t_gospodarka_morska_2012.pdf

(2110 KB) Pobierz
GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY
Urząd Statystyczny w Szczecinie
Warszawa, kwiecień 2013 r.
Informacja sygnalna
WYNIKI BADAŃ GUS
Gospodarka morska w Polsce w 2012 r.
Podstawowe informacje o gospodarce morskiej
Morska i przybrzeżna lota transportowa Polski w 2012 r. liczyła 138 statków, o łącznej nośności 3046,0 tys. ton oraz
o pojemności bruto GT 2132,2. Morską lotę transportową stanowiło 110 jednostek o nośności 3044,8 tys. ton i pojemności
bruto GT 2126,8 tys. Flota przybrzeżna liczyła 28 statków pasażerskich o pojemności bruto GT 5,4 tys.
W 2012 r. statki morskiej loty transportowej, należące do polskich przedsiębiorstw przewiozły 7475,9 tys. ton ładunków
(spadek o 3,4% w stosunku do 2011 r.). Nie odnotowano natomiast przewozów ładunków statkami loty przybrzeżnej.
Statki polskiej morskiej i przybrzeżnej loty transportowej w 2012 r. przewiozły 1376,4 tys. pasażerów (łącznie z kierowcami
samochodów ciężarowych, korzystających z przewozów promowych). W porównaniu z 2011 r. nastąpił spadek przewozów
pasażerów o 0,3%. W 2012 r. przewieziono 867,4 tys. osób statkami żeglugi morskiej (wzrost o 0,9%) oraz 508,9 tys. pasażerów
statkami loty przybrzeżnej (spadek o 2,3%).
Obroty ładunkowe w portach morskich wyniosły 58,8 mln ton, tj. o 1,9% więcej niż w poprzednim roku. Obroty ładunkowe
z krajami Europy stanowiły 80,8% obrotów międzynarodowych (z krajami Unii Europejskiej – 57,2%), z Azją – 6,6%, Afryką – 4,6%,
Ameryką Północą – 4,3%, Ameryką Środkową i Południową – 3,6%.
Do polskich portów morskich w 2012 r. zawinęło 18,4 tys. statków transportowych, tj. o 2,3% mniej niż przed rokiem lecz
o większej pojemności bruto i nośności (odpowiednio o 1,2% i 2,5%). W polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż
2358,1 tys. pasażerów (o 6,7% mniej niż w 2011 r.), w tym w ruchu międzynarodowym – 1612,5 tys. pasażerów, tj. o 1,9%
więcej niż w 2011 r.
W 2012 r. wyprodukowano 15 jednostek pływających, tj. o 7,1% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast
liczba jednostek wyremontowanych wyniosła 617, tj. o 1,1% mniej niż w 2011 r.
Polska lota rybacka w 2012 r. liczyła 790 jednostek (o 1,0% więcej niż w 2011 r.), o łącznej pojemności bruto GT wyno-
szącej podobnie jak przed rokiem 33,4 tys. oraz o mocy 81,9 tys. kW (o 1,2% mniejszej).
W 2012 r. połowy ryb wyniosły 179,7 tys. ton, przy czym połowy bałtyckie stanowiły 67,1% połowów ogółem. Polska lota
rybacka prowadziła działalność połowową na wodach Atlantyku Północno-Wschodniego, Środkowo-Wschodniego i Południowo-
-Wschodniego. Zaprzestano natomiast działalności połowowej na Atlantyku Arktycznym i Pacyiku Południowo-Wschodnim.
Podobnie jak w latach ubiegłych nie odnotowano skupu ryb na łowiskach dalekomorskich.
1248573781.027.png 1248573781.035.png 1248573781.042.png 1248573781.053.png 1248573781.001.png 1248573781.002.png 1248573781.003.png 1248573781.004.png 1248573781.005.png 1248573781.006.png 1248573781.007.png 1248573781.008.png 1248573781.009.png 1248573781.010.png 1248573781.011.png
1. Żegluga morska i przybrzeżna
Morska lota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2012 r. liczyła 110 statków (stanowiących polską
własność lub współwłasność) o łącznej nośności 3044,8 tys. ton i pojemności bruto GT 2126,8 tys. (w 2011 r. 108 statków
o łącznej nośności 2931,0 tys. ton i pojemności bruto GT 2039,2 tys.).
Wykres 1. Morska lota transportowa w 2012 r.
Stan w dniu 31 XII
Liczba statków
80
masowce
70
kontenerowce
drobnicowce:
60
ro-ro
pozostałe drobnicowce
niespecjalistyczne
a
50
40
30
20
10
0
Statki do przewozu
ładunków stałych
Masowce
do ładunków
ciekłych
(zbiornikowce)
Promy
towarowo-
-pasażerskie
Statki
pasażerskie
a Z wyłączeniem promów.
W 2012 r. w porównaniu z 2011 r. przybyło 18 statków o łącznej nośności 375,0 tys. ton i pojemności bruto GT 263,6 tys.,
ubyło natomiast 16 statków o nośności wynoszącej 261,2 tys. ton i pojemności bruto GT 176,0 tys. Liczebność loty morskiej
w 2012 r. zwiększyła się o 1,9%, nośność – o 3,9%, pojemność bruto – o 4,3%. Zmiany parametrów w zakresie nośności (DWT)
oraz pojemność bruto GT były wynikiem przeklasyikowań statków.
Na koniec 2012 r. pod polską banderą pływało 15 statków o łącznej nośności 28,3 tys. ton i pojemności bruto GT 21,4 tys.
Podobnie jak w 2011 r. statki te stanowiły ponad 13% ogólnej liczby jednostek, 0,9% nośności i 1,0% pojemności bruto
morskiej loty transportowej.
Wykres 2. Rozkład nośności (DWT) statków morskiej loty transportowej w 2012 r.
Stan w dniu 31 XII
Liczba statków
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
poniżej 1 1,0-5,9
6,0-10,9 11,0-15,9 16,0-20,9 21,0-29,9 30,0-39,9 40,0-59,9 60 i więcej
tys. ton
2
 
 
 
 
 
 
 
1248573781.012.png 1248573781.013.png 1248573781.014.png
 
1248573781.015.png 1248573781.016.png 1248573781.017.png
 
 
 
 
 
 
 
1248573781.018.png 1248573781.019.png 1248573781.020.png
 
1248573781.021.png 1248573781.022.png 1248573781.023.png
 
GosPodarka morska w Polsce w 2012 r.
Średni wiek statku wyniósł 15,7 lat (dla statków pływających pod polską banderą – 32,7 lat, natomiast dla statków pływa-
jących pod banderą obcą – 13,0 lat).
Polscy armatorzy i operatorzy według stanu na koniec grudnia 2012 r. nie eksploatowali statków od armatorów zagranicznych.
Wykres 3. Rozkład wieku statków morskiej loty transportowej w 2012 r.
Stan w dniu 31 XII
Liczba statków
40
35
30
25
20
15
10
5
0
do 5
6 -10
11-15
16-20
21-25
26-30
31-35
36-56
lata
Morską lotą transportową w 2012 r. polscy przewoźnicy morscy przewieźli 7475,9 tys. ton ładunków (spadek o 3,4%
w porównaniu do 2011 r.), wykonując pracę przewozową 21,9 mld tonokilometrów, tj. o 2,5% więcej w porównaniu z rokiem
poprzednim.
Wykres 4. Struktura przewozów ładunków morską lotą transportową według grup ładunkowych w 2012 r.
12,6%
17, 9%
Masowe suche
6,0%
Masowe ciekłe
Drobnica:
Jednostki toczne
Pozostałe ładunki drobnicowe
63,5%
W żegludze regularnej przewieziono 6081,9 tys. ton ładunków (w tym 89,9% promami w zasięgu bałtyckim), tj. o 1,5%
więcej niż w 2011 r.; natomiast w żegludze nieregularnej – 1394,0 tys. ton ładunków, tj. o 20,0% mniej.
W relacji pomiędzy portami obcymi i polskimi przewieziono 5958,0 tys. ton ładunków (o 3,1% więcej niż w 2011 r.),
z tego wywóz z portów polskich do portów zagranicznych stanowił 53,5% (3185,9 tys. ton, tj. o 9,0% więcej), a przywóz –
46,5% (2772,0 tys. ton, tj. o 2,9% mniej). Pomiędzy portami obcymi przewieziono 1395,5 tys. ton ładunków, tj. o 21,9% mniej
w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast pomiędzy portami polskimi – 124,4 tys. ton, tj. o 28,6% mniej.
3
 
 
 
 
1248573781.024.png 1248573781.025.png 1248573781.026.png
 
 
 
1248573781.028.png 1248573781.029.png 1248573781.030.png 1248573781.031.png 1248573781.032.png 1248573781.033.png 1248573781.034.png
GosPodarka morska w Polsce w 2012 r.
Przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego dokonane przez polskich przewoźników morskich w 2012 r. stanowiły
11,1% przewozów ładunków ogółem żeglugą morską. Odnotowano spadek tych przewozów o 35,2% w porównaniu z rokiem
poprzednim, gdzie udział ładunków polskiego handlu zagranicznego w przewozach ogółem wyniósł 16,6%.
W 2012 r. morską lotą transportową polscy armatorzy i operatorzy przewieźli w komunikacji krajowej i międzynarodowej
867,4 tys. osób (wzrost o 0,9% w stosunku do roku poprzedniego). Liczba kierowców samochodów ciężarowych, korzysta-
jących z przewozów promowych w 2012 r. zwiększyła się o 1,0% wobec roku poprzedniego i stanowiła 26,0% pasażerów
morskiej loty transportowej ogółem. W komunikacji międzynarodowej przewieziono 865,9 tys. pasażerów (99,8% liczby
pasażerów przewiezionych statkami morskiej loty transportowej), tj. o 1,0% więcej niż przed rokiem.
Praca przewozowa ogółem (łącznie z pracą zrealizowaną przy przewozach promowych kierowców samochodów ciężaro-
wych) w 2012 r. wyniosła 203,0 mln pasażerokilometrów (więcej o 0,3% niż przed rokiem), z tego na rejsy międzynarodowe
przypadło 202,9 mln pasażerokilometrów (wzrost o 0,3%).
W morskich rejsach pomiędzy portami polskimi przewieziono 1,5 tys. pasażerów (mniej o 27,8% niż w roku poprzednim),
wykonując pracę przewozową 123,1 tys. pasażerokilometrów (o 3,9% większą). Przewozy promowe pasażerów (łącznie
z kierowcami samochodów ciężarowych) wzrosły o 1,0%, natomiast przewozy pozostałymi statkami zmniejszyły się o 4,7%.
Morska przybrzeżna lota transportowa na koniec 2012 r. liczyła 28 statków pasażerskich (o jeden więcej niż w roku
poprzednim), o łącznej nośności 1,2 tys. ton i pojemności bruto GT 5,4 tys. Wszystkie statki pasażerskie przybrzeżnej loty
morskiej pływały pod banderą polską. Średni wiek statków przybrzeżnej loty morskiej wyniósł 37,9 lat.
Statkami pasażerskimi morskiej przybrzeżnej loty transportowej w 2012 r. przewieziono 508,9 tys. pasażerów (o 2,3%
mniej niż w poprzednim roku), w tym 505,3 tys. pasażerów pomiędzy portami polskimi, co stanowiło 99,3% przewozów
pasażerskich dla tej loty.
Przewozy pasażerskie statkami żeglugi przybrzeżnej w komunikacji międzynarodowej w 2012 r. wyniosły 3,6 tys. pasaże-
rów (spadek o 11,7%), co stanowiło 0,7% liczby pasażerów przewiezionych statkami morskiej loty przybrzeżnej.
Wykonana praca przewozowa w rejsach przybrzeżnych ogółem w 2012 r. wyniosła 9412,7 tys. pasażerokilometrów i była
mniejsza o 9,1% w porównaniu do 2011 r., w tym w przewozach pasażerskich pomiędzy polskimi portami morskimi wyniosła
8831,2 tys. pasażerokilometrów (93,8% pracy przewozowej ogółem) i zmniejszyła się o 9,0%.
Praca przewozowa wykonana w rejsach przybrzeżnych w komunikacji międzynarodowej wyniosła 581,5 tys. pasażerokilo-
metrów, co stanowiło 6,2% pracy przewozowej ogółem i była mniejsza niż w roku poprzednim o 11,7%.
Stan załogi morskiej i przybrzeżnej loty transportowej na koniec 2012 r. liczył 2418 osób (więcej o 3,2% niż w roku
poprzednim), z tego 2300 osób – w morskiej locie transportowej (wzrost o 2,9%) oraz 118 osób – w morskiej locie przy-
brzeżnej (wzrost 8,3%).
2. Przemysł stoczniowy
W Polsce w 2011 r. działało 4659 podmiotów zajmujących się produkcją i naprawą statków i łodzi oraz pozostałą działal-
nością stoczniową; najwięcej znajdowało się w województwie pomorskim – 3322, natomiast w województwie zachodniopo-
morskim – 1097. Liczba pracujących w tych podmiotach wynosiła ponad 29,6 tys. (w województwie pomorskim – 15,8 tys.,
natomiast w województwie zachodniopomorskim – 6,8 tys.).
W 2012 r. wyprodukowano 15 jednostek pływających, tj. o 7,1% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Pojemność
bruto (GT) tych statków wyniosła 84,8 tys. i była wyższa o 18,0% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Miernik produkcyjności stoczni – skompensowana pojemność rejestrowa bruto statków zbudowanych w 2012 r. wynio-
sła 133,7 tys. CGT i była większa o 42,4% od uzyskanej w 2011 r.
W 2012 r. inne statki nietowarowe stanowiły 60,0% całkowitej produkcji stoczniowej, a 26,4% – promy. Pod względem
nośności wśród wyprodukowanych statków również dominowały inne statki nietowarowe (66,7%).
Porfel zamówień liczył tyle samo jednostek co w roku poprzednim, natomiast wzrost odnotowano w pojemności bruto
(GT) – o 14,6%, oraz skompensowanej pojemności bruto CGT – o 13,4%. W całkowitej liczbie jednostek zamówionych
w polskich stoczniach największy udział stanowiły inne statki nietowarowe (59,1%) oraz promy i statki rybackie (po 18,2%).
Pod względem nośności wśród zamówionych statków dominowały inne statki nietowarowe (61,9%).
4
GosPodarka morska w Polsce w 2012 r.
Wykres 5. Produkcja statków i porfel zamówień w 2012 r. a
Liczba statków
14
12
Produkcja statków w 2012 r.
Szacunkowy porfel zamówień
(stan na 31 XII 2012 r.)
10
8
6
4
2
0
Drobnicowce
Gazowce
Promy
Statki
rybackie
Inne
statki
nietowarowe
a Statki o GT 100 i więcej.
Ź r ó d ł o: materiały Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.
Liczba jednostek wyremontowanych w polskich stoczniach w 2012 r. wyniosła 617 sztuk, o łącznym tonażu 4873,8 tys. BRT,
natomiast porfel zamówień na remonty wyniósł 202 jednostki o łącznym tonażu 975,2 tys. BRT.
3. Porty morskie
Obroty ładunkowe w portach morskich w 2012 r. wyniosły 58,8 mln ton, tj. o 1,9% więcej niż w 2011 r. Wzrost obrotów
odnotowano w następujących portach: Ustka – 8-krotny, Darłowo – o 95,7%, Elbląg – o 49,9%, Kołobrzeg – o 18,1%, Świnouj-
ście – o 5,6%, Gdańsk – o 3,7% oraz Gdynia – o 1,5%, natomiast spadek obrotów ładunkowych nastąpił we Władysławowie –
o 76,4%, Policach – o 15,0% i Szczecinie – o 5,9%.
Wykres 6. Struktura obrotów ładunkowych według portów morskich w 2012 r.
2,9%
1 ,1%
Gdańsk
Gdynia
19,2%
Szczecin
41,5%
Świnoujście
12,9%
Police
22,4%
Pozostałe
W strukturze obrotów ładunkowych w 2012 r. największy udział miały ładunki masowe suche – 41,1% (w tym węgiel
i koks – 14,4%), ładunki masowe ciekłe – 23,7% (w tym ropa natowa i produkty z ropy natowej – 21,0%) oraz ładunki
w kontenerach dużych – 18,3%. W 2012 r. w porównaniu z 2011 r. odnotowano wzrost obrotów następujących grup ładun-
kowych: kontenery duże – o 14,4% (o 23,9% TEU), pozostałe ładunki drobnicowe – o 8,8%, toczne samobieżne – o 1,9%,
masowe suche – o 0,3%, natomiast spadek nastąpił w obrotach ładunków tocznych niesamobieżnych – o 6,1% i masowych
ciekłych – o 4,5%.
5
 
 
 
 
 
 
 
1248573781.036.png 1248573781.037.png 1248573781.038.png 1248573781.039.png 1248573781.040.png 1248573781.041.png 1248573781.043.png 1248573781.044.png 1248573781.045.png 1248573781.046.png 1248573781.047.png 1248573781.048.png 1248573781.049.png 1248573781.050.png 1248573781.051.png 1248573781.052.png 1248573781.054.png 1248573781.055.png 1248573781.056.png 1248573781.057.png 1248573781.058.png 1248573781.059.png 1248573781.060.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin