostu aspiracji życiowych rodziny,

v     Ukulturalnianie członków rodziny,

v     Poprawa wizerunku rodziny w środowisku.

Wychowawca podwórkowy (idea tej instytucji sięga okresu międzywojennego)

·         Wykorzystuje własną aktywność dzieci i młodzieży w celach profilaktycznych i resocjalizacyjnych,

·         Działa w sposób niesformalizowany,

·         Łącznik między środowiskiem a placówką opiekuńczo-wychowawczą,

·         Urzeczywistnienie pracy integracyjno-wychowawczej w środowisku otwartym,

·         Oddziałuje bezpośrednio na wychowanka,

·         Stosuje socjotechnikę wewnątrzgrupową,

·         Prowadzi lobbing środowiskowy,

·         Prowadzi działania o charakterze wychowawczym, korekcyjnym oraz kulturotwórczym,

Zadania:

v     Wzmocnienie pozytywnych nastawień dziecka,

v     Rozwijanie aspiracji życiowych,

v     Rozwijanie potrzeb psychologiczno-fizycznych

v     Budowanie pozytywnych więzi ze społeczeństwem.

Przyjaciel dzieci ulicy:

·         Celem jego pracy jest eliminacja zagrożeń dzieci ulicy,

·         Obserwuje zmianę dynamiki osób na ulicy,

·         Udziela wsparcia i pomocy dzieciom ulicy,

·         Pracuje z dziećmi od 3 do 20 roku życia,

·         Nie zastępuje innych służb,

·         Podejmuje interwencje w sytuacjach kryzysowych.

Formy kontaktu i działań:

v     Jednorazowe rozmowy,

v     Systematyczne spotkania,

v     Wspólne wyjścia na imprezy sportowe lub kulturalne,

v     Pomoc w rozwiązywaniu problemów (szkolnych, osobistych, prawnych, uzależnień),

v     Rozdawanie czystych igieł i strzykawek,

v     Organizacja czasu wolnego,

v     Rozwój zainteresowań,

v     Pomoc rzeczowa.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin