grzybowski(1).pdf

(2007 KB) Pobierz
PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
z. 76
Transport
2010
Marek Grzybowski
Akademia Morska w Gdyni
PORTY GDASK I GDYNIA W SYSTEMIE
LOGISTYCZNYM POLSKI
Rkopis dostarczono, grudzie 2010
Streszczenie : W referacie przedstawiono porty Gdask i Gdynia, jako istotny element polskich
i regionalnych ldowo-morskich korytarzy transportowych. Poczenia polskich portów
z najwikszymi portami oceanicznymi Europy pónocnej oraz wczenie Gdaska do oceanicznych
pocze z rynkami Dalekiego Wschodu stanowi istotn szans marketingow wpisania krajowego
systemu logistycznego do globalnej sieci logistycznej. Uruchomienie portowych centrów
logistycznych w pobliu terminali kontenerowych sprzyja bdzie wygenerowaniu strumieni
kontenerów wanie na liniach feederowych czcych porty polskie z portami oceanicznymi Europy
Zachodniej.
Sowa kluczowe: Morski port handlowy, portowe centrum logistyczne
1. WPROWADZENIE
Porty morskie Gdask i Gdynia usytuowane s w systemie podstawowej sieci
transportowej o znaczeniu krajowym i midzynarodowym i wkomponowane s w ukad,
który poprzez poczenia morskie i ldowe stanowi integraln cz europejskiej sieci
transportowej. Pooenie na pocztku poudnikowego korytarza transportowego stanowi
dla portów Zatoki Gdaskiej wany atut, ale jest tylko jednym z czynników budowania
pozycji konkurencyjnej. Jak wynika z wstpnych obserwacji z okresu recesji wiksze
znaczenie na dziaalno portów maj zamiany koniunkturalne w regionie oraz na rynku
wewntrznym.
Wanym atutem Pomorza jest jednak fakt, e oba porty spinaj morsko-ldowy korytarz
transportowy, który czy regiony Morza Pónocnego i Batyckiego z poudniem Europy,
w tym regionami pooonym nad Adriatykiem, Morzem Egejskim i Morzem Czarnym.
Korytarz VI to gówny midzynarodowy cig transportowy pónoc - poudnie,
przebiegajcy przez kraje Europy rodkowo-Wschodniej, do którego ciy mog adunki
z Austrii i Woch od zachodu oraz Biaorusi i Ukrainy od wschodu. Dziki pooeniu
Gdyni i Gdaska w ukadzie sieci transeuropejskiej s one znakomicie usytuowane w
korytarzu, który poprzez morze czy je ze Skandynawi, a ldem z regionem bakaskim,
Turcj i Bliskim Wschodem. Korytarz VI na terytorium Polski biegnie
44
Marek Grzybowski
w ukadzie równolenimkowym kraju, czc orodki o znaczeniu ogólnokrajowym, tj.
Trójmiasto wraz Pomorsk Stref Ekonomiczn, Warszaw i lsk. Poczenia promowe
Gdyni z Karlskron i Gdaska z Nynashamn oraz ro-ro z portami fiskimi zapewnia
drone skomunikowanie krajów skandynawskich z Warszaw, lskiem, Budapesztem,
Wiedniem i pónocnymi Wochami. Z portów Zatoki Gdaskiej drog morsk do
Kopenhagi jest 267 km, Rygi - 320, Lubeki - 323, Sztokholmu - 349, Tallina - 398,
Helsinek – 421, a St. Petersburga – 571 km.
2. PORTY GDASK I GDYNIA W EUROPEJSKICH
KORYTARZACH TRANSPORTOWYCH
W wyniku dynamicznego rozwoju technologii przewozów w kontenerach, na przeomie
wieków XX i XXI na morskiej mapie transportowej uksztatoway si trzy rodzaje portów.
Pierwsz grup stanowi liczne porty, do których docieraj adunki finalne. Drug grup
stanowi due terminale i porty przeadunkowe (gateways, terminale hub), stanowice rol
bram wicych mniejsze porty z oceanicznymi trasami transportowymi. Trzeci grup
stanowi porty uzupeniajce systemy drogowe poprzez poczenia promami pasaersko-
samochodowymi, pasaersko-samochodowo-kolejowymi oraz jednostkami typu ro-pax
albo ro-ro.
Rys. 1. egluga bliskiego zasigu w Regionie Morza Batyckiego i konkurencyjne poczenia
ldowe
ródo: Finnish Ministry of Transport and Communications Report, Helsiniki 2003, s. 21. Tytu rysunku
Polskie terminale drobnicowe powizane s z rynkami oceanicznymi gównie za
porednictwem pocze feederowych z najwaniejszymi portami oceanicznymi Morza
Pónocnego, które faktycznie s poczeniami eglugi krótkiego zasigu (typu short sea
shopping). Wielko strumieni adunków zaley w duym stopniu od aktywnoci
1248574919.002.png
Porty Gdask i Gdynia w Systemie Logistycznym Polski
45
spedytorów, kierujcych adunki na rynek polski i z Polski na rynki midzynarodowe
poprzez porty polskie albo drogami ldowymi bezporednio do portów oceanicznych i
terminali typu hub. W 2010 r. now jako wprowadzio poczenie Gdask z portami
Dalekiego Wschodu przez Maersk [1].
Gównym beneficjentem rozwoju eglugi bliskiego zasigu z portami lecymi na
Batyku s terminale dziaajce w Hamburgu. W tym regionie dziaaj 4 najwaniejsi
partnerzy Hamburga, porty Szwecji Finlandii, Polski i Rosji. Poda i popyt tego regionu
sprawia, e w terminalach kontenerowych portu pooonego nad ab przeadowuje si
rocznie okoo 2,5 mln TEU. Polskie porty zagroone s wic konkurencyjnymi dziaaniami
terminali oceanicznych, które tworz wasne ldowe poczenia, co powoduje, e cz
adunków omija polskie terminale. Istotn rol w omijaniu polskich portów przez strumienie
adunków z Polski i krajów ssiednich jest ldowa obsuga tych adunków przez suby
(celne, sanitarne) dziaajce w portach polskich, która odbiega procedurami i standardami od
obsugi tych samych towarów w portach oceanicznych Morza Pónocnego. W efekcie, w
polskich portach adunki czsto odprawiane s duej, a mao transparentne procedury
zniechcaj kontrahentów do korzystania z polskich terminali przeadunkowych. W praktyce
przekada si to na zmniejszaniu poday adunków na poczeniach feederowych,
a zwikszeniu iloci towarów drobnicowych w transporcie drogowym. Mimo tych
ogranicze do czasu recesji w poszczególnych terminalach rejestrowano przyrosty
przeadunku kontenerów od okoo 10% do ponad 20%.
Uruchomienie centrów logistycznych w pobliu terminali drobnicowych sprzyja
powinno wygenerowaniu strumieni kontenerów wanie na liniach feederowych czcych
porty polskie z portami oceanicznymi Europy Zachodniej. Istotny udzia w rozwoju
eglugi bliskiego zasigu maj poczenia promowe. Midzy Polsk a Skandynawi
utrzymuj wysok dynamik przewozy na trasach z Gdaska (Nynaeshamn), Gdyni
(Karlskrona). Wzrost poday adunków na tych trasach nie powinien zmniejszy czujnoci
kierownictw portów i terminali, które powinny inicjowa rozwój centrów dystrybucyjnych
i obszarów logistycznych w pobliu terminali promowych. Poczenia do winoujcia
znakomicie wpasowuj si w "rodkowoeuropejski korytarz transportowy", który
prowadzi z poudniowej Skandynawii (Malmoe, Trelleborg, Ystad) przez port
w winoujciu i Korytarz Odrzaski (obejmujcy poczenia wodne, drogowe i kolejowe)
do krajów Europy Poudniowej i dalej Azji [2]. Poczenia morskie ze Szwecj,
prowadzce przez Gdyni i Gdask, stanowi integraln cz VI Korytarza
Transportowego. Perspektyw aktywizacji obu korytarzy transportowych stwarza
inicjatywa rozwoju powiza transportowych podjta w ramach projektu A-B Landbridge,
rozpocztego w ramach inicjatywy wspólnotowej INTERREG IIIB CADSES,
a kontynuowana w ramach projektu SoNorA [3]. W ramach projektu prowadzone s
badania nad zwikszeniem strumieni adunków midzy regionami gospodarczymi
funkcjonujcymi wokó Batyku i Adriatyku. Si konkurencyjn poczenia Adriatyk-
Batyk zwikszy mog projektowane na Batyku autostrady morskie 1 .
1 Od 2010 realizowany jest projekt autostrady morskiej midzy Gdyni a Karlskron. W styczniu 2010 r.
byo wiadomo, e dofinansowanie projektu Gdynia – Karlskrona, w wysokoci 17 090 800 euro (warto
ogóem caego projektu 85 454 000 euro) wymaga zaakceptowania przez Parlament Europejski (przyp. MG).
1248574919.003.png
 
46
Marek Grzybowski
Rys. 2. Korytarze transportowe w województwie pomorskim
ródo: Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP na podstawie Planu
Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Pomorskiego.
Szereg powiza komunikacyjnych prowadzcych przez porty Gdask i Gdynia jest
szczególnie istotnych dla szlaków transportowych Unii Europejskiej. Nale do nich:
- drogi transeuropejskie (TEN roads),
- autostrada A1 (Gdask/Gdynia – ód – Katowice) z odgazieniami;
- drogi Grudzidz – Pozna, Toru – Warszawa i ód – Wrocaw;
- koleje transeuropejskie (TEN railways):
- magistrala kolejowa Gdask/Gdynia – Warszawa – Katowice - Zebrzydowice, z
odgazieniem Warszawa – Dorohusk;
- magistrala kolejowa Gdask/Gdynia – Bydgoszcz – Katowice z odgazieniami
Inowrocaw – Pozna, Zduska Wola – Wrocaw;
- linia kolejowa Gdask/Gdynia – Elblg – Braniewo – Kaliningrad.
Wymienione poczenia s istotnymi czciami ldowo-morskich korytarzy
transportowych czcych kraje Skandynawskie z krajami Europy rodkowej
i Poudniowej, a take wpisuj si w sie powiza transportowych czcych kraje Europy
Pónocno-Zachodniej z krajami Europy rodkowej i Poudniowo-Wschodniej. Wane
znaczenie dla funkcjonowania caego regionu nadmorskiego Polski, w tym terminali
portowych, maj poudnikowe korytarze transportowe czce porty polskie z ich
zapleczem krajowym i zagranicznym. Ich rola w narodowym systemie transportowym
wynika z tego, i cz one obie aglomeracje portowe z najbardziej uprzemysowionymi
regionami centralnej i poudniowej Polski oraz z zapleczem tranzytowym krajów Europy
rodkowej [4]. W obu korytarzach poudnikowych wystpuje znaczne natenie strumieni
ruchu towarowego i pasaerskiego. Polskie korytarze transportowe pónoc–poudnie
1248574919.004.png
Porty Gdask i Gdynia w Systemie Logistycznym Polski
47
obsuguj okoo 90% obrotów towarowych polskich portów morskich, które obecnie
wynosz rocznie okoo 49-50 mln ton.
3. PORTY GDASK I GDYNIA – PRZEADNKI
Terminale w Gdasku przeadoway w 2008 roku okoo 17,8 mln ton (19,8 mln t.
w 2007 r.). Istotne zmniejszenie poday adunków miao miejsce przede wszystkim
w przeadunkach wgla (zaledwie 1 mln ton) oraz paliw pynnych (ponad 10,3 mln t.).
Dziki duej aktywnoci marketingowej terminalu kontenerowego DCT, usytuowanego
w pobliu Portu Pónocnego, w 2008 r. przeadunki drobnicy przekroczyy 3 mln ton
(w 2007 r. – ponad 2,3 mln t.). 185 tys. TEU przeadowanych w DCT i Gdaskim
Terminalu Kontenerowym daje przyzwoity wynik, biorc pod uwag, e w wielu portach
batyckich
i oceanicznych (take w Hamburgu) odnotowano spadki przeadunku kontenerów.
Rys. 3. Przeadunki w polskich portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki
w latach 1980-2010, dla 2010 r. prognoza
ródo: Zarzdy Morskich portów Handlowych Gdask, Gdynia, Szczecin-winoujcie.
Wartym odnotowania rekordem jest 203.685 samochodów w przeadunkach burtowych,
kierowanych gównie na rynek rosyjski, ukraiski i fiski. W strukturze przeadunków
portu w Gdasku od lata dominuj adunki masowe. Po zmniejszeniu si eksportu wgla,
dominujcym produktem staa si ropa naftowa eksportowana przez terminale Portu
Pónocnego [5]. W efekcie struktura udziau przeadunków midzy polskimi portami
morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki polskiej zmieniaa si w ostatnim
1248574919.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin