1.Napisz i omów równanie ruchu
mzdvdt+Wt=FNV=>+-ϱ*m*dvdt+-WrV=+-FN(V)
gdzie:
mz-masa zastępcza Wt=Q*ft
Wt-opory toczenia FN możemy wyróżnić poprzez: Mk-moment na kołach rads
Fn-siła toczenia Pk-moc na kołach ms Ms-moment silnika obrmin
2. Jakie wielkości przyjmuje współczynnik mas wirujących i od czego zależy, wyprowadz wzór:
· Dla lokomotywy: dwu osiowej-1,1-1,12 Ek=12mv2+12Jω2
· Dla lokomotywy : czteroosiowej-1,04-1,08 Eki=12mv2+12J*v2rk2
· Dla całego pociągu-=1,05 Przyrównujemy:
*Zależy od masy i masy zastępczej:
v Masowego momentu bezwładności mz=m1+Jm*rk2-ϱ
v Energii mas postępowych mz=m*ϱ
v Energii mas wirujących =1+Jm*rk2
v Promienia koła
3.Zdefiniuj pojęcia:
PROMIEŃ TOCZENIA-rt promień fikcyjnego koła sztywnego , które tocząc się bez poślizgu z tą samą prędkością kątową
co dane koło ogumione toczące się w rzeczywistych warunkach ruchu, ma tą samą prędkość postępową środka.
rt=S2πn
PROMIEŃ KONSTRUKCYJNY OPONY- będącym promieniem tocznym koła obciążonego określonymi siłami, ale nie obciążonego momentem napędzającym lub hamującym.
POŚLIZG WZGLĘDNY-moment obrotowy przyłożony do tarczy koła wywołuje poślizg. Obciążenie tarczy momentem powoduje, że przekręca się ona o pewien kąt zanim zacznie się przetaczać obwód koła.
*Względny współczynnik poślizgu:
-podczas ruszania: SN=Vpośl.Vgr.pośl.=ω*rt-ω*rk-ω*rk=1rtrk
0<Sn<1
rk>rt>0
-podczas hamowania:
VB=Vu+VB-o=ω*rt+ω*rk
VA=Vu+VA-o=ω*rt-ω*rk
Sh=Vpośl.Vgr.pośl.=ω*rt-ω*rkω*rk
⁞Vu=1-rkrt 0<Sh<1-koło zablokowane
rk<rt<∞
4. Jak praktycznie wyznaczyć promień toczny koła
S=2πrt*n-droga z A do B
5.Narysować szkic i wyprowadzić wzór na wartość współczynnika oporów toczenia.
∑x=0 F-x=0
∑y=0 -Q+z=0
∑M= -F*rt+Z*e=0
F=Wt= Z*ert
=Q*ft
6. Od czego zależy opór toczenia koła.
-rodzaju drogi (a)
-ciśnienia w oponie (b)
-rodzaju opony (c)
-prędkości (d)
kepa416