28.11
Helena Radlińska – ‘uczciwość badacza, rzetelność wykonawstwa należą do etosu pracownika społecznego’. Pedagog społeczny to badacz, praktyk, tzn. że w swoim działaniu w środowisku życia człowieka musi on swoją pracę wykonywać rzetelnie i uczciwie, przestrzegać normy.
Tadeusz Pilch o pedagogice społecznej – ‘nowa pedagogika społeczna (…) jest dyscypliną wieloparadygmatyczną. Łączy zadania edukacji, pracy socjalnej oraz animacji i rewitalizacji środowiskowej z nadrzędną zasadą pomocniczości oraz inkluzji społecznej.‘ Pedagogika społeczna jest wymagającą dyscypliną o wychowaniu. Skupia się na wzajemnych relacjach, które zachodzą pomiędzy środowiskiem życia człowieka a wychowaniem i edukacją.
ZAKRES PRZEDMIOTU – pedagogika społeczna skupia się na :
· Problematyce środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych,
· Analizie warunków umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych człowieka (grup ludzkich) w różnych fazach jego życia i różnorodnych sytuacjach życiowych: w pracy, nauce, czasie wolnym, miejscu zamieszkania, rodzinie, grupie rówieśniczej, działalności kulturalnej i innych formach aktywności ludzkiej
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA KONCENTRUJE SIĘ NA:
· Środowisku życia jednostek lub grup oraz na instytucjach celowo powołanych do realizacji zadań wychowawczych, które z punktu widzenia pedagogiki społecznej traktuje się jako część środowiska.
· Elementy środowiska nie ukierunkowane wychowawczo postrzega się jako obszar, który należy w miarę potrzeby przekształcić w intencjonalną pracę wychowawczą.
KWESTIE PORUSZANE W RAMACH PRZEDMIOTU PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ:
· Poznane struktury procesów (różnorodne wpływy i powiązania) wychowawczych w warunkach gwałtownych przeobrażeń społeczno-ekonomicznych i kulturalnych,
· Zaznajomienie ze środowiskiem wychowawczym, jako jednym z ważnych czynników wychowania i rozwoju człowieka,
· Dokonanie przeglądu i systematyzacji wiedzy z zakresu poszczególnych komponentów środowiska wychowawczego, ukazując ich różne funkcje: wspomaganie rozwoju, opieki i wychowania, aktywizacji sił społecznych, selekcjo społeczno-oświatowych itp.
· Zapoznanie z różnorodnymi możliwościami rozwijania bezpośredniej aktywności człowieka w różnych fazach życia poprzez uczestnictwo w kulturze, aktywne wykorzystanie czasu wolnego, działalność organizacji i stowarzyszeń społecznych, kształcenie ustawiczne i równoległe oraz relacji zdalnych (mass media, Internet)
· Teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z metodami pracy środowiskowej, jej planowaniem i praktyczną realizacją, ogólnymi zasadami i technikami diagnostyki pedagogicznej środowiska i jego poszczególnych komponentów.
· Wyrobienie przekonania, że funkcjonowanie aktualnego systemu oświatowo- wychowawczego i jego przeobrażenia są w dużym stopniu uwarunkowane ogólniejszymi zjawiskami i procesami społeczno- kulturowymi i politycznymi a także jakością oddziaływań pochodzących z różnorodnych grup społecznych, środowisk, organizacji, instytucji i stowarzyszeń, w których występują oddziaływania wychowawcze o charakterze bezpośrednim, pośrednim i naturalnym.
ROZUMIENIE PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ PRZEZ KLASYKÓW:
· Helena Radlińska - ,, Pedagogika społeczna jest nauką praktyczną, rozwijającą się na skrzyżowaniu nauk o człowieku, biologicznych, społecznych z etyką i kulturoznawstwem (teorią i historią kultury), dzięki własnemu punktowi widzenia. Można go najkrócej określić jako zainteresowanie wzajemnym stosunkiem jednostki i środowiska, wpływem warunków bytu i kręgów kultury na człowieka w różnych fazach jego życia, wpływem ludzi na zapewnienie buty wartościom przez ich przyjęcie i krzewienie oraz przetwarzanie środowisk siłami człowieka w imię ideału. ‘ [1961] -
· Ryszard Wroczyński – wywodzi swą definicję z niemieckiej tradycji pedagogicznej A. Diesterwega, P. Bergemanna i P. Natorpa oraz S. Szackiego i M. Richmond – ‘ Pedagogika społeczna, opierając się na badaniach empirycznych, a więc na empirii, analizuje wpływy wychowawcze (społeczno- kulturowe), których źródłem jest środowisko oraz ustala zasady organizowania środowiska z punktu widzenia potrzeb wychowanka. Przez organizowanie potrzeb wychowania. Organizowanie środowiska to wytwarzanie bodźców wychowawczo-wartościowych oraz kompensowanie wpływów ujemnych. Obie sfery działań są ze sobą sprzężone. ‘ [1974]
CENTRALNE KATEGORIE ANALIZ I SYNTEZ TEORETYCZNO – PRAKTYCZNYCH
· Środowisko (życia, przestrzeń życiowa, środowisko bio-socjo-kulturowe, środowisko wychowawcze), wychowanie, socjalizacja, siły społeczne, potencjał rozwojowy, kapitał ludzki, kapitał społeczny.
· Zajmuje się relacjąCZŁOWIEK ŚRODOWISKO EDUKACJA I WYCHOWANIE(interesuje nas zwłaszcza środowisko społeczne i kulturowe.)
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA JEST ZARAZEM:
· Pedagogiczną teorią i praktyką środowiska. Traktuje wszelkie instytucje społeczne (formalne i nieformalne) jako środowisko ludzkiego życia i usiłuje dostrzegać w nich siły i dynamizmy lub sugerować im intencjonalność pracy wychowawczej, aktywizować jego zasoby (potencjałem).
· Wychowanie przetwarza dzień dzisiejszy – to idea wzmacniania społecznego sprecyzowana przez H. Radlińską.Wychowywać – z punktu pedagogiki społecznej to znaczy realizować w swoim środowisku zadania indywidualne, grupowe i instytucjonalne, które zmierzają do ulepszenia tego co jest, w imię przyjętych warunków i celów, a także w atmosferze budowy i tworzenia warunków do realizacji idei sprawiedliwości społecznej, demokracji oraz społeczeństwa solidarnego i obywatelskiego (Stanisław Kawula 2012)
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA W UJĘCIU ALEKSANDRA KAMIŃSKIEGO:
· W znaczeniu szerszym – jest to kierunek pedagogiczny koncentrujący swe zainteresowania na środowisku, czyli na wzajemnym oddziaływaniu środowiska na jednostki i jednostek na środowisko oraz wynikających stąd trudnościach, sukcesach, problemach i zadaniach wychowawczych.
· W znaczeniu węższym – jest teorią wychowawczej funkcji pracy socjalnej, odnosząca się do wszystkich generacji wieku (Kronnen 1980) .
OBSZARY I PODSTAWOWE ZAGADNIENIA BADAWCZE PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ:
· Humanistyczna powinność i rekonstrukcja nabrzmiałych problemów i zróżnicowań społecznych, należą do nich: nierówności społeczno ekonomiczne, socjalne, kulturalne, edukacyjne, selekcje oświatowe, bariery indywidualnego i grupowego sukcesu, obszary niedostatku i biedy, mechanizmy naznaczenia marginalizacji i wykluczani społecznego oraz jednostkowego
CZTERY OPCJE ROZPATRYWANIA POWYŻSZYCH KWESTII PRZED PEDAGOGIKĄ SPOŁECZNĄ:
· Globalna
· Lokalna
· Indywidualna
· Glokalna (termin za R. Robertsonem i Z. Baumanem). Oznacza to przestrzeń pomiędzy tym co globalne i tym co lokalne (m.in. koncepcja ‘małych ojczyzn’, w tym zakresie realizowana jest także idea i metoda badania w działaniu).
PODSTAWOWE ZADANIA PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ:
· Ujawnianie, aktywizowanie sił społecznych – termin oznacza energię jednostek, grup, społeczności, zdolna do przebudowy zastanych warunków kulturowych, społecznych, politycznych, gospodarczych ‘w imię ideału siłami człowieka’ H. Radlińska.
ROZUMIENIE SIŁ SPOŁECZNYCH WG FLORIANA ZNANIECKIEGO:
· Dążenie zbiorowe grupy posiadającej członków w innej grupie do zmodyfikowania ustroju społecznego.
· Każde dążenie społeczne/indywidualne/zbiorowe które wywołuje zmianę albo przeciwdziała zmianie układu/systemu społecznego.
MOŻLIWOŚCI I ZALETY STOSOWANIA SIŁ SPOŁECZNYCH W INTERPRETACJI WYCHOWANIA:
· Przezwyciężanie rozdziału pomiędzy teorią makro i mikrośrodowiska wychowawczego,
· Uchwycenie istoty instytucjonalizacji wychowania poprzez podporządkowywanie wielu grup jakiejś grupie bardziej wpływowej w drodze obiektywizowania i upowszechniania wzorów praktyki wychowawczej.
· Uchwycenie istoty procesu wychowawczego, jego wielowymiarowej struktury oraz zasady ‘wchodzenia’ człowieka poprzez mikrostruktury w świat makrostruktur społecznych.
· Wypełnienie poznawczo – emancypacyjnej funkcji pedagogiki – wychowanie jako ruch i dzieło społeczne
5.12
Zasady wychowania/organizowania środowiska wychowawczego, za którymi opowiada się pedagogika społeczna:
· Zasada służby społecznej
· Zasada upodmiatawiania wychowana
· Zasada równoczesności przekształcania jednostek i środowiska
· Zasada przekształcania środowiska siłami społecznymi
· Zasada całościowości i kontekstowości
· Zasada spożytkowania metod opartych na samorządności
· Zasada harmonizowania współdziałania w warunkach społeczeństwa pluralistycznego
Co nazywamy zasadą wychowania?
· Uogólnienie bardziej szczegółowych norm postępowania w odróżnieniu id praw naukowych/ o charakterze przyczynowo – skutkowym, ekspozycja powinności oceny
Czynniki komplikujące formułowanie zasad wychowania w pedagogice społecznej:
· Wiedza o człowieku jest przedmiotem badań wielu nauk, wyjaśniają one różne aspekty, fragmenty zachowań człowieka
· Brak jest syntetycznej teorii wyjaśniającej dążenia i działalności człowieka
· Osiąganie celów wychowania zależy od skomplikowanych układów czynników słabo opisanych przez twierdzenia naukowe
· Najważniejszym czynnikiem jest człowiek, jego subiektywizm, wola, umiejętności, działania itp.
Funkcje poznawcze i praktyczne pedagogiki społecznej:
· Ciągłe odczytywanie problemów życiowych jednostek, grup, społeczności. Kształtowanie wrażliwości na te problemy
· Próby lepszego zrozumienia relacji między człowiekiem a środowiskiem jego życia. Tworzenie teorii umożliwiających wyjaśnienie zachodzących zjawisk i procesów
· Niesienie pomocy ludziom potrzebującym wsparcia w rozmaitych sytuacjach życiowych
Funkcje pedagogiki społecznej – od opieki do prewencji. Opieka, pomoc, wsparcie, terapia, prewencja :
· Opieka – H. Radlińska, odnosi termin do zjawisk niekorzystnie wpływających na rozwój człowieka. Łączy je z medycyną, higieną, prawem, polityką społeczną
· Krytyka państwa opiekuńczego – K. W Frieske, opieka a kontrola, funkcje ideologiczne państwa opiekuńczego. Opieka jako kontrola, zniewolenie, ubezwłasnowolnienie, niewydolność ekonomiczna państwa opiekuńczego,
· Zasada pomocniczości – wspierać ale nie wyręczać,
· Pomoc – znaczenie szersze – instytucja polityki społecznej, znaczenie węższe – działalność i funkcja skierowana na pomaganie drugiej osobie,
· Terapia – pedagogizacja terapii
· Wsparcie rzeczowe, emocjonalne, informacyjne, duchowe. Wsparcie jako działanie i funkcja działania.
· Prewencja – św. Jan Bosko, trójmian prewencyjny : rozum, religia i miłość.
Pentagonalny model polityki i pomocy społecznej (S.Kawula)
· Syndrom 3B (bezrobocie prowadzi do biedy, bieda do bezdomności) i jego minimalizacja- Państwo: podstawy prawne, instytucje, kształcenie kadr- Glokalność: regionalne programy kształcenia kadr, organizacje pozarządowe- Lokalność: programy aktywizacji, interwencje, stowarzyszenia- Rodzina, inni ‘znaczący’ – jej rewitalizacja, uzdrowienie- Jednostka: np. bezdomna, kontrakt indywidualny – ku samodzielności
Podstawowe przyczyny proces rozwojowego pedagogiki społecznej:
· Przeobrażenia gospodarcze, społeczne, kulturowe. Transformacja ustrojowa w Europie Zachodniej i Ameryce XIX wieku, gwałtowne przemiany, rozwój przemysł€ sprzyja z jednej strony emancypacji, rozwojowi postępu, z drugiej strony pojawiają się niekorzystne zjawiska m.in. rozbicie tradycyjnych wzorów życia społecznego, nasilenie przejawów patologii i degradacji społecznej,
· Zaznaczanie się problemów społecznych
· Dopracowywanie się systematyzacji teoretycznych
· Krzyżowanie się nauk z pogranicza, wpływy innych nauk
Rodowód pedagogiki społecznej w Polsce:
· Wywodzi się z myśli społecznej i aktywności dobroczynnej rozwijającej się w XIX stuleciu,
· W Polsce pedagogika społeczna wyodrębniła się z pedagogiki okresu pozytywizmu (idee tej pedagogiki widoczne są m.in. w twórczości A.F. Modrzewskiego czy Komisji Edukacji Narodowej
Fazy rozwoju (kształtowania się tożsamości) pedagogiki społecznej:
· FAZA WSTĘPNA – swoimi korzeniami sięga tradycji narodowo wyzwoleńczych Królestwa Polskiego przełomu XIX i XX wieku. Miała postać działalności patriotycznej i politycznej. Propagowała idee niepodległości, kształtowała podstawy walki z przemocą zaborców. W 1918 roku dyscyplina ta włącza się w proces budowy zrębów niepodległego państwa, tworzenia instytucji życia społecznego i kulturalnego i urzeczywistniania idei demokratycznych. Jest to czas refleksji dla pedagogiki społecznej, rozległych prac badawczych i wydawniczych. Pojawiają się pierwsi absolwenci szkoły pedagogiki społecznej (m.in. Krzywidzki, Karpowicz, Abramowski). Mianem tym określa się w ramach działającego TWWP Studium Pracy Społeczno – Oświatowej w Warszawie założone w 1925 roku, kierowane przez Radlińską do 1939.
· FAZA ROZWOJU I STABILIZACJI 1925 – 1945 – badania i kształcenie pracowników społecznych. Po II wojnie światowej pedagogika społeczna weszła w fazę powojennej odbudowy. Komunistyczna dyktatura uniemożliwia dalszy rozwój pedagogiki społecznej. W roku 1952 zamknięto Katedrę Pedagogiki Społecznej w Łodzi – centrum ówczesnych prac Radlińskiej,
· FAZA ADAPTACJI DO WARUNKÓW PRL – szkoła i środowisko, wychowanie pozalekcyjne, czas wolny, edukacja ustawiczna. Okres tzw realnego socjalizmu powoduje groźbę utraty tożsamości Pedagogiki Społecznej. Przeciwstawiali się tym zjawiskom kontynuatorzy Radlińskiej – Wroczyński i Kamiński.
· FAZA READAPTACJI PO 1980 – pedagogika społeczna otwarta na zmianę społeczną i budowę społeczeństwa demokratycznego.
OKRESY KSZTAŁTOWANIA SIĘ PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ:
· Nowatorska działalność praktyczna w XVIII i XIX – Pestalozzi
· Spekulatywny, bez podbudowy empirycznej, początki XX wieku- Barth, Natorp
· Zaczątki badań empirycznych i uogólnień teoretycznych – Bergemann, Radlińska
· Współczesny, ilościowy wzrost badań empirycznych
TWÓRCY PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ:
· Helena Radlińska 1879 – 1954
· Ryszard Wroczyński 1909 – 1987
· Aleksander Kamiński 1903 – 1978
...
majkacool