Metodologia Politologii 21.11.12.docx

(15 KB) Pobierz

Metodologia Politologii
21.11.12
Kontynuacja tematu: metody ilościowe badań. Powtórzenie informacji z ostatnich wykładów.
Metody ilościowe to techniki badawcze, których celem jest kwantyfikacja zjawisk.

Ankieta
- Ankieta pocztowa
Za pomocą poczty, wypełnia w domu i odsyła z powrotem. Metoda względnie tania, bo nie trzeba opłacać ankieterów tylko koszt opłaty pocztowej. Respondent może spokojnie w domu wypełnić ją i odesłać. Problemy: Długi okres oczekiwania na zwrot, niski poziom zwrotów - > zjawisko : brakiem kontroli badacza nad realizacją próby, samo selekcja próby, i nie wie czy występują różnice między tymi którzy odesłali a którzy nie. Są metody poprawiania ilości zwrotów. -> ponowne wysłanie ankiety.
- Ankieta prasowa
Opublikowana w gazecie, bądź czasopiśmie. Rzadko stosowana, ale stosują ją pisma, by dowiedzieć o czymś od respondentów, bądź sama ocena pisma. Jeszcze tańsza metoda. Niski poziom zwrotów i samo selekcja grupy. Od dwóch czynników zależą zwroty : tematyki ankiety, czy jest dla respondentów ciekawa, charakterem audytorium czytelniczego.
- Ankieta audytoryjna
Przychodzi badacz przychodzi ankieter, ma w Sali zgromadzonych ludzi i przeprowadza na nich ankietę. Efektywność zebrania, szybko realizowana, można się zapytać (respondent). Problem: nie nadaję się do powszechnego zastosowania. -> kwestia osób w jednym miejscu.  Bardzo tania. Ankiety konferencyjnej.
- Ankieta komputerowa
W niektórych przypadkach, warto zastąpić ankietę audytoryjną ankietą komputerową. Jedno miejsce, ludzie i badacz. Pracownia komputerowa. Anonimowość do przekonań, pisma, twarzy. Brak wprowadzania ankiet. Zmniejszenie błędów. Czasami na badaniach konferencyjnych.
-Ankieta opakowaniowa
Stosowana w badaniach marketingowych, ankieta dołączona do produktu. Poziom zwrotów jest nie wysoki. Producenci w celu, jakich klientów posiadają.
- Ankieta tzw. Ogólna.
Najbardziej nie efektywna, w badaniach naukowych nie stosowana. Nie kontrolowanie kto  wypełnia. Żadna  skuteczność.
- Ankieta internetowa
Wspomagane komputerowo wywiady online. <CAWI> wywiad nie ankieta, wirtualny ankieter, którym jest serwer.

Schemat kwestionariusza
Klasyfikacja pytań kwestionariusza:
- merytoryczna
- /logiczna
_ psychologiczna
Podział na pytania otwarte i zamknięte.
Jedno odpowiedziowe lub wieloodpowiedziowe.

Pytania Wielo odpowiedizowych (kafeteryjnych)
Maksymalnego roszczenia zupełnośc
Wymagamy wymienić wszystkie dotyczące respondenta.
Minimalnego roszczenia zupełności
Ograniczonego roszczenia zupełności
Mówi dokładnie ile trzeba wybrać odpowiedzi.
Nie określona rozszczenia zupełności
Nie mówimy ile można wybrać, nie powinno tak być.

Pytania pól otwrte lub pół zamknięte.
Inna jaka , np. Dopowiedziec cos co nie ujęliśmy w pytaniu

Pytania prekaterygoryzowane.
Nie sugerujemy odpowiedzi badanemu.
Pytania logiczne:
Filtrujące, selekcyjne, metryczkowe, do ankietowanych.

Pytania psychologiczne:

Buforujące, pośrednie, drażliwe, pułapki, kontaktowe, sprawdzające, lejka (odwróconego lejka)
 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin