13 zagadnień_1_.pdf

(7243 KB) Pobierz
1. Układ sił i praca w połączeniu gwintowym:
Q – umowne obciążenie działające na gwint (traktujemy je jako skupione w jednym punkcie.
Rysunek ten obrazuje układ równowagi sił na równi pochyłej - pominięto tarcie. Z tego układu można
obliczyć:
Siła N (normalna) stanowi reakcję podłoża, równoważną wypadkowej Q i F .
Podczas ruchu nakrętki w górę (podnoszenie ciężaru), występuje siła tarcia T .
Otrzymuje się w tym przypadku reakcję wypadkową R odchyloną od normalnej N o kąt ρ .
Wartość siły F potrzebnej do podnoszenia ustala się wg wzoru:
Podczas opuszczania ciężaru zmienia się zwrot siły T i reakcja R tworzy z osią gwintu kąt ( γ - ρ )
1237539391.008.png 1237539391.009.png 1237539391.010.png 1237539391.011.png 1237539391.001.png
Z rysunku wynika, że dla zatrzymania ciężaru potrzebna jest mała siła F , bo występuje tzw.
samohamowność.
W/w warunek spełniony będzie, gdy:
gdzie:
α r - kąt roboczy gwintu;
µ - pozorny współczynnik tarcia;
ρ - pozorny kąt tarcia.
2. Przykłady złączeń śrubowych:
1237539391.002.png 1237539391.003.png
3. Wyprowadzenie wzoru na współczynnik tarcia przy tarciu posuwistym:
T
A
*
R
R
t
t
N
A
*
p
P
dop
c
T= A*R t –wytrzymałość na ścinanie ;
N=A*p dop - nacisk odpowiedniej grupy plastycznej
P c – suma nacisków na rzeczywistą powierzchnię styku
A – rzeczywista powierzchnia styku
4. Rodzaje smarowania:
- hydrostatyczne - Ciśnienie w warstewce smaru oddzielającej czop od panewki, wywołujemy przez
pompowanie smaru pompą znajdującą się na zewnątrz łożyska. Ciśnienie i wydatek pompy
dobieramy tak aby siła wypadkowa z ciśnienia w warstewce smaru równoważyła obciążenie łożyska.
W łożysku hydrostatycznym smar dopływa do szczeliny między powierzchniami smarnymi pod
1237539391.004.png
wysokim ciśnieniem, rzędu średnich nacisków rachunkowych p śr =P/LD, wtłaczany działaniem pompy.
W łożysku hydrostatycznym ruch względny powierzchni ślizgowych może wywoływać dodatkowo
hydrodynamiczną składową ciśnienia. Zastosowanie, gdy zależy nam na:
• dużej sztywności podparcia (łożyska wrzecion obrabiarek),
• zmniejszenie oporów par ślizgowych (umożliwienie ruchu dużych mas-radioteleskop),
• nie ma możliwości zabezpieczenia powierzchni ślizgowych przed zużyciem poprzez zastosowanie
wyporu hydrodynamicznego (np. przy rozruchu ciężkich maszyn wirnikowych-ciężki wirnik)
- hydrodynamiczne - Smarowanie hydrodynamiczne polega na wytworzeniu klina smarownego,
mającego zdolność unoszenia czopa wirującego w panewce łożyska. Dzieje się to dzięki tzw.
pompującemu działaniu czopa. Olej podawany do łożyska jest zabierany przez czop i przetłaczany do
obszaru między panewką, a dolną powierzchnią czopa. Powoduje to zagęszczenie oleju w tym
miejscu i lokalny wzrost ciśnienia, prowadzący do uniesienia czopa do pozycji centralnej.
W przekładniach łańcuchowych:
Wszystkie łańcuchy powinny być smarowane w celu uniknięcia dużych kosztów związanych z ich
szybszym zużyciem.
KROPELKOWE SMAROWNICE ŁAŃCUCHÓW dozują olej grawitacyjnie ze zbiornika dostarczając go do
zintegrowanej szczotki za pośrednictwem regulowanego zaworu igłowego. Przy v<6 m/s
SMAROWANIE ROZBRYZGOWE olejem pobieranym przez zęby wirujących kół zębatych z miski oleju.
Przy v>8 m/s
SMAROWANIE ZANURZENIOWE Przy v<8 m/s
1237539391.005.png
SMAROWANIE NATRYSKOWE PRZY v>8 M/S
5. Obliczanie widełek i ucha w połączeniu sworzniowym:
Połączenia sworzniowe luźno pasowane:
W przypadku połączenia przegubowego, w którym sworzeń jest luźno osadzony w oprawie,
1237539391.006.png 1237539391.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin