13 zagadnień_1_.pdf
(
7243 KB
)
Pobierz
1. Układ sił i praca w połączeniu gwintowym:
Q
– umowne obciążenie działające na gwint (traktujemy je jako skupione w jednym punkcie.
Rysunek ten obrazuje układ równowagi sił na równi pochyłej - pominięto tarcie. Z tego układu można
obliczyć:
Siła
N
(normalna) stanowi reakcję podłoża, równoważną wypadkowej
Q
i
F
.
Podczas ruchu nakrętki w górę (podnoszenie ciężaru), występuje siła tarcia
T
.
Otrzymuje się w tym przypadku reakcję wypadkową
R
odchyloną od normalnej
N
o kąt
ρ
.
Wartość siły
F
potrzebnej do podnoszenia ustala się wg wzoru:
Podczas opuszczania ciężaru zmienia się zwrot siły
T
i reakcja
R
tworzy z osią gwintu kąt (
γ - ρ
)
Z rysunku wynika, że dla zatrzymania ciężaru potrzebna jest mała siła
F
, bo występuje tzw.
samohamowność.
W/w warunek spełniony będzie, gdy:
gdzie:
α
r
- kąt roboczy gwintu;
µ
′
- pozorny współczynnik tarcia;
ρ
′
-
pozorny kąt tarcia.
2. Przykłady złączeń śrubowych:
3. Wyprowadzenie wzoru na współczynnik tarcia przy tarciu posuwistym:
T
A
*
R
R
t
t
N
A
*
p
P
dop
c
T= A*R
t
–wytrzymałość na ścinanie ;
N=A*p
dop
- nacisk odpowiedniej grupy plastycznej
P
c
– suma nacisków na rzeczywistą powierzchnię styku
A – rzeczywista powierzchnia styku
4. Rodzaje smarowania:
-
hydrostatyczne
- Ciśnienie w warstewce smaru oddzielającej czop od panewki, wywołujemy przez
pompowanie smaru pompą znajdującą się na zewnątrz łożyska. Ciśnienie i wydatek pompy
dobieramy tak aby siła wypadkowa z ciśnienia w warstewce smaru równoważyła obciążenie łożyska.
W łożysku hydrostatycznym smar dopływa do szczeliny między powierzchniami smarnymi pod
wysokim ciśnieniem, rzędu średnich nacisków rachunkowych p
śr
=P/LD, wtłaczany działaniem pompy.
W łożysku hydrostatycznym ruch względny powierzchni ślizgowych może wywoływać dodatkowo
hydrodynamiczną składową ciśnienia. Zastosowanie, gdy zależy nam na:
• dużej sztywności podparcia (łożyska wrzecion obrabiarek),
• zmniejszenie oporów par ślizgowych (umożliwienie ruchu dużych mas-radioteleskop),
• nie ma możliwości zabezpieczenia powierzchni ślizgowych przed zużyciem poprzez zastosowanie
wyporu hydrodynamicznego (np. przy rozruchu ciężkich maszyn wirnikowych-ciężki wirnik)
-
hydrodynamiczne
- Smarowanie hydrodynamiczne polega na wytworzeniu klina smarownego,
mającego zdolność unoszenia czopa wirującego w panewce łożyska. Dzieje się to dzięki tzw.
pompującemu działaniu czopa. Olej podawany do łożyska jest zabierany przez czop i przetłaczany do
obszaru między panewką, a dolną powierzchnią czopa. Powoduje to zagęszczenie oleju w tym
miejscu i lokalny wzrost ciśnienia, prowadzący do uniesienia czopa do pozycji centralnej.
W przekładniach łańcuchowych:
Wszystkie łańcuchy powinny być smarowane w celu uniknięcia dużych kosztów związanych z ich
szybszym zużyciem.
KROPELKOWE SMAROWNICE ŁAŃCUCHÓW
dozują olej grawitacyjnie ze zbiornika dostarczając go do
zintegrowanej szczotki za pośrednictwem regulowanego zaworu igłowego. Przy v<6 m/s
SMAROWANIE ROZBRYZGOWE
olejem pobieranym przez zęby wirujących kół zębatych z miski oleju.
Przy v>8 m/s
SMAROWANIE ZANURZENIOWE
Przy v<8 m/s
SMAROWANIE NATRYSKOWE
PRZY v>8 M/S
5. Obliczanie widełek i ucha w połączeniu sworzniowym:
Połączenia sworzniowe luźno pasowane:
W przypadku połączenia przegubowego, w którym sworzeń jest luźno osadzony w oprawie,
Plik z chomika:
jamai_madziula
Inne pliki z tego folderu:
13 zagadnień_1_.pdf
(7243 KB)
egzamin grupy.pdf
(65 KB)
1506638_749873465023957_1024522209_n.jpg
(10 KB)
RzędyProjInż_1_.pdf
(4504 KB)
Sciaga egzamin.pdf
(317 KB)
Inne foldery tego chomika:
Acufactum 4082 Verliebt in den Fruhling
Acufactum Immergrun
Acufactum Rosenkusse
Acufactum-Sommerschheiten
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin