DeklaracjazLimasssol(1).pdf
(
237 KB
)
Pobierz
Deklaracja europejskich ministrów odpowiedzialnych za zintegrowaną politykę morską oraz Komisji
Europejskiej w sprawie agendy morskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia
„Deklaracja z Limassol”
My, ministrowie odpowiedzialni za zintegrowaną politykę morską w państwach
członkowskich Unii Europejskiej, w Chorwacji i w Europejskim Obszarze
Gospodarczym, pod przewodnictwem ministra komunikacji i robót publicznych
Efthemiosa Flourentzou oraz w obecności prezydenta Republiki Cypryjskiej
Demetrisa Christofiasa, przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuela
Barroso oraz komisarz ds. gospodarki morskiej i rybołówstwa Marii Damanaki,
zebrani na nieformalnym posiedzeniu ministerialnym w Nikozji na Cyprze w dniu
7 października 2012 r., uzgodniliśmy, co następuje:
1.
Uważając
, że w związku z obecną sytuacją ekonomiczną Unia Europejska musi znaleźć
szybką i skuteczną drogę naprawy, opartą na inteligentnym, trwałym wzroście gospodarczym
sprzyjającym włączeniu społecznemu.
Uznając
, że państwa członkowskie muszą starać się
realizować cele strategii „Europa 2020”, przyjmując innowacyjne podejście, które pomoże
wskazać nowe źródła wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
2.
Uznając
, że sektor morski to dla unijnej gospodarki jeden z kluczowych motorów wzrostu
gospodarczego i zatrudnienia, gdyż roczna wartość dodana brutto w tym sektorze wynosi 495
mld EUR, 5,4 mln Europejczyków znalazły w nim zatrudnienie we wszystkich państwach
członkowskich UE, 88 mln pracuje w regionach przybrzeżnych, a ponad 205 mln tam
mieszka.
3.
Podkreślając
, że państwa członkowskie UE dzielą z krajami trzecimi liczne baseny mórz i że
baseny te, regiony najbardziej oddalone oraz stowarzyszone kraje i terytoria zamorskie
stanowią strategiczne drogi ku rynkowi wewnętrznemu i z tego rynku, ważne dla rozwoju
i realizacji zintegrowanej polityki morskiej.
4.
Uznając
, że trwające od 2007 roku wypracowywanie zintegrowanego podejścia do spraw
morskich, spójnego z innymi politykami sektorowymi, pomaga zwiększać europejską
zdolność do jak najbardziej zrównoważonego wykorzystywania oceanów, mórz i wybrzeża,
a równocześnie gwarantuje bezpieczeństwo ludności i dobry stan oceanów i mórz.
1
5. Uznając wartość dóbr i usług ekosystemu morskiego oraz ochronę środowiska morskiego za
ważny element zrównoważonego rozwoju i dobrobytu.
6.
Podkreślając
, jak ważne jest promowanie dialogu, ściślejsza współpraca i wymiana
sprawdzonych rozwiązań w sprawach morskich na szczeblu regionalnym
i międzynarodowym.
Przypominając
, że wszelka działalność na morzach i oceanach, w tym
działalność podejmowana w ramach zintegrowanej polityki morskiej, powinna być
prowadzona zgodnie z ramami prawnymi określonymi w Konwencji Narodów
Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) i w innych stosownych obowiązujących
konwencjach międzynarodowych.
DYNAMICZNA AGENDA MORSKA NA RZECZ WZROSTU GOSPODARCZEGO
I ZATRUDNIENIA
7.
Stwierdzamy
, że europejskie morza i oceany oferują wiele niezbadanych dotąd możliwości,
jeżeli chodzi o innowacje, zrównoważony wzrost gospodarczy i zatrudnienie.
8.
Podkreślamy
, że strategii „Europa 2020” powinna towarzyszyć dynamiczna agenda
obejmująca morza i oceany, wspierająca wzrost, konkurencyjność i potencjał tworzenia
miejsc pracy prowadzące do zrównoważonej błękitnej gospodarki.
9.
Apelujemy
do instytucji europejskich, aby wspierały zrównoważony rozwój działalności
morskiej w kontekście wieloletnich ram finansowych na okres 2014–2020, m.in. w obrębie
polityki spójności, bez uszczerbku dla wyniku trwających negocjacji.
10.
Wspieramy
stosowny rozwój i realizację zintegrowanych strategii dotyczących basenów
mórz i strategii makroregionalnych, gdyż są to ważne narzędzia napędzające zrównoważony
wzrost gospodarczy w regionach przybrzeżnych.
Uwzględniając powyższe, potwierdzamy wspólne cele europejskiej agendy morskiej i działamy na
rzecz ich realizacji, zwłaszcza po to, by:
11.
Wzmocnić konkurencyjność unijnego sektora żeglugi
, zachować jego czołową pozycję na
świecie i zwiększyć udział żeglugi morskiej bliskiego zasięgu w handlu wewnątrzunijnym,
rozbudowując zarazem infrastrukturę i usługi portowe w UE.
2
12.
Stworzyć
jak największe możliwości innowacyjne w
europejskim sektorze stoczniowym
i sektorze osprzętu morskiego
, mając na celu polepszenie efektywności środowiskowej
statków, zróżnicowanie na nowo powstające sektory i wykorzystanie rosnącego popytu na
rekreacyjne jednostki pływające.
13. Przyczynić się do realizacji celów unijnej strategii „Europa 2020” dotyczących emisji
dwutlenku węgla i energii odnawialnej i
stworzyć nowe możliwości zatrudnienia,
zwiększając morską produkcję energii odnawialnej i poszukiwanie jej źródeł
, tak by
wzmocnić czołową pozycję UE na świecie.
14.
Zapewnić ciągłą dostępność energii i
związanych z nią usług
na europejskim rynku
energii
, nie narażając na szwank bezpieczeństwa ludności oraz dobrego stanu mórz
i oceanów.
15.
Wspierać badania i innowacje
w celu podniesienia zrównoważoności i konkurencyjności
w dziedzinie akwakultury oraz stymulowania zrównoważonej działalności rybołówczej,
zwłaszcza poprzez zwiększenie selektywności i dostarczanie większej liczby produktów
o wartości dodanej.
16.
Sprzyjać hodowli produktów wodnych
w celu stymulowania potencjału wzrostu
akwakultury alg i innych bioproduktów. Podtrzymywać rozwój sektora błękitnej
biotechnologii i upowszechniać dostęp do zasobów genetycznych oraz sprawiedliwe i równe
dzielenie się korzyściami płynącymi z użytkowania tych zasobów.
17.
Wspierać w Europie rozwój wysoko zróżnicowanej i zrównoważonej turystyki
nadmorskiej i morskiej
, której zakres obejmuje dziedzictwo morskie i przybrzeżne,
żeglarstwo, rejsy wycieczkowe i rekreację; w tym celu należy zająć się kwestiami
konkurencyjności, sezonowości, dywersyfikacji produktów, połączeń, ulepszania
infrastruktury i podnoszenia kwalifikacji.
18.
Sprzyjać rozwojowi nowych technologii na potrzeby bezpiecznego i zrównoważonego
korzystania z morskich złóż mineralnych
poprzez tworzenie nowych możliwości
zrównoważonego poszukiwania i wydobywania surowców dla przemysłu i technologii
ekologicznych.
3
BŁĘKITNA
GOSPODARKA
NA
RZECZ
INTELIGENTNEGO,
ZRÓWNOWAŻONEGO
WZROSTU
GOSPODARCZEGO
SPRZYJAJĄCEGO
WŁĄCZENIU
SPOŁECZNEMU
Potwierdzamy, że wzrost można pobudzić za pomocą spójnej i skutecznej polityki publicznej, która
wskaże warunki niezbędne do pełnego rozwoju błękitnej gospodarki. Polityka taka powinna
zmniejszyć obciążenia administracyjne i regulacyjne oraz usunąć bariery utrudniające innowacje
i inwestycje. Dlatego apelujemy do zaangażowanych stron, by:
19.
Wzmocniły innowacje i badania morskie w
celu zadbania o ukierunkowanie badań i ich
przekrojowy charakter, a także o to, by służyły one realizacji wysokiego potencjału
wzrostowego błękitnej gospodarki, w szczególności za pośrednictwem programu „Horyzont
2020”.
20.
Działały na rzecz skutecznego poszerzania i udostępniania wiedzy o morzu
, zwłaszcza
poprzez ulepszanie obserwacji oceanów, morskie badania naukowe i poprzez opracowanie do
2020 roku mapy dna morskiego wód należących do państw członkowskich.
21.
Wspierały integrację nadzoru morskiego
prowadzącą do stworzenia do 2020 roku
aktywnego i funkcjonującego wspólnego mechanizmu wymiany informacji obejmującego
unijną politykę morską – jako skuteczny i oszczędny sposób zabezpieczania interesów UE.
22. Podkreśliły znaczenie usprawnionego zarządzania w sektorze morskim, w tym zacieśnionej
współpracy na stosownym szczeblu z udziałem właściwych organów wykonujących zadania
gwarantujące zwiększenie czystości, bezpieczeństwa i ochrony na morzach i oceanach.
23. Zwiększyły przejrzystość planowania inwestycji i ulepszyły wyważone podejście
obowiązujące w stosownych sektorach i wśród zainteresowanych stron, stosując
morskie
planowanie przestrzenne i zintegrowane zarządzanie strefą przybrzeżną w
państwach
członkowskich i ich obszarach transgranicznych, dążąc do zapewnienia spójności z celami
środowiskowymi, społecznymi i gospodarczymi.
24. Do roku 2020 osiągnęły lub zachowały dobry ekologiczny stan wód morskich poprzez ciągłe
i skuteczne wypełnianie obowiązków przewidzianych w
dyrektywie ramowej w sprawie
strategii morskiej
(która to dyrektywa jest filarem środowiskowym zintegrowanej polityki
morskiej), w tym rozwój spójnej sieci chronionych obszarów morskich, a także realizowały
unijną strategię ochrony różnorodności biologicznej 2020.
4
25. Wdrożyły stosowne praktyki w zakresie zarządzania, zapobiegania i dostosowywania, aby
zwiększyć odporność obszarów przybrzeżnych, ekosystemów morskich i działalności
morskiej
na skutki zmiany klimatu
.
26.
Zwiększały szanse kariery zawodowej w sektorze morskim
oraz atrakcyjność zawodów
morskich dzięki zacieśnianiu związków między edukacją, nauką i przemysłem, a także dzięki
zapewnianiu odpowiedniego szkolenia i upowszechnianiu kultury bezpieczeństwa i stosownej
mobilności zawodowej.
27. Dbały o to, by społeczności lokalne, pracownicy w peryferyjnych regionach Europy oraz
społeczeństwo obywatelskie uczestniczyli w
rozwoju innowacyjnej działalności
i z niego
korzystali, zwłaszcza poprzez europejskie klastry morskie oraz poprzez współpracę
z partnerami społecznymi.
28.
Zacieśniły współpracę sektorową i międzysektorową
oraz wymianę sprawdzonych
rozwiązań, a także propagowały dialog na szczeblu międzynarodowym, krajowym
i regionalnym – między państwami członkowskimi, z krajami trzecimi dzielącymi z UE
baseny mórz, a także z organizacjami międzynarodowymi i regionalnymi.
29. Apelujemy do Rady, by zatwierdziła tę agendę polityczną jako istotny element unijnej
strategii na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, a do Komisji i kolejnych prezydencji,
by w ścisłej współpracy z innymi instytucjami UE podjęły stosowne inicjatywy i wytyczyły
najważniejsze etapy działań – kierując się niniejszą deklaracją – w celu dalszego rozwijania
i realizowania zintegrowanej polityki morskiej.
______________________
5
Plik z chomika:
fotodax
Inne pliki z tego folderu:
Spółki osobowe st.doc
(182 KB)
Transport Morski w Polsce 1990-2012 logistyka technologie transportowe.ppt
(3448 KB)
zarzadzanie_projektami badania operacyjne metoda cpm.pdf
(633 KB)
Planowanie przedsiewziecia metoda CPM badania operacyjne.pdf
(236 KB)
Technologie transportowe XXI wieku.pdf
(22153 KB)
Inne foldery tego chomika:
AAA WYŚLIJ NA TELEFON FOTY
ASA Templates Aquatica Vol 1
Fotografia
FotoRamki ZIPy
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin