Metodologia Politologii21.11.12Kontynuacja tematu: metody ilościowe badań. Powtórzenie informacji z ostatnich wykładów. Metody ilościowe to techniki badawcze, których celem jest kwantyfikacja zjawisk. Ankieta- Ankieta pocztowaZa pomocą poczty, wypełnia w domu i odsyła z powrotem. Metoda względnie tania, bo nie trzeba opłacać ankieterów tylko koszt opłaty pocztowej. Respondent może spokojnie w domu wypełnić ją i odesłać. Problemy: Długi okres oczekiwania na zwrot, niski poziom zwrotów - > zjawisko : brakiem kontroli badacza nad realizacją próby, samo selekcja próby, i nie wie czy występują różnice między tymi którzy odesłali a którzy nie. Są metody poprawiania ilości zwrotów. -> ponowne wysłanie ankiety. - Ankieta prasowaOpublikowana w gazecie, bądź czasopiśmie. Rzadko stosowana, ale stosują ją pisma, by dowiedzieć o czymś od respondentów, bądź sama ocena pisma. Jeszcze tańsza metoda. Niski poziom zwrotów i samo selekcja grupy. Od dwóch czynników zależą zwroty : tematyki ankiety, czy jest dla respondentów ciekawa, charakterem audytorium czytelniczego. - Ankieta audytoryjnaPrzychodzi badacz przychodzi ankieter, ma w Sali zgromadzonych ludzi i przeprowadza na nich ankietę. Efektywność zebrania, szybko realizowana, można się zapytać (respondent). Problem: nie nadaję się do powszechnego zastosowania. -> kwestia osób w jednym miejscu. Bardzo tania. Ankiety konferencyjnej. - Ankieta komputerowaW niektórych przypadkach, warto zastąpić ankietę audytoryjną ankietą komputerową. Jedno miejsce, ludzie i badacz. Pracownia komputerowa. Anonimowość do przekonań, pisma, twarzy. Brak wprowadzania ankiet. Zmniejszenie błędów. Czasami na badaniach konferencyjnych. -Ankieta opakowaniowaStosowana w badaniach marketingowych, ankieta dołączona do produktu. Poziom zwrotów jest nie wysoki. Producenci w celu, jakich klientów posiadają. - Ankieta tzw. Ogólna.Najbardziej nie efektywna, w badaniach naukowych nie stosowana. Nie kontrolowanie kto wypełnia. Żadna skuteczność. - Ankieta internetowaWspomagane komputerowo wywiady online. <CAWI> wywiad nie ankieta, wirtualny ankieter, którym jest serwer.
Schemat kwestionariuszaKlasyfikacja pytań kwestionariusza: - merytoryczna- /logiczna_ psychologicznaPodział na pytania otwarte i zamknięte. Jedno odpowiedziowe lub wieloodpowiedziowe. Pytania Wielo odpowiedizowych (kafeteryjnych) Maksymalnego roszczenia zupełnoścWymagamy wymienić wszystkie dotyczące respondenta.Minimalnego roszczenia zupełnościOgraniczonego roszczenia zupełnościMówi dokładnie ile trzeba wybrać odpowiedzi. Nie określona rozszczenia zupełnościNie mówimy ile można wybrać, nie powinno tak być.
Pytania pól otwrte lub pół zamknięte. Inna jaka , np. Dopowiedziec cos co nie ujęliśmy w pytaniu
Pytania prekaterygoryzowane. Nie sugerujemy odpowiedzi badanemu. Pytania logiczne: Filtrujące, selekcyjne, metryczkowe, do ankietowanych.Pytania psychologiczne:
Buforujące, pośrednie, drażliwe, pułapki, kontaktowe, sprawdzające, lejka (odwróconego lejka)
AlexaMay