KONSPEKT DO LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE I
DO KRĘGU TEMATYCZNEGO „ŚWIAT ZWIERZĄT”.
Opracowała Janina Kruk , rok II semestr III
Edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym
Temat: Wprowadzenie i pisanie litery S, s na podstawie wyrazu „ser”.
Czytanie i pisanie sylab i wyrazów z s.
Cele lekcji:
dydaktyczne:
- kształcenie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej, uwagi, spostrzegawczość, słuchu fonematycznego,
- zapoznanie ze sposobem pisania litery s, S,
- utrwalenie pojęcia głoski, litery, sylaby, wyrazu,
- bogacenie słownictwa uczniów poprzez zapoznanie z nowymi wyrazami,
wychowawcze:
- wdrażanie uczniów do współdziałania, rywalizacji i aktywnego udziału w lekcji.
Metody: pogadanka, pokaz, praktyczna – gry dydaktyczne.
Formy: praca zbiorowa jednolita, grupowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna jednolita.
Środki dydaktyczne: różne gatunki serów, alfabet ruchomy, nakrywki do analizy i syntezy, rebusy, suwaki, kartoniki z sylabami do tworzenia wyrazów, obrazek sera.
Plan lekcji:
1. Wprowadzenie do tematu lekcji:
- rozwiązanie rebusów, wyłonienie głoski s,
- omówienie wyglądu i przeznaczenia różnych gatunków serów.
2. Podanie celu i tematu lekcji.
3. Opracowywanie nowego materiału:
- analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyrazu – ser,
- budowa modelu wyrazu,
- nauka litery s (pokaz litery, rozpoznawanie jej wśród innych liter, tworzenie sylab i wyrazów z s).
4. Przerwa śródlekcyjna.
5. Nauka pisania litery s, S.
6. Kontrola i ocena pracy uczniów.
7. Podsumowanie lekcji zabawą „Dobieranka geometryczna”.
8. Zadanie pracy domowej.
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
1
2
1. Rozwiązanie rebusów
- Na pewno jesteście ciekawi jakiej litery i wyrazu nauczymy się dzisiaj pisać?
- Rozwiążcie rebusy, a z pewnością domyślicie się jaka to litera.
- Zwycięży grupa, która najszybciej odczyta najwięcej wyrazów.
- Nagrodzenie zwycięzców
- Kto potrafi powiedzieć jaką literę dzisiaj poznamy?
2. Omówienie wyglądu i przeznaczenia różnych gatunków serów.
- Jakie gatunki serów znajdują się na wystawce?
- Jakie potrawy można z nich przyrządzić.
3. Podanie tematu i celu lekcji.
- Na dzisiejszej lekcji nauczymy się pisać literkę i wyraz ser.
4. Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazu ser.
- Przeczytajcie po cichu podpis pod obrazkiem.
- Przeczytajcie jeszcze raz głośno.
- Wymówcie poszczególne głoski.
-
- Podnieście tyle białych nakrywek, ile głosek słyszycie.
- Wypowiedzcie pierwszą głoskę, ostatnią.
- Sprawdźcie czy s jest samogłoską.
- Informuje, że s jest spółgłoską i będą ją oznaczać czarną nakrywką.
5. Budowa modelu wyrazu.
- Zbudujcie model wyrazu ser
- Wstawcie znane literki
- Jaką literką zastąpimy pierwszą nakrywkę?
- Pokazuje literkę drukowaną małą.
- Następnie wielką literę S (przypomina, że imiona piszemy wielką literą).
6. Tworzenie sylab i wyrazów z s
- Poleca uczniom łączyć literkę s z samogłoskami i odczytać powstałe sylaby.
- Organizuje zabawę dzieci „ Kto odczyta więcej wyrazów?”
- Nagrodzenie zwycięzców.
7. Przerwa śródlekcyjna.
8. Nauka pisania litery
- Pokazuje literę s małą pisaną.
- Omawia jej konstrukcję, sposób pisania.
- Uczy pisać wielkiej litery S
9. Kontrola i ocena pracy uczniów.
- Kontroluje, czuwa nad poprawnością pisma, organizuje ćwiczenia w pisaniu dla dzieci z defektami.
10.Podsumowanie lekcji
- Organizuje zabawę „Dobieranka geometryczna”.
- Nagradza uczniów, którzy poprawnie odczytali i zapisali powstałe wyrazy.
11.Zadanie pracy domowej
- Narysować dwa przedmioty ,w których nazwie występuje głoska s i podpisać obrazki.
Dzielą się na 4-osobowe grupy i rozwiązują rebusy.
- Poznamy literę s, ponieważ występuje we wszystkich wyrazach, które odczytaliśmy.
- Oglądają wystawkę, podają nazwy serów i ustalają ich przeznaczenie.
- Czytają – ser
- s – e – r
- Podnoszą 3 nakrywki.
- S, r
- Sprawdzają, podkładając dłoń pod brodę.
- Literką s
Wyszukują ją wśród liter alfabetu i wstawiają na właściwe miejsce.
- Czytają wyraz.
- Układają połączenie z liter z alfabetu: sa, se, so, si, sy, su, as, es, os, is, us, ys, i czytają głośno
- Dzielą się na 2-osobowe zespoły i z suwaków do tworzenia wyrazów odczytują przez połączenie sylab – wyrazy
- Piszą w powietrzu, na ławce, w brudnopisie, w dużym formacie, w zeszycie ćwiczeń, w zeszycie przedmiotowym litery, sylaby i wyraz ser.
Samodzielnie dobierają połówki figur geometrycznych, odczytują powstałe wyrazy i zapisują w brudnopisach.
miastowy1982