Hospitacja zajęć zintegrowanych w klasie II.
Hospitująca: Janina Kruk
Data: 05.09.2008r.
Temat bloku: Czytam plany.
1. Formułowanie odpowiedzi na pytanie Co trzeba wiedzieć, aby móc odczytać plan? na podstawie poznanych wiadomości i doświadczeń dzieci. Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. Pomoce dydaktyczne: naklejka 1, tablice Świat wokół nas – znaki drogowe, podręcznik, s. 24-27.
Lp.
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Uwagi
1.
2.
3.
4.
Nauka czytania planów.
Omówienie przedstawionego planu – ukształtowanie terenu, znaczenie znaków umownych (ćw. 1, s. 24).
Przypomnienie wyglądu i znaczenia najczęściej spotykanych znaków drogowych. Rozmowa na temat celu umieszczenia znaków drogowych na drogach. Przypomnienie nazw grup znaków (znaki: zakazu, nakazu, ostrzegawcze, informujące). Omówienie znaków umieszczonych na planie wyprawy taty i Filipa. Przyklejenie znaków (naklejka 1) na planie w odpowiednich miejscach.
Powtórzenie wiadomości o rodzajach zdań
Opowiadanie przez chętnych uczniów przygód Filipa, bohatera opowiadania „Podróż po mapie” (podręcznik, s. 10-11, 16-17).
Ustne opowiadanie przebiegu wyprawy rowerowej Filipa i taty.
Wspólne uzupełnienie zdań na podstawie omówionego planu (ćw. 1, s. 25).
Samodzielne udzielanie odpowiedzi na pytania (podręcznik, s. 25). Wykonanie ćwiczeń 2 i 3, s. 26.
Zabawa Niziny, wyżyny, góry.
Wykonanie ćwiczenia 4, s. 27.
Nauczycielka wybiera do odpowiedzi dzieci losowo.
Dzieci z chęcią opowiadają o poruszaniu się pieszych po drodze.
Wykonywanie zadań przez dzieci.
2. Odejmowanie liczb w zakresie 9. Pomoce dydaktyczne: kartoniki z liczbami (wycinanka 2/1), podręcznik, s.28-29.
Ćwiczenia na osi liczbowej.
Rozwiązywanie prostych zadań na odejmowanie.
-Przeczytajcie zadanie.
-Co musimy uzupełnić w treści zadania?
Analiza treści zadania i rozwiązanie metodą syntetyczną.
-Co wiemy z treści zadania?
-Co jest dane w zadaniu?
-Co jest niewiadome?
-Jak to obliczycie?
-Popatrzcie, jak można przedstawić to zadanie na osi liczbowej. Trzeba zaznaczyć liczbę 8, bo tyle ryb złowili razem tata i Filip. Potem należy odliczyć 5, bo tyle ryb złowił tata i zaznaczyć liczbę oznaczającą, ile ryb złowił Filip.
-Gdzie zaznaczono, że odejmujecie i ile odejmiecie?
-W którą stronę będzie skierowana strzałka?
-Uzupełnijcie formułę.
-Jaka będzie odpowiedź.
Ilustrowanie odejmowania na osi liczbowej.
Wykonanie zadania 1, s. 28.
Wykonywanie zadania 2, s. 28.
-Liczba ryb złowionych razem przez tatę i Filipa oraz liczba ryb złowionych przez tatę.
-Liczba ryb złowionych przez Filipa.
-Trzeba do liczby ryb złowionych wspólnie odjąć liczbę ryb złowionych przez tatę.
-Nad strzałką.
-W stronę zera.
Wykonanie zadań 3,4 s. 29.
Uczniowie wykonują zadania powierzone im przez n-la.
Odpowiadają na pytania.
3. Przedstawienie kompozycji inspirowanej wakacyjnymi wspomnieniami – Mapa miejsc naszego letniego wypoczynku. Pomoce dydaktyczne: mapa Polski, mapa Europy, podręcznik s. 29.
5.
Podanie tematu zajęć (ćw. 3, s. 29).
Omówienie sposobu wykonania pracy.
Domowniczek 5.
.Przypomnienie przez dzieci miejsc, w których spędzały wakacje. Pokazywanie przez dzieci tych miejsc na mapie Polski lub Europy.
Dzieci dobierają się w 4 osobowe grupy i na arkuszach szarego papieru z zaznaczonym konturem Polski umieszczają przygotowane elementy związane z miejscami ich letniego wypoczynku.
Samodzielna praca dzieci.
Prezentacja i omówienie prac.
Dzieci pokazują na mapie miejsca, w których spędziły wakacje. Te które nie mogą sobie poradzić proszą o pomoc koleżankę lub kolegę z ławki..
miastowy1982